Gå til innhold

To skjermer på samme datamaskin


Q&A

Anbefalte innlegg

Etter å nylig ha kjøpt meg ny maskin, så sitter jeg med en ekstra skjerm. Det er vel to vanlige skjermer på 17" eller noe.

Hvor mye stress er det isåfall å koble to skjermer til samme datamaskin? Er det mye å tenke på? Er det bare å skaffe seg noen ledning-greier, og et program, og så smokke dem sammen, eller?

 

Jeg mener jeg leste en gang om et program som gjorde at man enkelt kunne koble to skjermer til samme datamaskin, men husker selvsagt ikke hva det heter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uansett ikke noe særlig å spille på to skjermer på en gang.

I de aller fleste spill er nemlig du, hovedpersonen sentrert på midten av skjermen. Og når man splitter skjermbildet over begge skjermene, vi du stå MIDT i sonen mellom skjermene. Altså halvparten innafor/utafor hver skjerm.

Tenke seg å spille FPS uten å se gunnern/siktet engang..huff. Funka elendig å spille Anarchy Online med 2 skjermer ved siden av hverandre nettopp på grunn av dette. Så lenge fokuseringspunktet alltid er i midten, må man ha 3 skjermer for å slippe å havne i dødsonen.

 

Men det burde selvsagt gå fett å kjøre spill i windowed mode på ene skjermen, og ha full desktop på andre skjermen.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg spiller jo en del og vet at det ikke egner seg til spilling.

Men det viktigste i så måte er om det er lett å koble ut den andre skjermen. Er det det, eller må man drive og avinstallere og trekke ut ledninger?

Trenger ikke avinstallere noe. "Skrur" bare ut den ene ledningen til den ene skjermen, og du er klar til å spille ;):thumbup:

Lenke til kommentar
Gode greier!

 

Forresten, enda en ting som heller ikke var nevnt i guiden:

Tilkoblingsmessig, bruker man en fordelingsplugg, slik at begge skjermene kan kobles til parallelt? Hvor får man i såfall tak i en slik?

Fordelingsplugg? Nei.

 

Ditt skjermkort må støtte 2 (eller flere) skjermer.

 

De fleste skjermkort som selges idag har 1 DVI og 1 DSUB/VGA utgang.

vga-dvi-dsub.jpg

Den blå til venstre er DSUB/VGA og den hvite til høyre er DVI.

 

Hvis du skal koble til to stk "vanlige"/CRT skjermer så trenger du en slik:

 

asus9800-DVI-DSub.jpg

Som du blandt annet får kjøpt her: http://multicom.no/varedetaljinfo.asp?vare...VarerSokRes.asp

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke noe særlig å spille på to skjermer på en gang.

I de aller fleste spill er nemlig du, hovedpersonen sentrert på midten av skjermen. Og når man splitter skjermbildet over begge skjermene, vi du stå MIDT i sonen mellom skjermene. Altså halvparten innafor/utafor hver skjerm.

Tenke seg å spille FPS uten å se gunnern/siktet engang..huff. Funka elendig å spille Anarchy Online med 2 skjermer ved siden av hverandre nettopp på grunn av dette. Så lenge fokuseringspunktet alltid er i midten, må man ha 3 skjermer for å slippe å havne i dødsonen.

 

Men det burde selvsagt gå fett å kjøre spill i windowed mode på ene skjermen, og ha full desktop på andre skjermen.

Eg har aldri sett eit spel som drar seg ut over 2 skjermer, det hadde gitt ein veldig brei oppløysning, som dei ferraste spel støtter.

Det som skjer er at du får ein hovudskjerm som er lik det den var før du kobla til skjerm nr.2. Den andre skjermen kan du bruke som ei forlengelse av skrivebordet. Når du starter eit spel vil det vise på skjerm nr.1, mens nr.2 normalt sett blir uendra.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Det er uansett ikke noe særlig å spille på to skjermer på en gang.

I de aller fleste spill er nemlig du, hovedpersonen sentrert på midten av skjermen. Og når man splitter skjermbildet over begge skjermene, vi du stå MIDT i sonen mellom skjermene. Altså halvparten innafor/utafor hver skjerm.

Tenke seg å spille FPS uten å se gunnern/siktet engang..huff. Funka elendig å spille Anarchy Online med 2 skjermer ved siden av hverandre nettopp på grunn av dette. Så lenge fokuseringspunktet alltid er i midten, må man ha 3 skjermer for å slippe å havne i dødsonen.

 

Men det burde selvsagt gå fett å kjøre spill i windowed mode på ene skjermen, og ha full desktop på andre skjermen.

Eg har aldri sett eit spel som drar seg ut over 2 skjermer, det hadde gitt ein veldig brei oppløysning, som dei ferraste spel støtter.

Det som skjer er at du får ein hovudskjerm som er lik det den var før du kobla til skjerm nr.2. Den andre skjermen kan du bruke som ei forlengelse av skrivebordet. Når du starter eit spel vil det vise på skjerm nr.1, mens nr.2 normalt sett blir uendra.

No offence, men jeg tror ikke at du har utforsket dette emnet så grundig.

 

Hvordan skjermene oppfører seg ved lasting av et spill kommer helt ann på om du kjører span eller independet mode. Og om spillet kan kjøres i et vindu eller ikke.

 

Det finnes spill som takler både 2 og 3 skjermer uten modifikasjoner, men de fleste trenger noen små modifikasjoner (står endel om det i guiden min).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...