Gå til innhold

Utfordring innen programmering

Anbefalte innlegg

Driver med logistikk og har sagt ja til å prøve å lage ett verktøy for å lage kjøreplaner etc.

Trenger følgende opplysninger i en database eller noe annet lurt:

ca 10.000 forskjellige turer, med tid og lengde

F.eks fra KrSand til oslo = x km og x timer x minutter

ca 100 forskjellige biler som skal kjøre på skift

ca 250 ansatte som skal ha lønn etter antall timer de kjører

Dette ser ut som MYE arbeid, men jeg vil prøve..

Har tilgang til access på jobben, men det blir vel for tregt med så mye opplysninger.

Noen som har gode tips om hva jeg trenger, evt litt lyst til å hjelpe?

:innocent:

Flere opplysninger kan fåes på PM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve Microsoft SQL Server, men det er ganske dyrt, (men gratis med fem eller færre brukere.)

Programmeringa kan gjøres i Visual Basic eller Delphi.

Fordelen med Access er at du ikke trenger noen programmeringskunnskaper, men som du sier, vil bli fryktelig tregt (og stort) når det er masse records, pluss at det ikke er like pålitelig som SQL Server og MySQL.

Access som utviklingsverktøy er scriptet (d.v.s. at programmet blir oversatt av Access for hver instruksjon, mens i andre verktøy vil det bli lagetsåkalt Native Code for prosessoren)

Microsoft garanterer 100% at du ikke vil miste noe data hvis SQL Server kræsjer (noe den aldri gjør, ihvertfall ikke som jeg har opplevd)

Skal du ha det billig har du også MySQL, men ettersom jeg har forstått er ikke MySQL en relasjonsdatabase, som gjør programmeringa litt mer tungvint, siden du må slette relaterte records selv.

MySQL er 99.9% sikkert at ikke taper noe data hvis det kræsjer (heller ikke opplevd at MySQL kræsjer, men MySQL er ganske vanskelig å ha med å gjøre i forhold i SQL Server)

Microsoft Visual Basic koster ikke så forferdelig mye, er litt usikker på prisen nå, men det er ingenting avskrekkende.

Borland Delphi har jeg ikke brukt siden gamle dager, så der har jeg ikke peiling.

Du har også gratis utviklingsverktøy, da kan du bruke Fortran (Fåes i Open Watcom, jeg kan ikke fortran så ikke spør) men i Open Watcom følger også C/C++ med, men det er ikke egnet til å lage et slikt program i.

Edit:

Jeg glemte å nevne til ASP eller PHP

Dette er også scriptspråk, men de jobber mot ODBC som datakilde

Disse lager dynamiske web side (server side) dermed trenger du ikke å tenke på at programmet skal fungere overal, for det gjør det uansett.

Jeg har nå jobbet såvidt med ASP.NET (har brukt PHP og ASP før)

og ASP.NET er absolutt å anbefale, for der blir deler av programmet kompilert til et ordentlig program som blir kjørt på serveren, pluss at språket er valgfritt, du kans skrive C#, Visual Basic.NET, J#, pluss alt annet som blir portet til .NET nå (Fortran, Cobol) tror kanskje at du kan bruke C++ også, men er usikker.

Uansett, ASP.NET er veldig enkel i bruk, du slipper å tenke på forms og slik som du må i PHP og ASP.

Håper jeg er noe til hjelp.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Her må du utdype litt mer hva du vil oppnå...

Slik som jeg ser det ønsker du å bruke disse turene til å sette sammen et optimalt sett med ruter, så tilegne kjøretøy?

I så tilfelle blir jo dette en variant av 'Traveling salesman' problemet med oppdeling i flere ruter for å nå alle 'byene'.

Du kan hive inn "Vehicle Routing Problem" i google, dette er et området det har blitt studert mye på (et klassisk optimeringsproblem).

Edit: Hva du trenger av programvare er egentlig det minste problemet ditt ;)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...