Gå til innhold

Svak kjølevifte til Athlon 64 1800?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nylig kjøpt en Thermaltake TR2 kjølevifte til min Athlon 64 1800.

Inntil dette kjøpet hadde jeg brukt en gml. kjølevifte tilhørende en POwerleap cpu.

Denne var mye mindre og i utgangspunktet svakere enn TR2, men selv uten pasta mellom kjøleribbe pg cpu, var idle ca. 40c og ved load aldri over 64c.

Så snart jeg har startet opp diagnosprogrammet for cpu kjerne og system, så ser jeg at temp er på 46c idle. ved lasting av DXDiag fyker temp opp med 20c i løpet av 1min uten at selve programmet brukes.

Ved avsluttet DXDiag kommer cpu tilbake til 46c.

Jeg testet også med Need For Speed "Road Challenge", og ganske riktig temperatur steg til auto shutdown av systemet 70c i løpet av 5 min.

Det ser ut som denne kjølevifte jeg betalte kr 360 for, kanskje er i svakeste laget.

Det var lagt på pasta fra produsenten da jeg kjøpte kjøleribba.

Er det noe vits i fjerne denne pastaen, og legge på Coolermaster selv?

Montering av kjøleribba ser ut til å være ok.

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Athlon 64 1800 fins ikke.

Mener du Athlon XP 1800+ eller Athlon 64 2800+?

PS: Hvis du refererte til MHz, så vit at det ikke er det en refererer til med AMD's cpu'er. :)

Så til det du spør om: Ser nesten ut som at kjølesystemet er for dårlig - det kan godt tenkes det blir bedre med selv-pålagt pasta, ja. Så det får du nesten bare prøve, og se hvordan det går.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Athlon 64 1800 fins ikke.

Mener du Athlon XP 1800+ eller Athlon 64 2800+?

PS: Hvis du refererte til MHz, så vit at det ikke er det en refererer til med AMD's cpu'er. :)

Jepp, Athlon 64 2800+ er den riktige definisjonen på min cpu.

Så til det du spør om: Ser nesten ut som at kjølesystemet er for dårlig - det kan godt tenkes det blir bedre med selv-pålagt pasta, ja.  Så det får du nesten bare prøve, og se hvordan det går.

Jeg fjernet original pasta og la på et noe tykkere lag.

Uten last startet cpu på 41c, og med last lå den på max ca 64c.

Fortsatt noe høyt eller hva?

Dette er et gmlt kabinett, opprinnelig levert i 97 med en Celeron 333. Den mangler derfor skikkelige ventilasjonkanaler for ekstern lufting. Det spørs om jeg får åpne kabinettdekslet noe med en batteridrill for å øke lufttilførselen.

Kjøleribba var ikke spesielt varm selv da cpu temp angivelig var på ca 74c, rett før auto shutdown.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...