Gullars Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Har aldri overklokka før, men vurderer å prøva meg på det... korleis gjer eg det? vil gjera det på enklast muleg måte med mest muleg effekt. kor mykje kan eg klokka ein xp 1900? Lenke til kommentar
qwer Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Min kjører på rundt 1723Mhz altså XP 2100+ Lenke til kommentar
Ash Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Start her: http://www.overklokking.no/guides/nybegynn...del1/index.html Les den, også fortsetter du med del 2 - 4 så kan det hende du blir litt klokere. [ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-05-15 15:02 ] Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Er det vanskeleg? kva trengst? ekstremt god kjøling? kan eg øydeleggja noko? Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Quote: Den 2002-05-15 15:00, qwer skrev:Min kjører på rundt 1723Mhz altså XP 2100+ kva gjer du for å få til det? sterk kjøling? Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Quote: Den 2002-05-15 15:13, Gullars skrev:Er det vanskeleg?kva trengst?ekstremt god kjøling?kan eg øydeleggja noko? Neida, det er så lett så :smile: Du treng ikkje noko meir enn det du har nå.. Du treng ikkje ekstremt god kjøling, men om du skal ha noko håp om å overklokke mykje bør det nok vera noko bedre enn ei "komplett.no ribbe til 140,-" :wink: Ja, du kan øydeleggja nåke.. (om du er uforsiktig, mest sannsynlig går alt heilt suverent..) Gjer som han Ash sa, les den nybegynnerguiden til http://www.overklokking.no deretter prøver du deg litt fram, leser litt andre plasser, spør her ++ Lykke til! Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 ehhh.... har no lest alle delane av artiklane, men det står jo ingenting om korleis eg kan klokka maskinen? kan nokon forklara? eg har ei taisol cgk760 kjøleribbe på cpu'en med den standard vifta. i tillegg har eg to enermax vifter (ei på hdd og ei som bles inn luft heilt nede, framme i kabinettet.) har også ei chieftec vifte i døra på kabinettet. bør eg flytta hdd-vifta bak på maskinen til utsug (eller kjøpa ei ny)? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Måten du overklokker den maskinen på er å justere opp fsb'en. Faren ved å gjøre det er at du vil overklokke alle busser i maskinen. Dvs agp, pci, minne og prosessor. XP prosessoren tåler nok helt sikkert at du øker fsb'en fra 133 til 145-150 uten store problemer. MEN du vil da ende upp med en alt for høy hastighet på minnet, agp, og pci. Så du må være sikker på at du har minne som takler økningen. Og du kommer også fort til å finne ut om agp/pci enhetene dine liker å kjøre på høyere hastighet enn de skal. Overklokker du f.eks til 145Mhz fsb vil du havne på ca 1740Mhz prosessorhastighet. Minnet ditt må takle 290Mhz. AGP kortet ditt må takle 72.5Mhz, og PCI enhetene må takle 36,25Mhz. Standard hastighet for disse er: 1600, 266, 66, 33. Ergo er det ingen garanti for at det går, det er bare en måte å finne det ut på. Man prøver..... Tipset er å justere opp litt av gangen helt til du enten er fornøyd eller at maskinen fryser. Hver gang du har skrudd opp litt starter du opp maskinen, og bruker den i 10-15 minutter. Så tar du å kjører f.eks 3DMark etellerannet og sjekker om ting kjører stabilt. Gjør det det så kan du kjøre opp litt til. Det er viktig at du følger med på varmeutviklingen fra prosessoren, den bør ikke bli for varm, i noen tilfeller kan du "grille" prosessoren før maskinen kræsjer... Så mitt tips er: Ta det et lite steg av gangen og gi deg mens leken er god. Du MÅ ikke nå 200Mhz fsb idag bare fordi en annen har klart det før. :razz: Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Kva trur du i så fall vil vera "flaskehalsen"? Skjermkortet? er jo ikkje akkurat verdas kjappaste... minnet er apacer 2100, det burde vel funka... har det noko å seia kva type isdn, nettverk -og lydkort eg har også? PS: lurer fortsatt på kva eg bør gjera når det gjeld viftene. Kjøpa ny 80mm eller ta den som kjøler hdd'en og setja på utsug? bør eg skifta ut vifta på taisol'en med ei anna 60mm? har ei papst vifte som ikkje blir brukt til noko... Lenke til kommentar
Cir|th Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Quote: Den 2002-05-15 15:17, Gullars skrev: Quote: Den 2002-05-15 15:00, qwer skrev: Min kjører på rundt 1723Mhz altså XP 2100+ kva gjer du for å få til det? sterk kjøling? Har Swiftech MCX462 ribbe og den kraftigste Papst vifta, ingen kabinettvifter :smile: Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Er det i bios eg klokker ting og tang? ein ting til: i bios viser temperatur på cpu og system, men det viser ikkje fart på viftene i systemet. veit at det skal kunne regulerast på desse viftene. nokon som veit korleis? treng fortsatt råd og hjelp angåande kva eg skal gjera med viftene mine Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Du kan sette rheostat på dem, hvis det er det du mener. Mener også å ha sett en sak på overklokking.no til turtall- og temp styring av hele viftesystemer. Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Quote: Den 2002-05-16 12:56, Ar`Kritz skrev:Du kan sette rheostat på dem, hvis det er det du mener. Mener også å ha sett en sak på overklokking.no til turtall- og temp styring av hele viftesystemer. kva er rheostat? Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Sjekk denne for en bra mod av taisol ribba: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=17059&forum=12 Med en reostat kan du styre hastigheten på ei vifte mener jeg. Lenke til kommentar
galdurah Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 I bios har du noko som heiter fsb-frequency. Denne vil dersom uklokka stå på Default(133 mhz) Prøv deg gradvis fram med å auke denne +1 mhz om gongen. Det er kjempe enkelt!!! Drit i rehostat!!! Trur at du kjem til å greie 1700 mhz ihvertfall men ein Taisol. fsb: 142 * multiplier som er 12 = 1704. Skjermkortet ditt vil ikkje være noko flaskehals på overklokkinga. Du vil ikkje få dei heilt store tala i 3dmarks testar, men resten vil jo gå litt fortare!! Lukke til :wink: Moen Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Kjører MP 1800 med FSB 142 Hva burde jeg sette Vcore'en på? Noen som har klart å låse opp en XP/MP prosessor? Erfaringer!? Lenke til kommentar
Strong Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Låse opp XP'en.. Se her, http://www.overklokking.no/cpu/athlon_xp_u...king/index.html Der står det alt du trenger å vite... Vidar Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Har Swiftech MCX462 ribbe og den kraftigste Papst vifta, ingen kabinettvifter ----------------------------------------------------- er den Swiftech MCX462 noe bra? Jeg har selv en Swiftech MCX462B, kraftigste papst vifta og en grill på topp (har ikke gadda å montert på ennå) :smile: kosta litt over 900,- tilsammen på microplex. Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Quote: Den 2002-05-16 17:30, Strong skrev:Låse opp XP'en..Se her, http://www.overklokking.no/cpu/athlon_xp_u...king/index.htmlDer står det alt du trenger å vite...Vidar Men har noen erfaringer? Noen som faktisk har gjort dette? Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Hei der. Jeg har xp1900 men får ikke klokka fsb 1 hakk opp. Allt allt står bare stille? Kan noen skjønne det, jeg burde greid noen 140 i fsb eller noe. Har apacer 2100 og epox 8kha+ ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå