Gå til innhold

hvilke "beskyttelse" prog burde jeg ha på pc'en?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn kjapt:

Mot innbrudd:

Jeg har brukt Kerio (da den var gratis), Norton, og Sygate brannmur; og bruker fremdeles Sygate. Har såvidt testet Agnitum Outpost og den virker grei -- og finnes også i gratisversjon. Jeg liker ikke Windows XPs innebygde, da den ikke ser ut til å sperre for utgående trafikk (som spyware).

Mot virus:

Norman, Norton/Symantec, NOD32, Kaspersky, og andre antivirus-programmer. Norton er kanskje mest utbredt og er svært effektivt, men suger maskinkraft. Jeg bruker NOD32. Bruk kontinuerlig bakgrunnskontroll, automatisk oppdatering, og jevnlige systemscans.

Mot spy- og adware:

Lavasoft Ad-Aware og Spybot Search and Destroy. Begge er gratis. Bruk gjerne en gang i uka.

Det er også en brukbar ide å unngå Internet Explorer (og Outlook). Bruk gjerne Mozilla Firefox.

Lenke til kommentar

Ta også bort "file and printer sharing" fra nettverksoppkoblingen (h-klikk my "network places", velg properties, h-klikk på nettverkskoblingen din, velg properties) dersom du ikke bruker dette (dvs ikke har et lan hjemme)

Slenger til Zonealarm under alternativene på gratis brannmur.

Sp+

Lenke til kommentar
...

Mot innbrudd:

Jeg har brukt Kerio (da den var gratis), Norton, og Sygate brannmur; og bruker fremdeles Sygate. Har såvidt testet Agnitum Outpost og den virker grei -- og finnes også i gratisversjon. Jeg liker ikke Windows XPs innebygde, da den ikke ser ut til å sperre for utgående trafikk (som spyware).

...

Keiro er fortsatt gratis for hjemmebrukere. Den har fått nytt grafisk grensesnitt, og der er en del tillegg i den som en kun kan bruke dersom en har betalt for den. Det eneste man går glipp av i gratisversjonen er webfiltrering, men dette er ikke noe stort tap da Proxomitron er det beste reklame/banner/popups/popunders stopper programmet som finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...