Gå til innhold

XP-M 2200+ eller XP-M 2400+?

Xvani

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe meg en ny CPU til mitt hovedkort med Via KT 333 chipset. (MSI KT3 Ultra 2) RAM'en min består av 2 brikker som begge kan klokkes over det FSB på hovedkortet klarer.

Jeg har kommet frem til at en AMD Athlon XP-M 2400+ er det beste valget (pris/ytelse) dersom man overklokker. Eller er det dette? Er det noen viktige forskjeller på 2200+ og 2400+? Det er veldig fristende å spare de ekstra 200kr'ene!

Hva sier dere?

Er det bare ITbutikken som selger disse?

Takk

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MPX selger dem også så vidt jeg vet.. Men da jeg kjøpte var itbutikken klart bedre på pris. XP-M 2400+ er et meget bra valg i forhold til ytelse/pris. Jeg kjører nå min XP-M 2400+ på 3400+ hastighet :)

Men det er en stund siden jeg kjøpte dette, og hvis jeg var deg, så ville jeg faktisk ventet med å kjøpe prosessor. Jeg ville ikke gjort det nå. Det er vel et lurere valg å vente til du kan få kjøpt f.eks en god 64 bits. Da bør du i alle fall vente til etter 15. oktober siden prisene settes ned da :yes:

Endret av fLR
Lenke til kommentar
Hei

Skal kjøpe meg en ny CPU til mitt hovedkort med Via KT 333 chipset. (MSI KT3 Ultra 2) RAM'en min består av 2 brikker som begge kan klokkes over det FSB på hovedkortet klarer.

Jeg har kommet frem til at en AMD Athlon XP-M 2400+ er det beste valget (pris/ytelse) dersom man overklokker. Eller er det dette? Er det noen viktige forskjeller på 2200+ og 2400+? Det er veldig fristende å spare de ekstra 200kr'ene!

Hva sier dere?

Er det bare ITbutikken som selger disse?

Takk

XP2500+ er det beste du får for pris og ytelse, det kan være litt vanskelig å finne da, for nå er jo de nye sempron CPU'ene til AMD kommmet ut istede for Athlon XP CPU'ene....

Lenke til kommentar

Er det noen store forskjeller på kjernen i disse to CPU'ene? jeg er liksom villig til å ofre 100MHz for 100 spenn :)

Derfor mener jeg at XP-M 2200+ er et bedre kjøp enn XP-M 2400+, selv med overklokking.

Eller er 200+ betydelig dårligere i overklokkings potensiale?

vivastar: Alle Barton CPU'er produsert etter uke 39 i 2003 har låst multiplier, og er vanskelige å få opp. Derfor er ikke disse så bra pris/ytelse som de var.

Lenke til kommentar

det er ikke så stor forskjell på 2200+ og 2400+

mene hvis hk begrenser deg på fsb, og kanskje mp også (noen hk klarer max 12,5mp) så kan det være like greit å kjøpe en 2200+

eneste fordelen med 2400+ er at den i de fleste tilfeller klokker litt høyere enn 2200+

mene husk å kjøp den som har 35 watt da :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil dere heller anbefale å vente på prisnedgangen til AMD64 den 15. okt og kjøpe dette? Da snakker vi vel om en forskjell på 1200kr, eller nesten 2 ganger prisen, og dobbel ytelse får jeg ihvertfall ikke :)

Hvilke minnefrekvenser bør AMD64 operere på?

Lenke til kommentar
Jeg kjører en Xp-M 2600+ fjellstabilt på 2,5 GHz, og jeg har ASUS A7N8X-E Deluxe, hvilket ikke er noe superklokker. Tror ikkew du vil fp noen neveverdige problemer med å obverklokke en XP-M på MSI KT3 Ultra 2, ulåst multiplier er bare herlig :D

Det hovedkortet er IKKE serlig bra til overklokking, p.g.a. VIA KT333 chipset!

Det har ikke muligheter får å låse AGP/PCI frekvensene til faste verdier,

men bruker i stedet en forholdstalls-funksjon 1:2:3 eller 1:2:4 eller 1:2:5(som er maks for KT333)

Forholdstallene sier hvordan PCI-, AGP- og FSB-frekvensene er i forhold til hverandre,

og 1 står for PCI-frekvensen som skal være 33Mhz, 2 står for AGP-frekvensen som skal være 66Mhz(2 x PCI-frekvens)

og 3,4 eller 5 står for default FSB på CPU som da er henholdsvis 100Mhz, 133Mhz eller 166Mhz.(3,4 eller 5 x PCI-frekvens)

Derfor vil du få et problemet med Mobile XP, som p.g.a default 133Mhz FSB vil benytte et forholdstall på 1:2:4, som fører til at alt over 133Mhz FSB vil overklokke AGP- og

PCI-frekvensene, noe som igjen ofte fører til ustabilitet, og i værste fall skader på

hardware som skjermkort, lydkort, modem, harddisker, o.s.v... :ermm:

Hovedkortet har heller ikke støtter MP over 12,5...

Alt dette kan vistnok "fikses" med div. trådmods, pin-mods og andre workarounds,

men jeg vil uannsett påstå at det er lite smart å kjøpe en Mobile XP-prosessor til det hovedkortet!

Spar heller pengene til et A64(s754/s939) eller P4(s478/s775) system! :yes:

Lenke til kommentar

han kan sette dorhooldstallet til 1:2:5 og klokke videre derfra, da burde han klare en ca 180 fsb uten problemer. det som er kjipt er at det hk klarer sikkert ikke mer enn 12.5 mp heller, alt over det vil resete hele greia ned til 6mp eller noe, derfor jeg forslår å kjøpe en xp-m2200+ siden han nesten 100% sikkert ikke vil klare å utnytte potensialet...

180*12,5=2250mhz og med 512kb cashe så burde det gi en grei ytelse. med lit flaks kommer han kanskje enda litt høyere på fsb

konklusjon: kjøp xp-m 2200+ eller spar til amd 64

Lenke til kommentar
han kan sette dorhooldstallet til 1:2:5 og klokke videre derfra, da burde han klare en ca 180 fsb uten problemer.

Eneste måten å forrandre forholdstallet på er en pin-mod eller trådmod.... :hmm:

mulig det er det på det hk som trådstarter her, men på mitt kd7-raid hk så kan jeg sette den forholdtallet som jeg selv ønkser uten noen form for modding. må bare velge expert/manuelt oppsett av fsb/mp osv og så funker alt

Lenke til kommentar
Jeg har bestillt 2400+ fra itbutikken, og vil tro at jeg blir fornøyd.

Den på 35 W er vel den dyreste av de to typene 2400+de har der.

håpoer du blir fornøyd da :) si åssen det går når du får puttan i maskina di

btw, har du sjekka at hk ditt klarer cpu med barton kjerne? en del eldre kort klarer bare cpu'er med tbred kjerne pga mindre cashe...

skulle ha nevnt dette mye tidligere, men det er ikke lett å huske alt hele tida

Lenke til kommentar

Jeg antar at jeg får resten av maskinen til uka, men itbutikken er fæl til å forskyve dato de får inn varer på.

Jeg vet ikke om det var meg du spurte, men jeg har fått abit nf7-s v2.0, så dette skal vel være bra nok for meg iallefall.

Har og fått Corsair XMS3200 minne, og skal vel greie og klokke litt med det.

Jeg tviler på at jeg kommer til å klokke så mye men vi får se.

Det skal bli godt å bytte ut den gamle dataen P3, 400mhz med 64MB ram.

Tror jeg kommer til å merke en ytelseforkskjell selv om jeg ikke klokker :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...