denlengste Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 helloi på min bærbare så har jeg s-video utgang, og idag kjøpte jeg meg s-video til scart kabel for å kunne se på film på tv'en.. men bildet på tv'en er svart-hvitt!! tror jeg har hørt noe om dette før, men er ikke sikker.. håper noen der ute har litt peiling på dette Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Søk i forumet du. standard problem, som to hundre har spurt om før. Lykke til Lenke til kommentar
denlengste Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Søk i forumet du. standard problem, som to hundre har spurt om før. Lykke til ja, gjorde det og fant svar. litt kjapp til å lage en ny post kanskje.. men jeg skulle kanskje nevnt at det er en mac ibook det dreier seg om.. prøvde å stille om til PAL både her og der på skjerm-innstillingene, men fremdeles like svart-hvitt. kabelen er en s-video rett til scart-plugg (clas ohlson). er det mulig at det er tv'en som ikke er helt kompatibel? Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Finnes TV'er som ikke takler s-video. Da får du et svart/hvitt bilde. Dersom TVen din har flere scart kontakter, kan det hende bare 1 av dem takler s-video. Det kan også hende du må sette TVen din på riktig AV kanal for at den skal takle s-video signalene riktig. Dersom TVen din ikke takler s-video, kan du konvertere signalene til composite. Har du mulighet til å endre signalet fra s-video til composite i software? På PC'er finnes det feks. TVTools til nVidia kort hvor man kan endre signaltypen, vet ikke om det finnes tilsvarende på Mac. Hvis ikke må du ha en hardware s-video>composite konverterer. Claes Ohlsson har en billig sånn. Endret 7. oktober 2004 av covah Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Eller sett PIN15 inn sammen med PIN20 i SCART-kontakten, så har du farge igjen. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Eller sett PIN15 inn sammen med PIN20 i SCART-kontakten, så har du farge igjen. kan du utdype den der litt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Ja, signalet er splittet i chrominance og luminance, og de kombinerer du dersom du setter PIN15 inn sammen med PIN20 igjen. Jeg kjøpte en s-vhs til scart-kabel på elkjøp som jeg bare fikk svart-hvitt med, og søkte her på forumet, og testet dette, og det fungerer utmerket. Det er i utg. pkt akkurat det converteren de snakker om her gjør. Se evt. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=61160&hl= Endret 7. oktober 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Sjekk om tv'n har noen switcher eller innstillinger også, som slår på støtte for rgb (s-video) tilkobling. Min 10år gamle Sony hadde en liten svart switch bakpå tv'en som slo på støtte for det. Irriterte meg grønn og blå i timesvis før jeg fant ut hvorfor jeg bare fikk svart/hvitt. Dersom tv'n rett og slett ikke har støtte for rgb må du skifte tilkoblingen fra s-video til composite på datamaskinen, eller skaffe en annen kabel. Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Hos meg var det faktisk en defekt scart-inngang på TV'n. Grubla langt og lenge over årsaken før jeg tilfeldigvis testa en annen scart-inngang. (Har 3 stk bak på tv'n). Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Sikker på at den var defekt? Som regel er det bare 1 av SCART kontaktene som støtter s-video. Lenke til kommentar
denlengste Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Ja, signalet er splittet i chrominance og luminance, og de kombinerer du dersom du setter PIN15 inn sammen med PIN20 igjen. så vidt jeg kan se inni kontakten så får begge pin'ene (både 15 og 20) signal fra kabelen.. mener du da å kortslutte pin 15 og pin 20? eller å nappe ut den ene for så å koble den "nyutnappede" sammen med den som fremdeles har signal? hadde vært brillefint å fått et detaljert svar på dette altså! Lenke til kommentar
Tobi2 Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg plagdes med dette i mange timer, og fant ut at jeg bare trengte å skifte til en annen AV-kanal. Fra EXT1 til EXT2 Lenke til kommentar
denlengste Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) TJOHO! nå funka det gitt. åpnet opp scart-kontakten og tok pin 15 ut fra sporet sitt og stappet den inn sammen med pin 20 inni pin 20 sitt spor. skiftet til PAL på skjerm-oppsettet, og voilá!! takk for alle tips!!! Endret 10. oktober 2004 av denlengste Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Ikke er noe som litt god gammeldags hacking Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hvordan blir det når man skal plugge scarten i tven igjen når det er to pinner på en "port", blir det plass til dette i scart-utgangen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hvordan blir det når man skal plugge scarten i tven igjen når det er to pinner på en "port", blir det plass til dette i scart-utgangen? Ja, det går helt fint med "innkilt" PIN, men er du i det kreative hjørnet kan du jo alltids lodde ledningen av og over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå