Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av skriver?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kobler printeren i en av maskinene.

Så må begge kunne dele filer og skrivere via nettverket. Det gjør de forresten automatisk hvis du har latt windows sette opp nettverksinnstillingene automatisk.

Deretter går du inn på Printere & Fax på kontrollpanelet og velger legg til ny skriver.

I den guiden kan du velge Nettverksskriver.

Når du er ferdig med den funker det fett som bare det

Edit: Printeren må selvfølgelig være innstallert på maskina, og maskina (og printeren) må vel være på også

Endret av kristteo
Lenke til kommentar

Jeg legger til en nettverksskriver på den maskina som ikke har en, og søker etter en skriver, men da kan jeg velge noe som heter arbeidsgruppe, og da må jeg skrive inn et navn for den delte skriveren, men jeg vet ikke hva jeg skal skrive der. Skriver navnet til printeren som det er på den andre maskina som den er kobla til, men det funker ikke.. Kanskje det er noen nettverksproblemer?

Lenke til kommentar

Hvis skriveren er delt ut riktig kan du finne den ved å kjøre \\og-navnet-på-maskinen-som-hoster-skriveren fra Start --> Run. Da skal du få opp en mappe med de delte ressursene på maskinen.

Eks: Min maskin heter tehbox, altså kjører jeg \\tehbox fra Run eller i adressefeltet i en åpen mappe eller Internet Explorer. I mappen som da burde komme opp skal du finne den delte skriveren, og videre kan du høyreklikke på den og velge "connect" eller liknende.

Maskinnavnet kan også byttes ut med IP adressen eller hosten til maskinen på nettverket!

Hvis du har navnet på skriveren, kan du legge den inn direkte fra "Add printer" wizarden. Adressen kan f.eks. se slik ut: \\tehbox\HPLaser

tehbox og HPLaser byttes selvfølgelig ut med navnet/IP-adressen til maskinen og navnet på printeren respektivt.

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Trykk: Start, Settings, Printers and faxes på den maskinen skriveren er innstallert.

Høgreklikk på skriveren og velg: sharing. Share this printer.

Deretter skal den komme opp automatisk når du går inn på: start, settings, printers and faxes, add printer. Der velger du nettverksprinter.

Edit: Sorry at det står på grautete English.

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Skal prøve å gjøre det oversiktlig

Du har 2 maskiner, 1 med printer og installert driver ;) og 1 uten. Disse er koblet sammen via Hub/Svitsj/ ruter eller krysset kabel.

Maskin 1, m/printer:

• Start
  • Kontrollpanel
  • Skrivere og telefakser
  • Høyreklikk på printer som skal deles og trykk deling.
  • Du kan antakeligvis ikke dele skriver med en gang og vil få tilbud om å lage nettverk og masse styr. Bare avslå alle forslag.
  • Så står det Bare aktiver skriverdeling. trykk der.
  • Da skal du til slutte kunne huke av for å dele skriver.
  • Hvis den andre maskinen kjører annet en Windows XP (også XP x64) må du trykke Flere drivere og huke av for disse driverne.

Maskin 2, u/printer:

• Start
  • Kontrollpanel
  • Skrivere og telefakser
  • Legg til skriver
  • Velg En nettverkskriver er koblet...
  • Søk etter en skriver
  • Da får du opp noen "grupper", trykk på disse til du finner den delte skriveren. Velg den og trykk neste.
  • Fullfør.

Det skulle være alt :thumbup:

PS: Det kan ta litt tid å lete etter skrivere i "gruppene", da det rett og slett g[r sakte der :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...