Foxtrot Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Jeg har Nextgentel med deres Netopia 3351 router. Trenger jeg brannmur-software i winxp ( ikke den innebygde) i tillegg til den brannmuren som er i routeren? Noen sier at det er som å ha smør på flesk, når jeg har begge deler. Endret 6. oktober 2004 av Foxtrot Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Du trenger ikkje. Spørst kor du legger deg med tanke på sikkerheit. Eg sjølv hadde droppet alt software viss eg hadde ein ekstern brannmur. Ole-Johan Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg mener det er smør på flesk. Har samme ruter, og jeg sliter aldri med virus. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Virus får man vanligvis igjennom sikkerhetsgapet OE og det finnes styggedom som ikke bryr seg om brannvegger, f.eks ByteVerify og annet snusk. Når det er sagt, så har jeg samme ruter og ingen brannvegg kjørende på boksen min. Så lenge man utviser en smule fornuft ved bruken av datamaskinen, går det rimelig greit. Men det er jo kjekt å ha, da. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Det er vel strengt tatt ikke nødvendig med en software brannmur i tillegg til routeren du har og evt. IP-filteret som sitter i den. Hadde NGT abonnement før, med Netopia router (sånn som deg, dog en annen modell - hadde SHDSL før, snufs ), og brukte aldri noe annet enn den routeren som sikkerhet... i tillegg til antivirus da, seff! Det kommer vel strengt tatt an på hva man ønsker av sikkerhet. En router vil jo i seg selv gi en viss sikkerthet fordi innkommende requests på en gitt port ikke vil komme igjennom med mindre du spesifikt har forwardet porten/port rangen til din interne IP adresse. Forøvrig, hvis du ønsker sikkerthetstiltak kan du som en start bytte ut Internet Explorer med Mozilla Firefox! Endret 7. oktober 2004 av Calm Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Forøvrig, hvis du ønsker sikkerthetstiltak kan du som en start bytte ut Internet Explorer med Mozilla Firefox! Som sagt før har jeg aldri slitt med virus etter jeg fikk NGT, og nå som jeg bruker firefox får jeg aldri spyware heller. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 En router med brannmur gir god beskyttelse mot innbrudd. Spesielt om brannmuren har SPI-teknologi. Men en ting en slik brannmur ikke beskytter mot, er utbrudd. Med utbrudd mener jeg utøy av ulike typer, som åpner opp nettverket innenfra. Med en programvarebasert brannmur på maskinen, kan du godkjenne hvert enkelt program som skal få tilgang til nettverket. Til og med nye versjoner av samme program må godkjennes. Antivirus vil i mange tilfeller fange opp denne typen utøy, men eneste måten du kan sikre deg mot at ukjente programmer åpner opp nettverket, er en programvarebasert brannmur. Jeg kjører Sygate PF i tillegg til brannmuren på routeren min, og selv med ganske mye trafikk mot maskinen (P2P) så synes jeg ikke det er brysomt belastende på en 1,2 GHz maskin. En sak litt på siden, er uvettig åpning/forwarding av porter til usikre maskiner bak routere. For ikke å snakke om aktivering av uPnP... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 En router med brannmur gir god beskyttelse mot innbrudd. Spesielt om brannmuren har SPI-teknologi. Men en ting en slik brannmur ikke beskytter mot, er utbrudd. Med utbrudd mener jeg utøy av ulike typer, som åpner opp nettverket innenfra. Med en programvarebasert brannmur på maskinen, kan du godkjenne hvert enkelt program som skal få tilgang til nettverket. Til og med nye versjoner av samme program må godkjennes. Antivirus vil i mange tilfeller fange opp denne typen utøy, men eneste måten du kan sikre deg mot at ukjente programmer åpner opp nettverket, er en programvarebasert brannmur. Jeg kjører Sygate PF i tillegg til brannmuren på routeren min, og selv med ganske mye trafikk mot maskinen (P2P) så synes jeg ikke det er brysomt belastende på en 1,2 GHz maskin. En sak litt på siden, er uvettig åpning/forwarding av porter til usikre maskiner bak routere. For ikke å snakke om aktivering av uPnP... Word! Alle sikkerhetseksperter anbefaler maskinvarebasert brannmur og i tillegg programvarebasert FW på hver klient/arbeidsstasjon. For min egen del anbefaler jeg ukyndige brukere som ikke er i stand til å administrere en programvarebasert fw å la være å installere en. Hvis man kutter for trafikk på ønskede applikasjoner vil ting slutte å fungere, og hvis man åpner for mye vil brannmuren etterhvert bli lite verdt sikkerhetsmessig. Er du derimot i stand til å administere slikt på en god måte er det ingen grunn å la være. De fleste prog.brannmurer drar forsvinnende lite systemressurser i sett forhold til hva moderne maskiner har å by på av ytelse. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Har du brannmur i routeren og i tilliegg sp2-brannmuren er det unødvendig med en software-brannmur som f.eks. Norton firewall. Routeren tar det meste, og sp2-muren er veldig effektiv. Dessuten hjelper ikke brannmur hovedsaklig mot virus, men mot hacking/trojanere osv. Skal du ha fullverdig beskyttelelse mot virus må du ha et virusprogram. Norton er et jeg har veldig god erfaring med selv. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 ...og sp2-muren er veldig effektiv. Den har så godt som ingen kontroll med utgående trafikk. Les innleggene over en gang til, så skjønner du hvorfor man anbefaler å kutte ut XP sin brannmur og bruke tredjeparts løsning. XP sin brannmur er fin for de som ikke greier å administrere en fw. Men den er og blir en minimumsløsning, med mindre man setter den opp med avanserte regler. Og det er det vel ingen som gjør all den tid dette er mye enklere med f. eks. Norton sin fw-løsning. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Å? Har lset mange steder at den er superduper Jaja, jeg følger ditt råd og skrur av xp-muren. Har Norton, den funker vel bra? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 PS: NGT ruter er en veldig basic brannmur, helt ok miniløsning. Jeg hadde faktisk vurdert å droppe software-fw ... ... men VIKTIG: Hvis du en dag er så dum å åpne alle porter på ruteren din, fordi du skal få xboks, web-cam, spill, whatever til å funke ... så forsvinner jo sikkerheten. Mange gjør den feilen. SP2 fw duger masse, har til gode å lese om at den kan hackes lett. Den har da også en hvis kontroll med trafikk ut, ikke på program nivå, men på portnivå ... litt stress, men det funker. ....uansett, om folk hadde blitt hacket så driter de faktisk i det, var borti en person en gang som hadde blitt hacket .. nei ... en person hadde fått stjålet pc'en med passord og greier .... men personen ville slett ikke bytte passord og slikt på internett og mail osv ... fordi personen ville jo ha tilgang til dem ... var helt uaktuelt å skifte passord ja Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg tror at jeg fremdeles kommer til å bruke Sygate Personal Firewall. Jeg føler at jeg har større kontroll med hva som går ut av pc'en. Det er så mye spyware på internett og i programmer som lastes ned at jeg føler meg litt sikrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå