Gå til innhold

Nytt skjermkort, kjøpe max eller vente?

wolf5

Anbefalte innlegg

Jeg er gira på å gi full gass og kjøpe topnotch skjermkort (ifm oppgradering), men Vet ikke om det kan være lurere å avvente neste generasjon... Jeg tenkte å legge av ca 10.000,- til oppgradering og enten kjøpe noe nå eller vente litt.

Noen som har noen formeninger?

Old specs ("topnotch" anno mai2003):

AMD XP2600+

1Gb TWINMOS RAM PC2700

Abit KD7-Raid

Hercules Radeon 9700Pro

Det jeg ser på:

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 PCI Express,VGA/VIVO/DVI-I, Retail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet du har skrevet ned passer ikke på hovedkortet. Skjermkortet bruker PCIe, mens hovedkortet kun støtter AGP. Hvis du på død og liv skal ha et PCIe-skjermkort, så må du enten vente på nForce 4 eller kjøpe Intelbasert hovedkort, og dermed også en Intel prosessor.

EDIT: Skrivefeil

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Plukket feilt skjermkort. Var ment å være AGP versjonen.

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 AGP,ATI X800XT, VIVO, Full-Retail

eller er det en fordel med:

Sapphire Radeon X800XT PE 256MB GDDR3 AGP,ATI X800XT PE, VIVO, Full-Retail

Når det gjelder minne kvalitet, hva vil dette ha å si på systemet? Fordel ved f.eks overklokking? Eller generelt bare smartere kjøp?

Er det noen som har noen formening om man bør vente på neste generasjon av skjermkort (til våren?) eller kjøpe nå.

Lenke til kommentar

En kompis av meg kjøpte et slikt msi nforce 3 kort.

Så at et slikt msi hk med nforce 3 for socket 754 hadde noe prob med 9700 pro. Vet ikke om jeg hadde stolt på nvidia chipset med ati skjemkort. Det som skjedde var at uten aa og af datt den ut av 3dmark03 i test. med aa og af på skjedde ikke dette. Dette med nyeste bios og drivere. Dette kortet støttet heller ikke matrox g450. Tryna hver gang under xp instalasjon. Bytta ut skjemkortet med 9700 pro og den klarte da fint xp instalasjon. Hvis du skal ha ati skjermkort ville jeg heller kjøpt et K8T800 Pro hovedkort. Som feks Abit AV8-3rd Eye Hovedkort for S939.

Menne som sagt dette kan være relatert til msi sitt hk og ikke nforce3. Menne skal du ha nvidia skjermkort er det sikkert et greit hk. Stoler ikke på at nvidia gjør sitt beskte med sitt chipsett med tanke på at det skal inn et ati skjermkort.

Lenke til kommentar

Med det systemet du har så ville jeg ikke satset på å oppgradert CPU og hovedkort i dag. Det holder lenge å bare kjøpe et skjermkort.

Jeg har selv en

AMD XP 2600+

OCZ 1GB dualch. DDR

nForce2 U400

GF6800GT

klarer 12000 3Dmarks03. og 20000 i 3dmarks2001se. Det er nok lurere av deg å kjøpe nytt skjermkort og vente på dual-kjerne-prosessorer eller litt bedre prosessorer før du oppgraderer.

Lenke til kommentar

Skal spille EverQuest2 når den kommer ut og den er heftig når det gjelder krav.

Hovedkortet mitt sin busvifte er også gått konken. For mye støv i kulelageret tenker jeg (samt vet ikke hvor jeg finner ny sånn vifte. enheten er rund. har bare funne 4-kantede vifter).

Mer RAM vil jeg også ha. Derfor 2Gb der. Når jeg først må kjøpe meg et nytt hovedkort (dual channel er vel en smule raskere også?)...

Men hovedspørsmålet mitt er om det er noe nytt innen skjermkort som kommer i nær fremtid (innen et halvt år) eller om det bare kommer ut nye varianter av det som er i dag. F.eks X800 COWABUNGAMEGADINGS som er X800XT++.

Lenke til kommentar
Jeg er gira på å gi full gass og kjøpe topnotch skjermkort (ifm oppgradering), men Vet ikke om det kan være lurere å avvente neste generasjon...

Det er ALLTID lurere å vente på neste generasjon. På den måten får du aldri kjøpt noe, og sparer en masse penger... ;)

Spørsmålet er ikke når det er lurt å kjøpe, men når du trenger å kjøpe. Det vil si, når skal du kjøre programmer som den gamle maskinen ikke takler. Enten det er nye spill eller video/billedredigering. Det er ærlig talt ikke mye annet som ikke kjører mer enn greit på den maskinen du allerede har...

Så er spørsmålet om du skal kjøpe det beste eller nest beste til enhver tid. Det kommer an på hvor lenge du vil ha det før du oppgraderer igjen. Og da er vi tilbake til om du "trenger". Hvis du bare kjøper når du trenger, kan det være greit å kjøpe det beste, fordi det blir tilsvarende lenger til du må bytte det ut neste gang. Men hvis du er en av dem som "bare må ha det" hvert år eller annet, så kjøp heller noe litt rimeligere, det vil allikevel være godt nok så lenge som du beholder det.

Personlig kjøper jeg maskin ca. hvert 4. år, og da kjøper jeg det beste som er, slik at det skal holde i 4 år til. (Kjøpte i 94, 98 og 2002.) Men jeg kjøper ikke mer enn jeg trenger av f. eks. RAM og disker. På slutten misunner jeg de som har bedre maskiner, men jeg vet at jeg venter på noe godt!

Denne gangen skal jeg time det til Elder Scrolls IV. Gitt at det kommer neste vinter, passer det ganske bra. :thumbup:

EDIT: Så nettopp din siste post. Høres ut som du trenger, så da kan du skippe til avsnittet om "best vs nest best". :cool:

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...