Bruker-28027 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har fiklet en stund med et nettverksproblem jeg har hatt helt siden jeg satte opp nettverket, men finner ikke ut av det. Det har seg slik: For en måned siden bestilte jeg ADSL fra telenor. Som et tilbud ved kjøp av ADSL, kjøpte jeg en trådløs akksesspunkt (router), Sparklan WX-6615 med fire porter. Jeg koblet modemet til WAN porten på routeren. Jeg skulle så ha direkte kabel til en stasjær PC så jeg koblet en direkte kabel fra nettverkskortet på PC`en til LAN4 på routere. Jeg bruker ikke programvaren somfølger med ONLINE ADSL, men bruker det som er innebygd i Windows XP. Jeg gikk så inn i konfigurasjonsmenyen til routeren (http://192.168.0.1) og kjørte gjennom en wizard. Jeg valgte "PPPoE" og "IP Address is assigned automatically" i prosessen. Etter jeg hadde kjørt denne wizarden fungerte internett slik det skulle. Så skulle jeg sette opp en laptop med innebygd WLAN kort.. Dette fungerte som normalt Så til problemet. Jeg har enda en stasjonær maskin som skal kobles til routeren. Først prøvde jeg med USB adapteret (trådløst) som fulgte med routeren. Jeg fikk tilgang til router, men ikke konfigurasjonsmeny og internett. Så nå har jeg byttet over til kabel. Men her har jeg samme problem. Når jeg aktiverer koblingen "lokal tilkobling" som dette nettverkskortet heter, fungerer ikke konfigurasjonsmenyen på noen av de andre pc`ene som er koblet til routeren. Internett fungerer heller ikke på laptoppen og er veldig ustabil på den andre stasjonære. Det ser ut som om denne stasjonære maskinen ødelegger nettverket for de andre. Når jeg prøver å pinge 192.168.0.1 får jeg litt fram og tilbake. Jeg får ofte forespørsel avbrutt, men innimellom vil den pinge 2 av 4, altså med 50% tap. 3 sekunder etter jeg aktiverer nettverkstilkoblingen fungerer internett og kofigurasjonsmenyen. Men etter 3 sekunder slutter den å svare. Maskinen får utdelt IP adresse autaomtisk, og ingen av maskinene i nettverket har samme Ip adresse. Jeg har også prøvd ipconfig /realease - ipconfig /renew uten at dette hjalp. Det er altså kontakt mellom PC og router, men det er et problem som dere skjønner. Noen som har en anelse om hvor problemet ligger og hvordan jeg kan løse det? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Har du sjekket kabelen du bruker. Kan være denne som trøbler, evt netverkskortet i den maskina som sliter. Prøv å koble deg direkte til en annen pc som du vet virker og set statisk IP. Ping lit frem og tilbake, evt kopier noen filer og se om det virker da. Prøv også å koble den bærbare til kabelen som maskina som sliter bruker. Får du de samme problemene nå? Lenke til kommentar
Bruker-28027 Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Har du sjekket kabelen du bruker. Kan være denne som trøbler, evt netverkskortet i den maskina som sliter. Prøv å koble deg direkte til en annen pc som du vet virker og set statisk IP. Ping lit frem og tilbake, evt kopier noen filer og se om det virker da. Prøv også å koble den bærbare til kabelen som maskina som sliter bruker. Får du de samme problemene nå? Det har ingenting med dette å gjøre tror jeg. Jeg har prøv ut tre nettverkskort, hvor jeg vet at iallefall to av de funker. Kabelen er hel lik den kabelen jeg har koblet den andre stasjonære maskinen tilrouteren med. Tror det egentlig er en feil med denne maskinen, men skjønner ikke en skitt... Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har prøv ut tre nettverkskort, hvor jeg vet at iallefall to av de funker. Kabelen er hel lik den kabelen jeg har koblet den andre stasjonære maskinen tilrouteren med. Tror det egentlig er en feil med denne maskinen, men skjønner ikke en skitt... Da er det meget sansynelig noe veldig rart med innstillingene til den maskinen. Uten at jeg helt kan forstå hva det skulle være..... Hvist muligt, prøvd en reinstallasjon av operativsystemet? Lenke til kommentar
Bruker-28027 Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har prøv ut tre nettverkskort, hvor jeg vet at iallefall to av de funker. Kabelen er hel lik den kabelen jeg har koblet den andre stasjonære maskinen tilrouteren med. Tror det egentlig er en feil med denne maskinen, men skjønner ikke en skitt... Da er det meget sansynelig noe veldig rart med innstillingene til den maskinen. Uten at jeg helt kan forstå hva det skulle være..... Hvist muligt, prøvd en reinstallasjon av operativsystemet? Har tenkt at dette er eneste muliget.. Men vet ikke om det vil hjelpe.. Kan teste.. Har også tenkt på å formatere, men har 50 gb jeg trenger og oppbevare et sted så får vente til jeg får kjøpt med ekstern harddisk. Men skal teste å reinstallere OS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå