Gå til innhold

hjelp til kjøp av bærbar pc.

stiwaz

Anbefalte innlegg

Heisann, trenger litt hjelp til å finne en fet bærbar.

Jeg har litt peil, men må si at jeg er faktisk en macer, og har mindre greie på pc ting.

Jeg vurderte en mac bærbar en stund, men fant ut at nei, denne gangen skal jeg skaffe meg en pc(kanskje jeg får spillt litt og)

Pluss jeg har en stasjonær G4.

Jeg har funni en som har slått meg som et greit tilbud: Medion CAD2000

Ble vell forelska i skjermen.

Jeg har hørt mye godt om AMD64 prosessorer. Er det slik at dette er en 64-bits prosessor??? Hva er isåfall bedre med denne enn en pentium 4, eller er den egentlig det?

Dette er ting jeg kunne tenke meg:

-kraftig prosessor(DTR)

-mye ram, helst 1gb men skal vell overleve med 512mb i første omgang.

-en HD som helst har 7200rpm, men funker vell greit med 5300rpm og

-et radeon 9700 med 128mb eller 9800 med 256mb

-tråløst nettverk(skal brukes i forbindelse med studie på høyskole hvor de har tråløst tilkobling)

-god skjerm(digg med widescreen)

Maskienen skal brukes til photoshop, illustrator, flash, word, og surfing og spill(siden jeg digger å spille vill jeg helst at den skal være litt kraftig-hørt dette ikke er så enkelt med bærbare)

Har sjekka endel på komplett.no psdata.no mpx.no og endel her på barbare.no

fant også en side whitebox.no som ga noe info.

Har noen noe gode råd???

En ting til, jeg hadde håpet å klare å holde meg under 20 000kr Er det mulig med dette jeg kunne tenke meg?

på forhånd takk for hjelp.

edit: det gjør ikkeno for meg om maskina er tung som et uvær og bråker.

viktigste er at den faktisk er en DTR.

Endret av stiwaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir kanskje litt offtopic.

Jeg ville hatt en eple laptop. En Powerbook. Og så ville jeg heller hatt en amd/intel maskin som desktop. (helst eple på begge=)

Å spille de feteste spillene på bærbare maskiner går som regel dårligt.

(vertfall slik jeg har prøvd)

Lenke til kommentar

Jeg vill faktisk helst ha en mac, men det går på penger og. Jeg har alltid vært slik når jeg har kjøpt meg ny mac at jeg har kjøpt den beste. Og 26000 for den 17" powerbooken er litt i meste laget for meg, og jeg har en feeeling at det dukker opp en nye apple laptop snart, og den blir sikkert ikke billig. Pluss jeg er keen på pc for en gangs skyld. Men takk for tilbake meldingen.

Stiwaz

Lenke til kommentar
Jeg har funni en som har slått meg som et greit tilbud: Medion CAD2000

Ble vell forelska i skjermen.

Ok, da bør du også se på Fujitsu Siemens Amilo A1630 som også er meget bra.

Jeg har hørt mye godt om AMD64 prosessorer. Er det slik at dette er en 64-bits prosessor??? Hva er isåfall bedre med denne enn en pentium 4, eller er den egentlig det?

Ja, den er en 64-bits prosessor og det som gjør den bedre enn Pentium 4 ved siden av 64-bit/bedre ytelse er lavere strømforbruk/varmeutvikling/støy.

Lenke til kommentar

Hva med Dell Inspiron 9100?

Gir du 19 400 får du:

Intel pentium 4 3,40 Ghz prosessor

En meget god widescreen skjerm med oppløsning 1680 x 1050

512 mb ram (billigere å kjøpe mer ram seinere fra en annen forhandler enn dell)

ATI® Mobility™ RADEON™ 9700 128MB, 8x AGP (for noen dager siden hadde de 9800 med 256 mb ram, men finner det ikke på sidene deres nå..)

60GB IDE (7.200 RPM) (Blir det for lite kan du jo kjøpe en ekstern senere)

Dell Wireless 1350 802.11b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN

Denne er ikke akkurat lett, slik som du ber om :D, men det bør være noe av det beste på markedet nå med tanke på ytelse. Amd har jeg ikke noe greie på, men det er flere som er store tilhengere av AMD, så det bør være mulig å få noen alternativer med den prosessoren også. Du kan jo f.eks se på denne posten om Acer Ferrari 3200. Men jeg ville kanskje tro at en p4 3,4 yter bedre, dog bråker og utvikler også mer varme.

Dette var i hvertfall mitt forslag. :w00t:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Gir du 19 400 får du:

1080686460500skul305.jpg

http://barbara.no/art.php?artikkelid=7667

Det spesielle designet til Inspiron 9100 har naturligvis blitt slik på grunn av varmeutviklingen forbundet med maskinen. Som vi nevnte innledningsvis så sitter det en prosessor som blir særdeles varm i maskinen. I tillegg så sitter det en ganske kraftig grafikkbrikke som også blir veldig varm. Det er ganske åpenbart at behovet for kjøling er stort. Inspiron 9100 blir veldig varm, og det fører dessverre til mer eller mindre kontinuerlig støy fra de hvasse viftene på maskinen. Vi må ærlig talt innrømme at all denne støyen ble litt vel mye. Man merker selvfølgelig ikke til støyen når man spiller, men når man skal gjøre litt mer primitive oppgaver som tekstbehandling o.l. så blir det slitsomt. Vi må innrømme at de fleste stasjonære bærbare PCer bråker ikke like mye som denne maskinen.

[...]

Tykkelsen på Inspiron 9100 er oppsiktsvekkende. Maskinen er vanvittig tykk og maskinen ser ut som en murstein. Vekta på 4kg er faktisk ganske flatterende i forhold til tykkelsen på maskinen. Ved første øyekast får man inntrykket av at maskinen veier mye, mye mer. Men det gjør den altså ikke, mye takket være det lite solide plastikk chassiset til Inspiron 9100. Sånn kvalitetsmessig må vi si at maskinen ikke imponerer. Maskinen virker veldig svak konstruksjonsmessig i forhold til mange andre maskiner som vi har testet i denne klassen.

[...]

Et problem med Inspiron 9100 er at pekebrettet er egentlig ganske ubrukelig. Ikke fordi det er dårlig og upresist, men fordi det er så høyt oppe fra bordet og opp til selve pekebrettet. Vi hadde store problemer med å nå opp til pekebrettet. Har du en bærbar, så kan du prøve å sette maskinen din opp på en bok og se hvor behagelig det er å nå opp til pekebrettet. Ganske vanskelig ikke sant? Og ikke minst slitsomt.

[...]

Inspiron 9100s batteri varte så kort at maskinen klarte ikke å kjøre MobileMark 2002 lenge nok for at MobileMark 2002 kunne måle batterilevetiden til maskinen. Det vil si at maskinen har en batterilevetid som er under 60 minutter.

:roll:

Lenke til kommentar
edit: det gjør ikkeno for meg om maskina er tung som et uvær og bråker.

viktigste er at den faktisk er en DTR.

...

Fra samme test som du henviser til:

Men uansett, fordelen ved skrivebordserstattere er at de mye mer portable enn ordinære stasjonære PCer. Dessuten får man særdeles mye muskler for pengene.

Vi hadde store problemer med å nå opp til pekebrettet. Har du en bærbar, så kan du prøve å sette maskinen din opp på en bok og se hvor behagelig det er å nå opp til pekebrettet. Ganske vanskelig ikke sant? Og ikke minst slitsomt. Dette er uansett ikke et så stort problem for de som har planer om å kjøpe en slik maskin. Her vil en ekstern mus være å foretrekke uansett.

Regner med at han kommer til å bruke ekstern mus mest da han skal spille en del..

Vi nevnte innledningsvis at Dell har bygget Inspiron 9100 med tanke på spilling og andre grafikkrevende arbeidsoppgaver. Dette har naturligvis ført til en kraftig fokus på grafikkortet fra Dell sin side. Ikke nok med at Dell har satset på markedets kraftigste grafikkløsning, men Dell har også valgt å bygge et grafikkort som er utskiftbar. Med Inspiron 9100 lover Dell at eierne kan trygt skifte ut grafikkortet sitt når det kommer en kraftigere løsning på markedet. Bra!

Dette er jo temmelig viktig hvis man planlegger å bruke pc'en til spilling også i når spillene utvikler seg.

Grafikkytelsen er noe vi hadde store forventninger til. Og Inspiron 9100 skuffet ikke akkurat. Med et resultat godt over 3000 3Dmarks så er denne maskinen spillerens beste venn. Inspiron 9100 knuser all motstand i denne testen og troner på toppen med god margin.

Med Inspiron 9100 har Dell valgt å gå et skritt videre når det gjelder skrivebordserstattere. Det virker som om Dell ikke har tatt hensyn til vekt og størrelse når selskapet designet denne maskinen. Det eneste Dell har hatt i tankene er at maskinen leverer samme ytelse som skrivebordsmaskiner i dag uten en eneste kompromiss. Og det har Dell virkelig klart. Ytelsesmessig og funksjonalitetsmessig er Dell på høyde med mange stasjonære PCer. Skal man dømme maskinen kun ut i fra ytelsen så er Inspiron 9100 uten tvil den kraftigste bærbare PCen man får kjøpt i skrivende stund. Og det til en ganske hyggelig pris.

Det koker jo ned til hva personen som skal ha pc'en vektlegger, jeg la frem dette som et forslag da trådstarter skrev at vekt og støy ikke hadde noe å si.. Og du kan jo ikke nekte for at ytelsen tross alt er veldig bra.

Lenke til kommentar

Enig. Dette er en super-bærbar. Tung og tykk og kraftig. Bråker sikkert, men du får ikke presset alt det inn i en (tross alt) liten boks uten viftestøy.

Pekeplaten og tykkelsen er nok et problem, ja. Men jeg bruker alltid ekstern mus på min bærbare, unntatt når jeg har maskina på fanget på flyreiser, og da spiller tykkelsen ingen rolle lenger...

De har 9800 kortet på sidene igjen nå. Men det er leveringsproblemer, de anbefaler folk å velge et annet kort om de vil ha maskinen raskt.

Gå til Inspiron 9100 link og velg den dyreste pakken. Den maskinen kunne lett målt seg med de beste stasjonære for et år siden. Ta vekk 3-års på stedet service (skjønt den kan være grei å ha) og legg på trådløs kort, og du er nede i 19 909 med moms og frakt. Da har du 9800 256 MB skjermkort, 3,2 Ghz prosessor, 512 RAM, 1920 x 1200 skjerm på 15,4", 80 GB disk, DVD-brenner og printer med på kjøpet...

Jeg ville kanskje valgt 60GB disken istedet, den er 7200 rpm mot 5400 på 80 GB.

Ikke noe for meg, jeg bruker maskinen på reise og på batteri, og foretrekker Centrino for batterilevertid, men skal du ha desktop replacement er dette heftige saker.

Geir :)

Lenke til kommentar

Takk for mange flotte tilbakemeldinger:)

Begynner å få mer og mer sansen for den Dell Inspiron 9100.

Har hørt mye rart om dell i det siste, om hvor dyre oppgraderinger og support de har. Eller er dette bare tullball. Noen som har noen erfaringer??

Og så var det dette med HD, om det er smart å ha en høy RPM på HD'en eller ikke?? Den inspiron 9100 jeg har titta på og som mine penger streker til har 4200rpm men er ATA??? hva i all verden det har å si????? Burde jeg slenge på 409kr ekstra for å få en 60gb IDE 7200RPM eller gå med den på 80gb IDE 4200RPM. En jeg snakka med sa at til spilling og photoshop vill det egene seg best med en høy RPM, stemmer det????

Hilsen Stiwaz

Lenke til kommentar
Og så var det dette med HD, om det er smart å ha en høy RPM på HD'en eller ikke?? Den inspiron 9100 jeg har titta på og som mine penger streker til har 4200rpm men er ATA??? hva i all verden det har å si????? Burde jeg slenge på 409kr ekstra for å få en 60gb IDE 7200RPM eller gå med den på 80gb IDE 4200RPM. En jeg snakka med sa at til spilling og photoshop vill det egene seg best med en høy RPM, stemmer det????

Hilsen Stiwaz

Anbefaler absolutt å gå for en 7200 disk, du vil garantert merke ytelsesøkning. Er det bare 400 kr ekstra ville jeg ikke vært i tvil

Lenke til kommentar
Og så var det dette med HD, om det er smart å ha en høy RPM på HD'en eller ikke?? Den inspiron 9100 jeg har titta på og som mine penger streker til har 4200rpm men er ATA??? hva i all verden det har å si????? Burde jeg slenge på 409kr ekstra for å få en 60gb IDE 7200RPM eller gå med den på  80gb IDE 4200RPM. En jeg snakka med sa at til spilling og photoshop vill det egene seg best med en høy RPM, stemmer det????

Hilsen Stiwaz

Anbefaler absolutt å gå for en 7200 disk, du vil garantert merke ytelsesøkning. Er det bare 400 kr ekstra ville jeg ikke vært i tvil

Enig her, styr unna 4200, kommer til å bli en flaskehals..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...