magnuslundstein Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Driver med en stage2 install av gentoo, og har installert grub som bootlaoder, og konfigurert den i henhold til manualen (bortsett fra at jeg har et annet partisjonsoppsett). Når jeg rebooter maskinen får jeg ikke opp noen valgmeny med valg om gentoo eller windows xp, xp bare booter som normalt. Vedlagt følger grub.conf fila. grub.conf Endret 8. oktober 2004 av magnuslundstein Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Boot med gentoo cd'en og legg inn grub på nytt Lenke til kommentar
magnuslundstein Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg får jo prøve å konfigurere det på nytt ja, men skulle gjerne visst hva som kan være galt. Legger jeg det inn på samme måte igjen er jo sjansene store for at resultatet også vil bli det samme. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Høres ut som grub ikke har blitt installert. Prøv å legg grub på mbr eller hvor du vil ha den på nytt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Jeg får jo prøve å konfigurere det på nytt ja, men skulle gjerne visst hva som kan være galt. Legger jeg det inn på samme måte igjen er jo sjansene store for at resultatet også vil bli det samme. hd1? Sikker på at det ikke bør være hd0? Vill gjetting: Du har lagt inn grub på MBR på feil HD. Mulig du kan be bios'en boote fra den andre HD'en (hvis du har fler)? Endret 7. oktober 2004 av JBlack Lenke til kommentar
magnuslundstein Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Grunnen til at det er hd1 er rett og slett at det er hdb harddisken min, og ikke hda. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Men hvor installerte du grub, og har du prøvd å installere grub på nytt? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Grub skal på hd0/hda selv om linux er installert på hdb. Lenke til kommentar
magnuslundstein Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Ahh, da prøver jeg det. Takk for svar! Edit: Selv om hdb er master, og det er den som er satt til boot i BIOS? Endret 8. oktober 2004 av magnuslundstein Lenke til kommentar
zyp Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Vel, primary master er hda, primary slave er hdb. Og grub skal ligge på den harddisken som er satt til boot i bios, vanligvis er det hda. Forøvrig er det ingenting imot at du legger grub både på hda og hdb, og da er du garantert at det blir rett. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Det er to sansynlige muligheter: 1. Du har installert grub på feil HD. Enten installere på andre HD, eller endre boot-HD i BIOS 2. Du har bare laga grub.conf men ikke installert grub på noen HD. Sjekk gentoo's installasjonsmanual. Lenke til kommentar
magnuslundstein Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Ahh, glem det, det fikset seg selv. Harddisken med winxp og gentoo var visst slave after all. Vet dere om det har noen konsekvenser for ytelsen? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Kan ikke se for meg noen grunn til at det skal påvirke ytelsen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg tror ikke master/slave har noe å si for ytelsen. Men dersom du har to HD'er bør de være på hver sin kabel. Eller mer korrekt, har du to enheter i mye bruk så bør de belaste hver sin kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå