Gå til innhold

Heatsinks vs temps på OCZ EL PC3200

OlaML

Anbefalte innlegg

Har et par 512 meg OCZ EL PC3200 (Rev.1 tror jeg) som sitter på et Chaintech VNF3-250 sammen med en A64 3000+.

Har hatt litt stabilitets problemer i det siste, flere spill dumpet meg til desktop uten feilmelding eller error log. Kjøre Prime95 og den feilet etter 2-7 minutter. :cry:

Fikk t.o.m. feil i SuperPI. Etter litt eksperimentering med forskjellige tester og forskjellige settings på kabinettviftene kom jeg fram til at RAMen kanskje ble for varm.

Jeg tok en 40mm vifte fra Aerogate II'en min og hengte den på ramma til CPU kjøleren slik at den blåser ned mot midten av de to brikkene. Ser ut som det gjorde susen, kjørte Prime95 i hele natt uten feil. (memtest86 viste aldri noe feil)

[begynn her hvis du kjeder deg]

Er de fancy heatsink'ene virkelig verdt det? Har hørt om folk som bare røsker de av...

Kabinettet mitt er ganske bra luftet, men allikevel virker det som det ble for varmt for brikkene. Har en temp sensor jeg kan feste på de, hvor varmt er det vanlig for en RAM brikke å bli?

Takk for svar.

Endret av olaleier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heatsinks på ram senker temperaturen svært lite. der er stortsett mest til pynt. Men de klarer alltids å senke tempen 1 grad eller 2 så det er jo mulig at det er akkurat det som skal til :)

Du kan jo prøve å senke VDIMM litt, kan jo tenkes at brikkene får for mye spenning eller at de klarer å kjører med mindre

Lenke til kommentar

Vil tippe det har seg slik at:

Materiale som heatsinkene er lagd av. En eller annen form for stål. :dontgetit:

Dette er jo materiale som forandrer temperatur etter hva den blir utsatt for. Slik at hvis Det ikke blir utsatt for kulde, men derimot varme, så vil de ikke blir særlig kalde. Og vicaversa.

Mulig det ble litt klomsete sagt... :blush:

Blir heatsinkene utsatt for kulde blir de kalde.

Blir heatsinkene utsatt for varme blir de ihvertfall ikke kaldere. Men de sprer jo varmen litt da.

Så kasnkje det neste må bli en ramvifte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...