arna Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Hei, kanskje feil sub-forum men da får jeg bare beklage, fant ikke noe mer passende sted; Jeg har aldri gjort noen 'klokking' av volt på ram og diverse og lurte litt egentlig hvor jeg skal starte 'teoretisk/praktisk' for å skaffe meg nok kunnskap til å modifisere dette? For etter det jeg har forstått vil volt ha stor påvirkning på utstyret du bruker og kan kortslutte en del delere mye raskere enn klokking av core og memory på skjermkort og diverse... (som jeg har en noenlunde peil på) Dette fjerner eventuell garanti som er på produktet også vel? men det gjør vel klokking også? takk for eventuelle svar Endret 7. oktober 2004 av arna Lenke til kommentar
friskies Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Hvis du ikke har kunnskap om overklokking og ikke engang vet om du trenger mer spenning til komponentene dine, så er d ikke lurt å fikle med voltmodding Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Hvis du ikke har kunnskap om overklokking og ikke engang vet om du trenger mer spenning til komponentene dine, så er d ikke lurt å fikle med voltmodding Litt enig i det han sier, jeg vil anbefale deg å ta litt mindre steg til å begynne med, voltmodding av deler er ikke smart så lenge du ikke vet hva du begir deg ut på Bruk de spenninger som er tilgjegelig først, man kommer som regel "langt nok" før det stopper med dagens hardware og mulige instillinger. Selvfølgelig, hvis du trenger hjelp til å øke spenningen gjennom BIOS så kan vi hjelpe deg. Endret 7. oktober 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
arna Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Hvis du ikke har kunnskap om overklokking og ikke engang vet om du trenger mer spenning til komponentene dine, så er d ikke lurt å fikle med voltmodding Meningen er å utnytte systemet maks og jeg har god peiling på overklokking men ikke volt spenning! Hjelp meg heller istedenfor å gi meg en skjennepreken Lenke til kommentar
arna Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Hvis du ikke har kunnskap om overklokking og ikke engang vet om du trenger mer spenning til komponentene dine, så er d ikke lurt å fikle med voltmodding Litt enig i det han sier, jeg vil anbefale deg å ta litt mindre steg an at du begir deg rett ut på voltmodding av deler. Bruk de spenninger som er tilgjegelig først, man kommer som regel "langt nok" før det stopper med dagens hardware og mulige instillinger. Selvfølgelig, hvis du trenger hjelp til å øke spenningen gjennom BIOS så kan vi hjelpe deg. Er spenning igjennom Bios jeg snakker om ja Lenke til kommentar
friskies Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Åjaaaaa. Ok:) Regelen er at du overklokker til ting begynner å bli ustabilt, først da setter du opp spenninga med ett steg. Dette gjør du for å få ting til å kjøre stabilt på høyere frekvens enn d er beregnet på. Husk at ting ikke nødvendigvis blir mer stabilt med mer spenning, f.eks visse minnemoduler og chipset liker absolutt ikke mer spenning, men da er d jo bare å skru ned igjen. Lenke til kommentar
arna Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Så altså, hvis jeg kjører spenning fra 2,6 til maks på mine minnemoduler, si 3,4 (antar at dette er spenninger) ( bios) og pcen ikke vil slå seg på er det bare til å resette ccmos/batteriet ? Er det altså slik at det er som overklokking jeg kan ikke ødelegge maskinvaren ved å regulere spenning fordi det er bare til å resette maskinen til default så starter den som normalt igjen ? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Når du øker spenningen forkorter du levetiden pga økt elektromigrasjon, og ved for høy spenning kan komponenten ødelegges. Slik er overklokking, alt er risikofylt. Lenke til kommentar
arna Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Komponenter er bare nye når du bærer dem under armen etter å ha hentet dem på postkontoret Og levetiden er det noe jeg aldri har hatt problemer med på mitt utstyr, på tide å forkorte det litt.. hehe =D Noen som har noen guider/artikler om voltklokking i Bios ? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Man kan skade komponenter ved overklokking, og spesielt om man har for høy spenning. For RAM vil jeg jeg nok holdt meg under 2.85 Volt, har du kvalitets RAM tåler disse som regel vesentlig mye mer, men det er ikke alle hovedkort som holder seg stabile med 3V+ på minnet. Gi oss en hardware spec liste så kan vi si sånn ca hva du kan forvente.. Lenke til kommentar
arna Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Hardware Spec; Abit Ic7-max3 (nyeste bios) Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 512kB "Northwood" Seagate 3.15k scsi Geeforce 5600 (Zalman kjøling) TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched CL2.5 (2xdual kit=2GB) Soundblaster Audigy 2 Ikke akkurat kvalitestram men kan helt sikkert spennes litt mer, vel ? Endret 7. oktober 2004 av arna Lenke til kommentar
arna Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Hva kan jeg forvente Pritorian ? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Ram brikkene du beskriver kommer i mange utgaver og er utrolig vanskelige å tippe seg fram til noe resultat. Ville starte med å sette FSB til 210 til å begynne med, så tar du det et par MHz av gangen opp til ustabilitet tar over. Justere da minne-spenningen opp litt, si 2.75V og forsett økningen igjen. Noe spes over 2.85 på di brikkene der ville jeg ikke godt. Har selv hatt de en del høyere, men da var jeg ikke redd for om de døde Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Bare for opplysningens del kan jeg nevne at de fleste minne typene fra geil har livstidsgaranti til 2.95 Volt, og enkelte har helt opp til 3.1 Men hvor lang garanti dine har vet jeg ikke. Men normalt burde en tro at brikkene i alle fall tåler 0,1 til 0,2 volts økning over det som garaniten angir før de slutter å virke. Lenke til kommentar
arna Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Garanti til 3,1 ?! Det er jo helt sykt! Hvem Geil minner snakker vi om? fort fort fort fortell, jeg dør av spenning :) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Disse http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=24 Dette er noen av de få som har 3,1, men nesten alle de andre brikkene fra geil har garanti til 2,95. Lenke til kommentar
arna Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Ram brikkene du beskriver kommer i mange utgaver og er utrolig vanskelige å tippe seg fram til noe resultat. Ville starte med å sette FSB til 210 til å begynne med, så tar du det et par MHz av gangen opp til ustabilitet tar over. Justere da minne-spenningen opp litt, si 2.75V og forsett økningen igjen. Noe spes over 2.85 på di brikkene der ville jeg ikke godt. Har selv hatt de en del høyere, men da var jeg ikke redd for om de døde Eneste tallet som jeg finner til 200 I bios er CPU der den ligger på 200, men dette vil da ikke ha noe med rammen å gjøre? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Eneste tallet som jeg finner til 200 I bios er CPU der den ligger på 200, men dette vil da ikke ha noe med rammen å gjøre? Jo når du øker fps øker du både cpu og ram, samt pci og agp om du ikke har låst disse. Lenke til kommentar
pback Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Ram brikkene du beskriver kommer i mange utgaver og er utrolig vanskelige å tippe seg fram til noe resultat. Ville starte med å sette FSB til 210 til å begynne med, så tar du det et par MHz av gangen opp til ustabilitet tar over. Justere da minne-spenningen opp litt, si 2.75V og forsett økningen igjen. Noe spes over 2.85 på di brikkene der ville jeg ikke godt. Har selv hatt de en del høyere, men da var jeg ikke redd for om de døde Eneste tallet som jeg finner til 200 I bios er CPU der den ligger på 200, men dette vil da ikke ha noe med rammen å gjøre? Jeg syns du skrev at du hadde "god peiling" på klokking jeg!? Lenke til kommentar
arna Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Jaja =) Klokket litt nå og fikk satt FSB på 230 x 15 Cpu 1,6 v Ram 2,8v 1,65v Vil ikke gå høyere enn dette pga jeg kjører boxed.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå