superdigg Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Har lest om dette og kunne godt tenkt meg å prøve da jeg synes den brummer litt for mye. Noen som har prøvd? Er det ellers noen tips for å dempe lyden på pumpa? Lenke til kommentar
Sl@ffen Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Sett den på noen støydempings matter. Den derre dimmer'n kan ikke vere helt bra. Tenk hvis du dimmer ned formye og trur det går greit? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Tror du skal være forsiktig med bruk av dimmer på pumpa. Det _kan_ hende støyen reduseres noe, men du risikerer også at pumpa rett og slett stopper, om du "dimmer" for mye! Hold i allefall godt øye med punktet hvor pumpa stopper, bruk et voltmeter for å sjekke dette! Og legg spenningen fra dimmeren 10-15 volt over punktet hvor pumpa stoppet. Tenk også på at en (dårlig) dimmer også kan produsere støy i seg selv, i tillegg til at den også faktisk kan generere støy i pumpa! Det brukes svært ofte triac-løsninger i slike dimmere, og disse "kutter" sinuskurven på en måte som kan få pumpa til å støye, om enn på en litt annen måte. En bedre løsning er nok å isolere pumpa fra mekanisk kontakt med omgivelsene, ved å plassere denne på et passende lyddempende materiale. En reativt fast type skumgummi kan ofte gjøre underverker! Noen passende klatter med silikongummi mellom pumpe / skumgummi /chassi vil sørge for å holde pumpa på plass, også ved normal håndtering / flytting av maskinen. Om pumpa siden skal demonteres, er det relativt enkel å skjære løs silikongummien. Lenke til kommentar
totveit Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Mine erfaringer med Eheim sine pumper er at når en har fått ut all (og da mener jeg ABSOLUTT) all luft fra pumpehuset og resten av systemet så lager ikke denne pumpen støy. Den støyen den laget var så lite at når jeg skrudde av maskinen og alle andre maskiner på lanet, og pumpa fremdeles sveiv, så kunne jeg nesten ikke høre den, selv om jeg hadde øret en hallmeter fra pumpen. Så mitt råd er å prøv å få ut mer luft fra pumpehuset. Kammeraten min stresset et par dager med riksing og snuing, osv før den ble totalt lufttom. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Dimmer? Går den pumpa på Vekselstrøm? Viss ikke jeg tar feil så er en Dimmer det samme som en Triac så da vil den ikke virke på likestrøm siden stømmen ikke går fra Pluss til Minus. _________________ Jeg selger dette: Vapochill (3000) Mail til: [email protected] [ endret av CFD den 2002-05-31 19:51 ] Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 30. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2002 Problemet er bare at den brummer ganske mye. Jeg har tidligere laget en inretning for å dempe vibrasjonene fra harddiskene. To kraftige gummistropper gjør at de henger i lufta uten kontakt med kabinettet. Det var det jeg ville med pumpa også. Det hjalp liksom ikke å sette den på skumgummi osv. Fant ut at jeg kunne få plass til den helt i front hvis jeg bytta ut sugenippelen til en vinklet en, da festeplata på Eheimen i tillegg passet perfekt inn mellom de to gummistroppene var alt god stemning. Nå henger den uten et eneste kontaktpunkt med kabinettet og er så stille at jeg hører den ikke når PC'n er på - PC'n er stille som f den også så jeg er fornøyd jeg! Et bilde: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå