Gå til innhold

Den troende ateist

Anbefalte innlegg

"Jeg sier ikke at jeg kan bevise at det er en usynlig vampyr pa taket mitt, men man kan ikke hevde a kunne bevise noe annet."

;)

Er det jeg sier ja.

Forskjellen er derimot at ingen her kan forklare de "største" spørsmålene osv. Det vil si at dette er et område vi ikke vet alt om, og da skal man ikke like lett utelukke en mer "ulogisk" forklaring. Intill dere da kan komme med den perfekte logiske forklaringen, men da venter det også enda en nobels-pris på dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke ganske tåpelig å si at alt vi ennå ikke vet, kanskje har en ulogisk forklaring?

Jo lengre vi lever, jo mer kunnskap skaffer vi oss. Bare se på forskjellen i levemåte i dag og for 1000 år siden.

Før ante vi ikke hvorfor det tordnet, og på 1-2-3 ble en overnaturlig type ved navn "Tor" oppfunnet. Etter hvert sørget vår kunnskap til at denne og lignende forklaringer ble begravd av logikken.

Se for eksempel på Bibelen. Før tolket sikkert de kristne alt innhold bokstavlig, men nå er mesteparten betegnet som svada eller "symbolikk".

Jo klokere vi blir, jo svakere blir religionene.

Lenke til kommentar
Du vet hva en selvmotsigelse er, ikke sant?  :ermm:

Du vet at determinisme og fri vilje er motpoler, ikke sant?

Tar det som et nei, jeg. Og ja, jeg vet at determinisme og fri vilje er motpoler. Dog blir det noe annet når fremtiden determineres av en egen frie vilje. Gud er ikke mer enn en observatør når det kommer til dette. Han har ikke determinert noe som helst. Det er det vår egen frie vilje som gjør.

Men vi skjønner alle at dette er du sterkt uenig i. Og det kan du sikker bare være så langt mange kristne bryr seg også. Mange kristne som er uenige seg i mellom også. Det handler rett og slett bare om å tolke bibelen etter sin egen oppfattning å deretter sette seg ned å tro. ;)

Lenke til kommentar

Tar det som et nei, jeg. Og ja, jeg vet at determinisme og fri vilje er motpoler. Dog blir det noe annet når fremtiden determineres av en egen frie vilje. Gud er ikke mer enn en observatør når det kommer til dette. Han har ikke determinert noe som helst. Det er det vår egen frie vilje som gjør.

Men vi skjønner alle at dette er du sterkt uenig i. Og det kan du sikker bare være så langt mange kristne bryr seg også. Mange kristne som er uenige seg i mellom også. Det handler rett og slett bare om å tolke bibelen etter sin egen oppfattning å deretter sette seg ned å tro. ;)

Om det nå skulle ha seg å være sånn:

Hvem kan da klare å tilbe en så syk Gud?

Han har evnen til å se hva du skal gjøre før du gjør det. Han er allmektig så han kan handle vis han vil, men alikevel lar han alt gå for god fisk. Han kunne altså ha stoppet A.Hitler, han kunne stoppet inkvisisjonen som tok livet a 100.000vis av mennesker feilaktig i hans navn, han kunne stoppet at kommunismen tok livet av ca 14millioner mennesker i sovjet under andre verdenskrig. Han kunne stoppet all faenskap som har skjedd og kommer til å skje. Men han velger å sitte passiv og perverst sitte å se på skaperverket sitt bli destruert minutt for minutt. Han kunne stoppet pedofili (som også blir begått av hans selvpåståtte talemenn). Så om dere tror han eksisterer å at han har disse evnene så begynner jeg alvorlig å lure på dere også. For på en eller annen måte må dere forsvare Guds inaktivitet og ignoranse, hvordan gjør dere det?

Ikke kom å si at han gjorde det han kunne med å sende sin eneste sønn til jorden. Jesus blir jo bare en fjert i forhold til den allmektige Gud da, tydelig at EPLET ikke falt rett ned i den situasjonen. Og det var jo et meget mislykket forsøk, i og med at gud er allmektig burde han ha forutsett at det var mislykket, og i og med at han i følge bibelen nå har gitt opp menneskene, hva pokker tilber dere han for da?

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

Ja. Du kan si at han "kjenner" oss så godt at han vet hva vi vil gjøre. Men hvis han da "kjenner" oss så godt at han vet hva vi vil gjøre til en hver situasjon, har vi ikke fri vilje lenger. Det vil jo si at vi handler etter et bestemt mønster hver gang, som betyr at hva vi gjør er fastsatt fra før.

Lenke til kommentar
Du ser ikke problem med at a tro pa Gud er like logisk som a tro pa julenissen?

Egentlig ikke. Utrolig mange personer som tror på dette.

Om det så er seks milliarder mennesker som tror på Gud, er det intet argument for Guds eksistens.

Mange som og hevder at de har hatt kontakt med gud osv.

Tilfeldigvis er det bare religiøse som opplever slikt. :p

At jesus levde skal visst være bevist og.

Men ikke at han i så fall var Guds sønn, at han gjorde vann om til vin, etc.

Lenke til kommentar
Dog blir det noe annet når fremtiden determineres av en egen frie vilje. Gud er ikke mer enn en observatør når det kommer til dette. Han har ikke determinert noe som helst. Det er det vår egen frie vilje som gjør.

Dette var tydeligvis veldig vanskelig å forstå, så jeg forsøker en gang til: Dersom det er bestemt på forhånd hva en person kommer til gjøre i fremtiden, da har han ikke fri vilje. Dersom man har fri vilje, da kan man velge hvilke handlinger man ønsker å utføre. Jeg kan for eksempel i dette øyeblikk gjøre et valg om å skrive dette innlegget, for så å poste det. Dersom det var bestemt på forhånd at jeg skulle skrive dette innlegget, det vil si at jeg ikke kunne velge annerledes, da hadde jeg ikke hatt fri vilje. Dersom alt er forutbestemt, da har man intet valg. Man må handle slik det er bestemt at man skal handle. Ergo har man ikke fri vilje.

Forhåpentligvis synker det inn til slutt. Jeg avslutter uansett denne diskusjonen her, istedenfor å måtte repetere de samme argumentene igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Forskjellen er derimot at ingen her kan forklare de "største" spørsmålene osv. Det vil si at dette er et område vi ikke vet alt om, og da skal man ikke like lett utelukke en mer "ulogisk" forklaring. Intill dere da kan komme med den perfekte logiske forklaringen, men da venter det også enda en nobels-pris på dere.

Sa fordi vi ikke vet alt, da er det en Gud?

:roll:

Kan like godt tro at en sau som heter Frank styrer alt som skjer her i verden.

Lenke til kommentar

Om det nå skulle ha seg å være sånn:

Hvem kan da klare å tilbe en så syk Gud?

Han har evnen til å se hva du skal gjøre før du gjør det. Han er allmektig så han kan handle vis han vil, men alikevel lar han alt gå for god fisk. Han kunne altså ha stoppet A.Hitler, han kunne stoppet inkvisisjonen som tok livet a 100.000vis av mennesker feilaktig i hans navn, han kunne stoppet at kommunismen tok livet av ca 14millioner mennesker i sovjet under andre verdenskrig. Han kunne stoppet all faenskap som har skjedd og kommer til å skje. Men han velger å sitte passiv og perverst sitte å se på skaperverket sitt bli destruert minutt for minutt. Han kunne stoppet pedofili (som også blir begått av hans selvpåståtte talemenn). Så om dere tror han eksisterer å at han har disse evnene så begynner jeg alvorlig å lure på dere også. For på en eller annen måte må dere forsvare Guds inaktivitet og ignoranse, hvordan gjør dere det?

Ikke kom å si at han gjorde det han kunne med å sende sin eneste sønn til jorden. Jesus blir jo bare en fjert i forhold til den allmektige Gud da, tydelig at EPLET ikke falt rett ned i den situasjonen. Og det var jo et meget mislykket forsøk, i og med at gud er allmektig burde han ha forutsett at det var mislykket, og i og med at han i følge bibelen nå har gitt opp menneskene, hva pokker tilber dere han for da?

Jeg ser hvorfor du kanskje tror jeg er kristen, men det er jeg ikke. Hvis du har lyst til å diskutere hvorvidt det finnes en allmektig skaper eller ei, har du truffet feil mann. :)

Lenke til kommentar
Dersom det er bestemt på forhånd hva en person kommer til gjøre i fremtiden, da har han ikke fri vilje.

Med mindre det er vår egen frie vilje som bestemmer det da. :)

Da kan han ikke vite helt sikkert hva vi kommer til å velge.

Tull. Det er den allmektige gud vi snakker om. Klart han vet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Kan like godt tro at en sau som heter Frank styrer alt som skjer her i verden.

En ganske spesiell sau, som da også er en gud.

Your honor, I rest my case.

Lenke til kommentar
Du skjønner visst ikke poenget heller. Hvis han vet hva vi velger, har vi ikke fri vilje. Fordi da har vi et mønster vi velger etter uansett, og derfor allerede bestemt hvilket valg vi vil velge i alle situasjoner.

Du mener ditt. Jeg mener mitt. Hvis du vill kan vi jo selvfølgelig samle tilhengere av hvert vårt, og ha helligkrig ved soloppgang. Det har blitt gjort stadig vekk i løpet av historien. Og det vil helt sikkert ikke stoppe med det første.

Vi har alle våre egne definisjoner og tolkninger av ting.

Det er vel derfor det heter "never argue religion". ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser hvorfor du kanskje tror jeg er kristen, men det er jeg ikke. Hvis du har lyst til å diskutere hvorvidt det finnes en allmektig skaper eller ei, har du truffet feil mann.

Haha, sorry men du skjønte at den ikke var rettet spesifikk mot deg ;) litt klomsete quoting av meg der :blush:

Lenke til kommentar
Jo lengre vi lever, jo mer kunnskap skaffer vi oss. Bare se på forskjellen i levemåte i dag og for 1000 år siden.

Tror ateisme er troen på at det ikke finnes noe å tro på, den ateistiske "himmelen" er den perfekte verdenen vi mennesker skaper når vi har kurert alle sykdommer og lever i fred og overflod ..

:)

Vel, å krangle om dette fører ikke til noe godt uansett .. har bedre ting å bruke tiden min på ..

Lurer på hvorfor så mange ateister ser ut til å hate all relgion og relgiøse uten egentlig å ha noen erfaring med det/de/dem :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...