Gå til innhold

ND-3500 - Buffer underrun?

Anbefalte innlegg

Hei, i går fikk jeg endelig min Nec ND-3500. Å etter å ha hatt et sinnsykt godt forhold til en ND-1300 brenner over lengre tid var forventingen høy.

Brenneren fungerer ikke som den skal. Under brenning med nero ser jeg at datastrømmen fra hd går ned i null og brenningen stopper. Når datastrømmen begynner igjen, så fortsetter ikke brenningen, kommer heller ingen feilmelding alt bare står der og venter liksom. :cry::cry::cry:

Skjer speiselt når jeg velder høyere hastigheter. 6x +++

Noen som kan hjelpe meg? Har noen hatt liknende problemer?

Har flashet den til firmware 2.17 men hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt inn de samsung platene som psdata hadde tilbud på forrige uke.

http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=108...lAction=details

Hvem som produserer de vet ikke jeg.

Og så har jeg Datawrite plater fra komplett.

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302032&cks=PRL

Vet desverre ikke hvem som lager disse heller.

Brenneren står i UDMA ja, kjører UDMA mode 2.

Har fått dette problemet med begge platetypene. Virker som om den ikke takler buffer underrun. Trodde den hadde sånn protection jeg. ?

Min brenner som er en "mandagsbrenner"?

Lenke til kommentar

De PSdata platene er:

--------------------------------------------------------------------------

Unique Disc Identifier : [DVD+R:OPTODISC-OR8-000]

Disc Type :              [DVD+R]

Manufacturer ID :        [OPTODISC]

Manufacturer Name :      [Optodisc Technology Corp.]

Media Type ID :          [OR8]

Product Revision :      [Not Specified]

Disc Application Code :  [General Purpose]

Recording Speeds :      [1x , 2.4x , 4x , 6x-8x]

Blank Disc Capacity :    [2,295,104 Sectors = 4,482.6MB = 4.38GB (4.70GB)]

[DVD Identifier - http://DVD.Identifier.CDfreaks.com]

Jeg har hatt et par problemer med NEC3500 og disse diskene. har ikke opplev det samme somseg, men ved litt hard belastning på PCen så har jeg fått feil brenning. Har også skjedd et par ganger at den bare ikke vil begynne å brenne, så låser hele brenneren seg og jeg må ta reboot for å få ut platen/få tilgang til brenneren...

EDIT: btw, hastigheten jeg får øker gradvis utover platen, brenner en hel DVD på 10min selv om dette skal være 8x plater, (brukte 12-13min på 4x plater med NEC 1300a) så får jeg altså ikke full speed...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Maskinen den sitter i er en "restepc" byggety av restedeler, men skal være bra nok.

xp2400

768Mb ram

80GB hd

ti4400

Hovedkortet er et gammelt A7V333 asus kort.

Men testa den på min Hoved PC - XP2500@2,2GHz 1024Ram,36,7GB Raptor og 200GB disk. Ville ikke virke der heller... :no:

Synes det er rart at den plutselig bare slutter midt inne i brenninga uten en eneste feilmelding.

Min ND-1300 Storkoser seg på en Xp2000 maskin. :w00t: Kan Kopiere så mye jeg vil fram å tilbake på diskene jeg brenner fra å den kan stå i null på Cache greiene heile brenninga, men den "gir aldri opp" på samme måte som den nye brenneren.

Lenke til kommentar

Slang også på en spindel av Samsung platene OPTODISK OR8 da jeg bestilte NEC 3500 hos PS data og platene brenner faktisk meget bra. Testet platene med kvalitetstesten i Nero CD-DVD Speed og den kommer ut med PI-error på max 10 og snitt på 1.5 altså meget bra. Har brent og testet 3 plater - alle like bra. Teste i LiteON 851s da Nec'n ikke støtter error rapportering :thumbdown:

That' Write platene er i hvert fall meget bra av type RICOHJPN01 - noe av det bedre du får

Tror ikke platene er problemet

Endret av bengh
Lenke til kommentar
Kanskje prøve andre plater av god kvalitet for å være helt sikker på at det ikke er optodisc :sick: eller Princo :sick: platene som er problemet.....

Og nero har du så klart oppdatert nå?

Har ikke samme versjon av nero på de maskinene jeg har prøvd den på. Den ene har Nero 5.5.xxx. Men den maskinen jegh ar tenkt å ha den i har nero 6.3.1.6. Det er vel bra nok nero?

Synes bare det er så rart at den klikker når den går tom for buffer liksom, men har lagt merke til at den har vært 2-3 ganger nede i 2-3% på den cachemåleren til brenneren liksom, selv om maskincachen har vært på 98%. At den går kjapt ned i 2-3% før den er oppe igjen. Symptomer på noe galt med brenner?

Lenke til kommentar

Har en NEC2500. Hadde lignende problemer som du på optodisc- platene. Bufferen gikk hele tiden ned mot null, og platene brukte opp mot 30 minutter på å bli ferdige (stoppet ikke helt opp).

Oppgraderte Nero til siste versjon, og alt virket. Hadde på forhånd lett og lett, men ikke funnet noe feil, så det var "siste" mulighet, og det virket! :w00t:

Lenke til kommentar

er disken 7200 rpm med 8mb cache....eller noe møgel 5400 med 2mb cache...

kjør scandisk og defrag som nevnt... det kan gjøre susen.

Koble av internett og slå av antivirus. Har du en download på gang så kan det påvirke lese-hastigheten på disken....

K

Lenke til kommentar
Har du nforce brikkesett på hovedkortet ditt? I så fall avinstaller nforce IDE driverene og bruk kun MS sine IDE drivere som er med operativsystemet.

Pass på at du har siste Nero versjon 6.3.1.25

Hvorfor avinstallere nforce IDE-driverne? :hmm:

Fordi de er dårlig programmerte og OFTE lager problemer med DVD-Brenning sammen med mange typer brennere.....

Lenke til kommentar
Har du nforce brikkesett på hovedkortet ditt? I så fall avinstaller nforce IDE driverene og bruk kun MS sine IDE drivere som er med operativsystemet.

Pass på at du har siste Nero versjon 6.3.1.25

Hvorfor avinstallere nforce IDE-driverne? :hmm:

Fordi de er dårlig programmerte og OFTE lager problemer med DVD-Brenning sammen med mange typer brennere.....

Takker for tipset! :thumbup:

Har avinstallert mine nå, men ville gjerne vite hvorfor.... :)

Lenke til kommentar

Spør Nvidia om hvorfor de driverene kan få brennere til å kjøre i PIO modus (men vise DMA), henge seg opp under brenning (vanligste problemet), eller forårsake masse buffer underrun, eller forårsake "Cannot finalize disc" feilmeldinger - i verste fall kan du få blåskjermer ved brenning - men det er mer sjelden.

Jeg vet ikke hvorfor driverene har disse feilene. Noen programmer som K-Probe og plextools (2.17 versjonen har dog en "workaround" for nvidia driverene) krasjer ofte, samt noen andre spesialprogrammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...