Bleelekwwl Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Hei! For å dele en skriver på flere maskiner, må den være koblet til routeren eller kan den bare være koblet til en av maskinene? I så fall, har noen en guide for hvordan å dele en skriver på to maskiner med WinXP? Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Du kobler printeren i en av maskinene. Så må begge kunne dele filer og skrivere via nettverket. Det gjør de forresten automatisk hvis du har latt windows sette opp nettverksinnstillingene automatisk. Deretter går du inn på Printere & Fax på kontrollpanelet og velger legg til ny skriver. I den guiden kan du velge Nettverksskriver. Når du er ferdig med den funker det fett som bare det Edit: Printeren må selvfølgelig være innstallert på maskina, og maskina (og printeren) må vel være på også Endret 6. oktober 2004 av kristteo Lenke til kommentar
werwer Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 klikk start klikk hjelp og støtte skriv så "dele skriver" i søkefeltet, og du får opp noen svar, som burde kunne hjelpe deg Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg legger til en nettverksskriver på den maskina som ikke har en, og søker etter en skriver, men da kan jeg velge noe som heter arbeidsgruppe, og da må jeg skrive inn et navn for den delte skriveren, men jeg vet ikke hva jeg skal skrive der. Skriver navnet til printeren som det er på den andre maskina som den er kobla til, men det funker ikke.. Kanskje det er noen nettverksproblemer? Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Må skriveren være på en spesiell port, eller bare USB? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Hvis skriveren er delt ut riktig kan du finne den ved å kjøre \\og-navnet-på-maskinen-som-hoster-skriveren fra Start --> Run. Da skal du få opp en mappe med de delte ressursene på maskinen. Eks: Min maskin heter tehbox, altså kjører jeg \\tehbox fra Run eller i adressefeltet i en åpen mappe eller Internet Explorer. I mappen som da burde komme opp skal du finne den delte skriveren, og videre kan du høyreklikke på den og velge "connect" eller liknende. Maskinnavnet kan også byttes ut med IP adressen eller hosten til maskinen på nettverket! Hvis du har navnet på skriveren, kan du legge den inn direkte fra "Add printer" wizarden. Adressen kan f.eks. se slik ut: \\tehbox\HPLaser tehbox og HPLaser byttes selvfølgelig ut med navnet/IP-adressen til maskinen og navnet på printeren respektivt. Endret 7. oktober 2004 av Calm Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Trykk: Start, Settings, Printers and faxes på den maskinen skriveren er innstallert. Høgreklikk på skriveren og velg: sharing. Share this printer. Deretter skal den komme opp automatisk når du går inn på: start, settings, printers and faxes, add printer. Der velger du nettverksprinter. Edit: Sorry at det står på grautete English. Endret 7. oktober 2004 av Ulvestad Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg lager et hjemmenettverk "Mshome" som funker fint på denne maskina, men når jeg gjør det på den andre, så finner den aldri det nettverket. Der er det WinXP home, og her er det WinXP Pro.. Spiller det noen rolle? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Skal prøve å gjøre det oversiktlig Du har 2 maskiner, 1 med printer og installert driver og 1 uten. Disse er koblet sammen via Hub/Svitsj/ ruter eller krysset kabel. Maskin 1, m/printer: Start Kontrollpanel Skrivere og telefakser Høyreklikk på printer som skal deles og trykk deling. Du kan antakeligvis ikke dele skriver med en gang og vil få tilbud om å lage nettverk og masse styr. Bare avslå alle forslag. Så står det Bare aktiver skriverdeling. trykk der. Da skal du til slutte kunne huke av for å dele skriver. Hvis den andre maskinen kjører annet en Windows XP (også XP x64) må du trykke Flere drivere og huke av for disse driverne. Maskin 2, u/printer: Start Kontrollpanel Skrivere og telefakser Legg til skriver Velg En nettverkskriver er koblet... Søk etter en skriver Da får du opp noen "grupper", trykk på disse til du finner den delte skriveren. Velg den og trykk neste. Fullfør. Det skulle være alt PS: Det kan ta litt tid å lete etter skrivere i "gruppene", da det rett og slett g[r sakte der Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg fikk det til nå! Når jeg skulle lage nettverket på den maskinen med printer, så skjedde ingenting, men så reinstallerte jeg WinXP, og da funka det! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå