Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bærbar datamaskin maks 25000 kr.

nGE^^

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en bærbar pc til bilde- og videoredigering. Det er til skole og fritidsbruk. Jeg vil prøve å styre unna mac med tanke på at Final Cut Pro koster omlag 10000 kr, mens jeg til en datamaskin kan få meg Adobe- Indesign, Photoshop, GoLive osv. gratis og dermed slipper ekstrautgiftene med dette. Et annet plus er at dette er programer vi bruker på skolen.

Det som er viktigst er at det hele ikke kommer på mer enn maks 25000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De få tipsene jeg da kan komme med må være sørg for mye RAM. Sjekk hvor mye harddisk du trenger for videoredigering og ta en avgjørelse tidlig på om du ønsker en ekstern og stor disk eller prøver å holde deg til en intern disk. Videre er det for seriøs bildebehandling fortsatt slik at du får en god stor CRT skjerm for prisen for en OK LCD panel. Så det er også noe du må vurdere...

Cobos

Lenke til kommentar
Jeg trenger en bærbar pc til bilde- og videoredigering. Det er til skole og fritidsbruk. Jeg vil prøve å styre unna mac med tanke på at Final Cut Pro koster omlag 10000 kr, mens jeg til en datamaskin kan få meg Adobe- Indesign, Photoshop, GoLive osv. gratis og dermed slipper ekstrautgiftene med dette. Et annet plus er at dette er programer vi bruker på skolen.

Det som er viktigst er at det hele ikke kommer på mer enn maks 25000 kr.

Så du utelukker mac bare på grunn av tilgjengeligheten på warez? Nå er vel dette innlegget ditt ulovlig i henhold til retningslinjene på forumet. Men jeg kan da også nevne at warez miljøet også eksisterer på mac plattoformen...

Hvis jeg selv skulle valgt en datamaskin til ditt formål, så ville jeg kjøpt en powerbook 12" med studentrabatt, og en 19" LCD skjerm til pulten hjemme. Du havner da godt under 20 000,- og har en kongemaskin for en god tid fremover :yes:

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

(som selv både har centrino og powerbook laptop)

Lenke til kommentar

Hva med en acer 8005 (http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37665) -kjøp ekstra ram utenom

Denne koster en tusenlapp mer enn budsjettet, men har da også ati fire gl t2 kort (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303310&cks=PRL)

Ble litt overasket selv nå, en får nemlig HP nw8000 til under 23 000,- (http://www.hovedkort.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5080)

Vedkommende bryter forøvrig ikke retningslinjene.

Lenke til kommentar
At han får Adobe produkter gratis på pc trenger ikke ha noe med warez å gjøre. Kan godt være han får lisenser av skolen ha går på.

Det kan alltids være en mulighet for at skolen deler ut lisenser i titusenkroners klassen, men av erfaring pleier det i de fleste tilfeller å være snakk om warez. Men innlegget var ikke skrevet for å dømme vedkommende, men mer å informere ham om programvaremessig er det faktisk små forskjeller på pc og mac, både lovlig og ulovlig. Selvsagt er det større utvalg for windows plattformen, av helt naturlige årsaker, men selv har jeg enda ikke kommet over et eneste tilfelle der det ikke finnes tilsvarende eller bedre programvare til mac. Men det finnes da noe spesialisert programvare som noen yrkesgrupper bruker, som kanskje bare finnes i en ren pc eller mac versjon, men de er vanligvis i et mindretall...

Som sagt tidligere så bruker jeg både pc og mac jevnlig, men uten å være en fanatiker så synes jeg at en stor andel brukere hadde hatt større utbytte av en mac i forhold til en tilsvarende pc. Og jeg har arbeidet en stund innenfor it-markedet, og den eneste type maskiner jeg aldri har fått noen negative tilbakemeldinger på, har vært nyere macer.

Men til trådstarter;

Selv har jeg grei erfaring med Acer og IBM laptoper, der IBM kvalitetsmessig ligger noen hakk over Acer, men er en del dyrere... bare husk en ekstra minnebrikke, så skal du nok se at de begge gjør nytte for seg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...