NormanWhiteside Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Finnes det eget fotopapir for fargelaser eller er det mulig å bruke "vanlig" fotopapir? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Hvordan ting er nå, vet jeg ikke, men da jeg hadde fargelaser for ca 3 år siden, eksisterte det et spesielt papir kalt 'Pearl'. Det så glattere ut enn vanlig kopipapir, og ga en bedre metning på fargene enn kopipapir. Med den utviklingen vi ser nå på fargelasere, kan vi vente å få den samme muligheten som vi har idag med blekkskrivere. Jeg tenker da på trykk på skjorter, overføringsbilder til glass, porselen osv. Jeg vurderer fargelaser på nytt, for blekket er FOR dyrt, ca kr 7000,-/liter for min Canon S900. Lenke til kommentar
foton Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Har sett at HP har et fotopapir for fargelasere. På PSdata sine sider sto det tilogmed listet, så jeg forsøkte å bestille det men fikk etter to uker til svar at de ikke kom til å få det inn. Husker ikke typenummeret på det, men det sto på noen pdf flyers som jeg fant på HP sine sider. Vet ikke om det er noen andre forhandlere som har det. Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Takk for svar, men hvordan vil det funke å bruke "vanlig fotopapir" i en fargelaser? Lenke til kommentar
eitp Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Du må ikke bruke vanlig fotopapir i laser-skriver! Jeg forsøkte, og jeg priser meg lykkelig for at det gikk så bra som det gikk. Det ytterste laget på vanlig fotopapir er plast, og det SMELTER! Selv har jeg kjøpt et papir som er for fargelaserskrivere på Binders. Det er tjukkere enn vanlig papir (122 gram per kvadratmeter mot 80 gram for vanlig), og det fungerer fint. Tor Lenke til kommentar
Raggis Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Takk for svar, men hvordan vil det funke å bruke "vanlig fotopapir" i en fargelaser? Trolig ikke vil det ikke det, og i værste fall må kanskje skriveren på service. Dette fordi en laserskiver varmer opp, og presser tonerpulveret til arket (fuser). Temparaturen kan på enkelte skrivere komme helt opp 140 grader celsius. Er vel generelt noe lavere på fargelasere. Men fotopapir for blekkskrivere er ofte belagt med ett matriale som ikke tåler denne temperaturen, og kan da smelte. Finnes ikke så mye rent fotopapir til laser, da dette egentlig ikke er noen god teknologi for å skrive foto. Men det er vel kommet noe papir, f.eks for brukt til plakater, brosjyrer osv.. som ihvertfall gjør foto noe bedre. HP HP Soft Gloss laserpapir (Q2417A) HP LaserJet High Gloss Laser Paper (Q2419A) (har ikke sett denne i Norge) Lexmark Lexmark C510/C750/C910 GLOSSY PAPIR A4 200 STK (12A5951) Print-it Colour Laser Paper Glossy Det finnes også en del forskjellige papir ifra Silver Image som er til bruk for fotoutskrifter på laser http://www.silverpapers.com/ Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Du må ikke bruke vanlig fotopapir i laser-skriver! Jeg forsøkte, og jeg priser meg lykkelig for at det gikk så bra som det gikk. Det ytterste laget på vanlig fotopapir er plast, og det SMELTER! Selv har jeg kjøpt et papir som er for fargelaserskrivere på Binders. Det er tjukkere enn vanlig papir (122 gram per kvadratmeter mot 80 gram for vanlig), og det fungerer fint. Tor Det var forsåvidt det jeg tenkte meg at kunne skje, heldigvis har jeg ikke tatt sjansen på å sjekke ut det heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå