Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bankelyder etter bremseskift

helron

Anbefalte innlegg

Et par spørsmål som kanskje noen kunne hjelpe meg med:

1. Jeg skiftet mine bremseklosser og skiver i dag. Første gang jeg har gjort dette, men tror jeg gjorde slik jeg skulle etter min haynes mekke bok:) Når jeg begynte å kjøre oppstod det bankelyder fra bremsene forran som stoppet når jeg bremset og oppstod igjen når jeg sluttet og bremse. Er dette slik det skal være eller? Trenger klossene og "kjøre" seg litt inn kanskje, eller tyder dette på at de ikke sitter riktig?

2. Jeg la merke til en svett bunnpanne på motoren... Vet noen hvor mye denne koster og tette på et verksted? Kan en middels god hobbymekker klare og bytte en slik pakning selv, eller? Jeg har en 91 modell Peugoet 405 GLI, 1,6 liter.

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde noen små blikkstenger som skulle festes bak. Disse var vanskelig og feste grunnet svært liten plass, men tror infestningen min var tilfredstillenede selv om den ikke var perfekt. Klossene satt helt inntil skiva når jeg var ferdig. Disse var jo større en de nedslitte jeg tok ut. Men jeg tenke at klossene sikkert trengte litt tid på å tilpasse seg skikkelig, eller?

Keg brukte ikke ekstra kobberfett, det satt noe igjen fra før av. Hva er dette fettet godt for? Det var vanskelig og skyve på plass "låsningsskiva" som låste fast klossene, det var liten plass. Gjør fettet dette enklere?

Var forsiktig med skivene, så det skal ikke ha oppstått noen ripe eller bulk.

Endret av helron
Lenke til kommentar

Kobberfett gjør forøvrig litt av samme jobben, er fett som er tykt selv om det blir veldig varmt, og er der for å unngå at klossene får en høyfrekvent vibrering (som høres som piping)

Men det at det er dårlig plass er ikke en god grunn for å la vær å sette inn bremsedeler vil jeg si.

Du bør ta opp igjen, sørge for å presse stemplene i kaliptere helt tilbake, da bør det bli plass nok.

Kan være litt vrient å få på plass, men det går!

Ellers er det riktig at bremsene må "kjøres inn en stund, ungå veldig kraftig bremsing første 50 mil ca.

Dette er fordi klosser og skiver har noe ugjevnheter (riper) som slipes til perfekt passform etter en tids bruk.

Lenke til kommentar

den er nok disse anti-vibrerings blikk stengene jeg ikke har festet skikkelig. De så liksom så uskyldige ut der de stod for seg selv uten at de var festet til noe særlig. Så ikke helt nytten av disse og de var litt vriene og feste skikkelig..... :blush:

Lenke til kommentar

He he,du lærer veldig grundig, når du lærer på den "dyre" måten da... :whistle:

Ikke noe å skamme seg over det...

Uansett bør du ta en titt, "bankelyder" høres jo litt ut som ne er veldig løst syns nå jeg da, så da er det bra å gå over alt en gang til.

Når det gjelder bunnpanne, er ikke selve det å bytte pakningen i seg selv vanskelig, men jeg husker ikke om du kan få ned bunnpanne på Pegouten uten å løfte i motoren, ha av eksosanlegg osv,isåfall er det jo endel jobb da.

Hvis "svetting" er svetting, er det ikke så mye å bry seg om, koster mer enn det smaker og fikse det da.

Er det derimot snakk om lekasje bør det jo selvsagt ordnes, men det har uansett ingen andre konsekvenser enn at du må fylle etter olje litt oftere...

Viktigere med bremser vil jeg si :dribble:

Lenke til kommentar

Har ikke gjort en veldig dyr tabbe håper jeg. Jeg presset stempelet godt tilbake så det var ikke der plassproblemet er. Når jeg satt på blikkstengene ble det med en gang mye mindre plass til å sette på låsestangen øverst på klossene. Jeg fikk den da ikke igjennom sporet sitt. Her fikk jeg ikke plass, så jeg satt først inn klossene og låsestangen. Så satt jeg på blikkstengene, men festet ikke disse skikkelig. Hvis det er bare disse som trengs og festes utenpå klossene er det jo ikke store jobben. Må jeg ha de "under" klossene må jeg jo ta de ut igjen, og da får jeg for liten plass igjen, og da sliter jeg. Litt vanskelig og forklare, men prøver ivertfall :roll:

Håper ikke noen av delene er ødelagt, men har kjøpt de på biltema, så var ikke så dyrt. Jeg hørte på snapdrive om bytte av bremsene. De skulle ha 4000 for og bytte klosser og skiver forran. Dette var jo en sinnsyk pris i forrhold til at jeg kjøpte delene på biltema for 500.... :cool:

Lenke til kommentar

Har byttet noen hundre bremseklosser i mitt liv, så jeg skjønner så ca hva du snakker om, men husker desverre ikke nøyaktig hvordan det er på din bil (finnes jo knapt 2 helt like...)

Men poenget er i alle fall at de blikkene skal virke som en "fjærende" del mellom kalipter og klosser. Det er derfor det kan være vanskelig å få inn pinner osv igjen!

Hvis de nye klossene dine er noe større i noen annen retning enn bremsebelegg tykkelsen, da har du fått feil klosser.

Men som jeg sa tidligere, kan det være lurt å skrape med en skrutrekker eller lign rundt alle kanter der klossene sitter, blir gjerne endel rust/møkk som setter seg fast.

Dette kan gjøre montringen vanskelig + at det kan gjøre at klossene ikke "glir" som de skal i kaliptere.

Lykke til :thumbup:

(du har foresten neppe ødelagt noe som koster penger, mente "dyrt" mere i form av at du må gjøre det omigjen..)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Sånn, festet blikk "fjærene" i dag på klossene, og alle lyder forsvant :thumbup: Takk for hjelpen.

Angående bunnpanna: Du skiver at en muligens må ta ut hele motoren og det er jo litt av en prosess. Er det ikke bunnpanne pakningen som sitter mellom oljetank og motor? Oljetanken sitter jo ganske greit til under bilen. Hvis jeg da skrur tanken ut skraper av gammel pakning og setter på ny er vel jobben gjort? Er jeg helt på jordet nå eller?

Endret av helron
Lenke til kommentar

Gratulerer med alle delen på plass :w00t:

Så har du lært noe mange ikke aner noe om da... he he

Du er ikke helt på jordet, mente ikke at du må løfte ut hele motor, men på endel biler må man løsne den og løfte litt, og gjerne løsne fremre rør til eksosen for å bytte pakning.

Men hvis jeg ikke husker feil "ligger" den pegeout motoren ganske mye, så du kan kanskje komme til den uten noe mer enn å løsne skruene...

Det ser du med en gang hvis du tar en titt under bilen, om der er noe i veien.

Hvis ikke er det bare å skru den av, rengjøre godt der den gamle pakningen satt, og på med ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...