Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor annen lyd med K&N?


kloppen

Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor lyden blir annerledes ved å innstallere et K&N luftfilter, dvs fjerne den gammel luftfilter boksen med tilsvarened rør.

 

Gjelder lydforandringen også turbomotorer, vil i såfall lyden forandres fra "gammel" luftfilter boks til K&N med intercooler med tilsvarende rør. Ser ikke for meg at lyden vil bli "bedre" med mye rør og intercooler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Et "trim" luftfilter baserer seg jo på å fjerne noe motstand, og siden det ikke er helt greit å fjerne selve filtreringen, fjerner de støydempingen isteden. Alle motorer har støydemping av innsug fra fabrikk, og på en ellers original bil med et slikt filter høres det egentlig litt patetisk ut. Har man i tillegg en slik "prumpe-potte" bakerst som er blitt så populært, så oppfyller man selve definisjonen av en noob i motor sammenheng. Mest mulig støy, minst mulig effekt.

Lenke til kommentar

I dei fleste tilfeller viss du sørger for kald luft kan du få et par ekstra hk på en 1,6 2 liters motor, i noen tilfeller meir, i andre mindre.

På Alfa Romeo 75 TS blei det eksperimentert mye med bytte av filter, både i orginalboks og åpent filter med god kaldluft tilførsel og det ga absolutt ingen effekt økning. Trur Fred da brukte 5-6 forskjellige løysninger. Luftfilterboksen var rett og slett så pass god at det var ingen flaskehals.

 

Sjølv har eg ikkje hatt effektmåling på mine biler med forskjellige filter så eg aner ikkje om eg har hatt et par ekstra hk eller ikkje. Men eg har hatt det sykt gøy i tuneller :cool:

 

 

Edit: Et tøyfilter filtrerer på en anna måte som gjør at det er størregjennomstrømning og litt meir lyd. Bruker du et åpent filter så er ikkje luftfilterboksen der og det blir et anna lydbilde og nivå.

Endret av Zagato
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bytte av filteret i seg selv vil kanskje gi 3-5hk men en mye bedre gange for motoren.

 

hvis du i tillegg monterer et kaldluft inntak så vil du kunne oppnå 6-8hk, og du vil merke at motoren reagerer mye fortere ;)

 

men hvis du har turbo så vil du jo høre at lufta blir sugd inn i kompressorhjulet, som gir en veldig sugende lyd ;)

 

for å åpnå maks flow etter i et eksosannlegg bør det være minst 2,75" hele veien, og 3" er det idielle hvis man har en turbo, for da skal man ha vekk eksosen fortest mulig, for å gi plas til ny eksos.

om tuppen på potta er 3" eller 5" da skulle egentlig ikke ha no å si, det vil bare være for utsende ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor må det Være 2 3/4" eksos på en 2 liter med en 150-170 hk?

Et godt eksosanlegg på 2 1/4" flower meir enn nok det på dei motoreffektene der.

Da er det betre å bytte til greinrøyr i stedet for å overdimensjonere eksosanlegget.

Men skal være enig i at turbomotorer med 350-500 hk kan trenge 3".

 

Har du målinger som underbygger 6-8 hk på filterbytte, eller er det antagelser, eller muligens på en V8?

Lenke til kommentar

Kommer helt anpå hva slags bil du har, f.eks på ford escort 1,8L med 105 hk får du hele 9hk ekstra med et K&N luftfilter kit(åpent filter, kaldluftslange), men det er pga at luftfilterboksen orginalt er vedig underdimensjonert. På golf2 gti 16v får man rundt 10 hk ekstra med luftfilter, grenrør og effektanlegg, men har også sett målinger av samme bil hvor effektanlegg har gitt mindre effekt enn orginalt.

 

På 1,8T motorene til VAG får du mindre effekt med 3 toms anlegg iforhold til 2,5toms, så størst er ikke nødvendigvis best.

Endret av trra
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
for å åpnå maks flow etter i et eksosannlegg bør det være minst 2,75" hele veien, og 3" er det idielle hvis man har en turbo, for da skal man ha vekk eksosen fortest mulig, for å gi plas til ny eksos.

om tuppen på potta er 3" eller 5" da skulle egentlig ikke ha no å si, det vil bare være for utsende ;)

Kunne du gjort meg en tjeneste? Ring Jack Henry Stenslet på telefon 63 95 50 13 og gjenta det du nettopp sa nå... :!:

 

Vil tro han kan gi deg _noen_ argumenter mot denslags generalisering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...