Gå til innhold

intel 440bx støtter hvor stor HD?

ebbhead

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på å fikse en gammel pc med ett Gigabyte Socket 370 GA-6BX7 mobo.

Visser seg at hardisken er død. Prøvd å bytte ut den gamle disken med en WD 80gigger (ata100). Men den blir ikke funnet ved oppstart.

Noe jeg har gjort feil? Hovedkortet støtter vel bare ata33? ( men nye disker skal vel være tilbakekompatible?)

Hvor store disker støtter chipsettet? (INTEL 440BX)

Finnes det disker som er kompatible med dette hovedkortet på markedet fortsatt?

Forslag til løsninger mottas med stor takknemlighet!!

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også en gammel 440BX maskin stående med Pentium 3 500mhz... Jetway hovedkort

Oppgraderte denne en gang i tida med en 80 gig WD disk og det funket knirkefritt.. Riktig at hovedkortet støtter kun ATA-33 (ihvertfall mitt..) men det skal ikke ha noe å si..

Eneste tipset jeg har er å sørge for å ha den nyeste biosen.. vet at jeg har det på min. Husk også jumpersettings på disken. Selv om disken skulle være for stor burde du finne den i oppstarten.

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

Hmm..disken dukker opp under oppstart nå, men størrelsen er ikke definert.

Prøvde å gå inn i biosen og kjøre auto detect harddisc , men resultatløst.

Noen andre innstillinger i biosen jeg burde prøve?

En annen mulig løsning kunne kanske være å kjøpe ett idekontroller kort?

Eieren av pcen er lite villig til å oppgradere til en ny komp!! :cry:

Lenke til kommentar

Har kjørt 120GB på P2B-s (BX). Når jeg ser på bioshistorikken for det kortet er det implementert støtte for stadig større disker etterhvert som biosfilene blir nyere. Så det kan være lurt å grabbe siste bios før du fortsetter. Pass ellers på at du setter disken til master, har vært borti gamle hk som ikke akkurat liker cable select. Husk å aktivere LBA for disken i bios.

Lenke til kommentar

Hvis det er et crappy hovedkort er det ikke sikkert det finne BIOS som tillater større disker... men om det er av de "vanlige" merkene burde det absolutt la seg gjøre.

Siste BIOS til mitt BH6 tillot 40GB+ men Abit visste ikke nøyaktig da større disker ikke fantes på det tidspunktet :D

80GB funker fint... mener også at jeg har testet en 120GB på det kortet...

Sjekk BIOS update først da... hvis ikke kan du prøve å legge inn disken manuelt i BIOS.

Lenke til kommentar

Har prøvd å sette disken til LBA i biosen, men maskinen vil fortsatt ikke fullføre oppstarten. Blir stående å henge i systen comfiguration. Får prøve å skaffe en mindre disk for å sjekke at det ikke er noe feil et annet sted! :cry:

Er vel ingen måte å oppgradere biosen når jeg ikke har noen fungerende systemdisk i maskinen?

Takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

har brukt 80gb hd i BX-hovedkort før. Det dreier seg vel kanskje litt mer om harddisk-kontrolleren på hovedkortet.

EDIT: Prøvde faktisk 160GB på Celeron 580'en min med ZX chipset (low end versjon av BX), og det gikk fint det!

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...