Gå til innhold

Hvordan er IBM 120GXP Serien ? Dør de og som Fluer ?

Anbefalte innlegg

Sjekk disse bra prisene da (www.psdata.no) :

IBM IC35L040, Harddisk 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" Deskstar 120GXP 885,- 100+

IBM IC35L060AVVA07, Harddisk 61.4GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 120GXP 995,- 100+

IBM IC35L080, Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" Deskstar 120 GXP 1095,- 50+

Tenkte på 2x 80 gig 7.200 rpm i Raid-0 Stripe, bare for lagring på LAN og slikt , (ikke **** om jeg legger viktige saker på en IBM disk mer)

Men det jeg lurer på .. er .. har selv hatt 3stk 60GXP disker som har dødd på seg, og det jeg lurte på var om disse 120GXP serie sakene og dør på seg.. eller er det verdt å kjøpe de ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

merkelig at enkelte ødelegg hd'ane så lett..har en 2 år gammel IBM 75GXP 45GB og 2stk IBM 60GXP 40GB i RAID0 (10mnd gamle) som går som berre det...

Muligens det har med at eg har skikkelig kjøling av diskane? kanskje enkelte som ganske enkelt brenn opp diskane sine? (skulle no tru at dei fleste her hadde skikkelig kjøling av maskinene sine da men...)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 15:14, kosh skrev:

merkelig at enkelte ødelegg hd'ane så lett..har en 2 år gammel IBM 75GXP 45GB og 2stk IBM 60GXP 40GB i RAID0 (10mnd gamle) som går som berre det...

Mine 2 IBM disker holdt også i 2 år. Men så var det takk og farvel. 80 Gb data rett i dass (mp3, divx). Så dersom du ikke allerede har tatt backup, ville jeg ha anbefalt å starte med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg har oxo 75GXP og 60GXP disker.... Hadde en 75GXP disk som ikke hadde noe spesiell kjøling, og den begynte og bråke litt... mekka litt kjøling til den og etter det så har jeg ikke hatt noe problemer med den...

Så jeg tror nok at alle de som klager over at ibm-disker dør, kan nok mest sannsynlig skylde noe på seg sjøl.

Lenke til kommentar

kosh,

Kjøling har lite å si på ibm disker, etter egne erfaringer.

har selv hatt to IBM 75GXP disker, en på 15gig og en på 45, begge var montert i den samme maskinen og hadde en 80x80 kabinettvifte som blåste luft over begge diskene.

på 15gig disken brant kontrollerkortet opp på hd'n og tok med seg en god del viktige mailer og div annet inkl OS'et. (nei, det var ikke strømmspike eller noe annet som forårsaket det)

45gig disken har lageret nå gått heden og bråker som fy, men på den disken er der ingenting viktig overhodet så den får surre til den kollapser :wink:

Lenke til kommentar

min ibm-disk har gått siden jul. ingen problem med den. i tillegg er de jo nesten "lydløse". altså skal de utvikle mindre varme, men kan være veldig greit med kjøling.

har bestilt en ny ibm hd nå. skal kjøre raid. noen må lære the hard way.

MSI KT3 Ultra-ARU :cool:

AMD XP 1600 @ xp1800

256 mb Twinmos DDR CL2 :grin:

MSI 8836 GF2 TI (slot1 vifte)

IBM 120GXP 41Gb

Alpha PAL8045, og Enermax vifter :lol:

[ Denne Melding var redigert av: noldus på 2002-05-15 17:02 ]

Lenke til kommentar

Jeg har hatt tre stk IBM 75GXP 30Gb disker. Den første tok kvelden etter ett år. Så fikk jeg ny i retur, og kjøpte enda en for å bruke dem i raid 0.

Etter èn uke (!) tok den nyeste disken kvelden. Jeg fikk da byttet denne i en western digital 100Gb (mellomlegg seff). Den siste ibm disken tok kvelden for en måned siden. Den ble sendt på retur (til ibm) og kom tilbake med ny innmat (eller noe. Den funker hvertfall foreløpig)

Lenke til kommentar

Det skal ikke være vanskelig å rote opp historier om WD, Seagate, Maxtor, samsung etc disker også. Generelt oppfører vel IBMene seg bra(jeg har hatt endel nå uten problemer), men så er det noen som leker litt for mye eller som bare er uheldige med disken(blåmandagsprodukter er vel ikke noe nytt). Dessuten er det vel Hitachi som skal overta harddiskavdelingen til IBM nå. Jeg har hatt 1 HD som ikke var helt god.... og det var en WD :smile: Til sammenlikning har jeg hatt 4 IBM disker uten problemer.

Dvs jeg tror ikke 120GXP er verre/bedre enn andre HDer. En HD trenger etter min mening ikke å vare i mer enn 2-3 år, da er den så gammel og utdatert at jeg har kjøpt ny anyway.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 12:18, CdBuRnR skrev:

Men det jeg lurer på .. er .. har selv hatt 3stk 60GXP disker som har dødd på seg, og det jeg lurte på var om disse 120GXP serie sakene og dør på seg.. eller er det verdt å kjøpe de ?

Hvorvidt 120GXP er en driftssikker disk er enda litt for tidlig å si. Disken har rett og slett vært på markedet for kort.

Quote:

i tillegg er det jo nesten "lydløse"

:lol:

Lenke til kommentar

Kjøl IBM diskene - da holder de helt fint. Har brukt dobbel 60GB 60GXP i min bruksmaskin i 1 år nå, i server står det 2 av dem og 2 60GB 75GXP disker - alle funker fedt, men alt er kaldt.

Til dagens pris (kommer av at IBM skal slutte å lage disk) er 120GXP diskene diskene røverkjøp. De er knallraske.

Lenke til kommentar

Kan jo bare ta et eksempel... jeg har hatt 13 disker eller.no i min tid...

1x 20mb seagate eller quantum

1x 210mb seagate eller quantum

1x 2gb seagate

1x 10gb IBM

1x 13gb WD

2x 18gb IBM

1x 20gb WD

2x 20gb IBM

2x 45gb IBM

1x 60gb IBM

(garantert noe jeg har glemt)

De ENESTE diskene mine som har død er de 2 WD-diskene,

jeg har 1 ibm disk som trøbla litt for ca. 1 år siden, men den funker fint bare den fikk det litt kjøligere....

Behøver vel ikke å si noe mer om mitt forhold til WD.

Lenke til kommentar

veit ikkje ka temperatur andre har på diskane sine, men mine ligg vel rundt 40 grader (tippa eg), i alle fall ikkje spes varm når eg legg handa på dei...men er vel snart påtide å bytte ut 75GXP'en uansett...i alle fall kjøpe meir plass :smile:

Lenke til kommentar

Det sies at IBM 60GXP disker har en høy feilrate.

Den nye 120GXP disken er værre.

Det som hender er at hvis du lar PC'n stå på konstant er det mulighet for å svi disken etter en tid, sier IBM selv. Det er også et faktum at IBM diskene produserer mer varme.

Lenke til kommentar

har en 20gb ibm disk som jeg aldri har hatt prob med

har en 3,2gb quantum disk med som maskina av og til ikke booter fra? :eek:)

har en 170 mb maxtor disk som har gått til helvete en gang og fått bytta på garanti

ALLE kjøpte jo 30gb ibmdisker når de var på markedet... er ikke rart det er feil på noen av dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...