Gå til innhold

5 Beste Album - Gjennom Tidene

Parachute

Anbefalte innlegg

Hei

Hva synes dere er de 5 beste albumene gjennom tidene...

Mine

- Coldplay "Parachutes"

Denne platen er ganske så "banebrytende, om jeg må si det selv. Husker godt at en venn av meg fikk den lenge før alle og ingen likte den/de, men når den ble rost opp i skyene av aviser og alle begynte å like det, da...! Ja, rett og slett ett "må ha" album.

- Thomas Dybdahl "Stray Dogs"

- Thomas Dybdahl "...That great october sound"

Disse to, som er en del av en triologi (det 3 albumet kommer den 18. oktober) er rett og slett fantastiske. TD sin fantastiske stemme treffer deg midt i hjerteroten og rører med alt som kan røres i kroppen. Stemme, dynamikk og nydelige melodier fulle av rare instrumenter og "dilldall", som det faktisk står inne i platecoveret, utgjør en fantastisk stemning til det hele. Disse to albumene, forhåpentligvis det 3 også, er nærmest perfekt.

- U2 "All That You Can't Leave Behind"

U2 viste seg igjen som ett utrolig bra -og tidløst- band, med en plate som ikke har noen dårlige sanger. Deilige tekster, gode riff og Bono's flotte stemme gir deg en musikkopplevelse utenom det vanlige.

- Kings Of Convenience "Quiet Is The New Loud"

Dette albumet er en liten revolusjon for musikkmarkedet. KOC enkle, men vakre melodier satt sammen i ett komp, så enkelt, men likevel så genialt gjør det hele til en behagelig og vakker plate.

Disse er ikke i kronologisk rekkefølge fordi jeg ikke klarer å bestemme meg.

Endret av Parachute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse er ikke i kronologisk rekkefølge fordi jeg ikke klarer å bestemme meg.

Hmm, du kan få bestemma mykje rart, men kronologien er ikkje opp til deg, altså ;)

Eg kjenner meg ikkje kvalifisert til å seia noko om dei platene eg ikkje eig sjølv, så eg nemner berre mi fem-på-topp-liste:

The Beatles - Abbey Road

Genesis - Selling England By The Pound

Queen - Queen II

Dadafon - Visitor

Gåte - Jygri

(Og dette var i kronologisk rekkjefølgje, i tilfelle nokon lurte...)

Lenke til kommentar
In Flames- Lunar Strain

Opeth- Deliverance

Metallica- Kille em all

Pink Floyd-The Division Bell

Blood Red Throne-Monument Of Death

Syntes Affiliated With the Suffering er litt mere sammenhengene og bedre en Monument of death jeg då, vet ikke vilket som er top 5 album noen sinne, men jeg syntes klart Ride the lightning fortjener en plass.

Lenke til kommentar

Tool - Ænema. Genial plate. Har vært en favoritt fra dag èn.

Dia Psalma - Gryningstid. Rett og slett den beste punk skiva ever. (imo, såklart)

Turbonegro - Apocalypse Dudes. Regner med at de fleste har fått med seg denne. Plata er så utrolig bra, og inneholder ingen spor jeg hopper over. Bare gode sanger.

KoRn - KoRn. Denne fikk åpnet øynene mine for KoRn. Syns også at den er deres beste. Slagere som "Blind", "Faget", og "Clown".

Nirvana - In Utero. Mange syns Nevermind er Nirvanas beste, men jeg syns denne holder et høyere nivå. :thumbup:

Og det er sikkert noen jeg glemmer/overser her.

Lenke til kommentar

Pink Floyd - Meddle

The Beatles - Abbey Road

Pink Floyd - Wish you were here

Tool - Ænima (lateralus hakk i hæl)

Pink Floyd - The Wall (Vel, igrunn verdens mest komplette plate men ikke heilt på topp for meg.)

Kan vel og nevne Debut platen til The Doors. Bedre debutplate skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Pink Floyd - The Division Bell

Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misanthropia

Dimmu Borgir - Death Cult Armageddon

Emperor - Anthems To The Welkin At Dusk

Ram-Zet - Escape

Edit: Byttet ut NIRVANA med Ram-Zet - Escape, åssen kunne jeg glemme den???

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar
Hei

Hva synes dere er de 5 beste albumene gjennom tidene...

Coldplay med Parachutes er et veldig bra album, men et av tidenes beste? Ikke i følge meg. Det finnes mange album som er bedre. Og Thomas Dybdahl kommer ikke på min liste. Synes han bør lære seg engelsk først. U2 med Achtung Baby er et av de beste albumene på min liste. All That You Can`t Leave Behind er et tragisk album med noen få bra låter.

Nick Cave & The Bad Seeds med Murder Ballads og The Boatmans Call er to fantastiske album med kun bra låter.

The Clash med London Calling er et tidløst album. The Beatles med Revolver er et annet. En eller annen dude med Vivaldi`s De Fire Årstider.

Sorry, Mac. Det er ikke ment som personlig kritikk. Smaken er som alle vet forskjellig.

Har bare skriblet ned noen av mine favorittalbum.

Lenke til kommentar

Her er mine forslag, ikke kronologisk det vil jeg si er ganske vanskelig...

Men skulle jeg velge tror jeg In Flames albumet er best

In Flames - Lunar Strain

In Flames - Reroute To Remain

Cradle Of Filth - Midian

Satyricon - Ten Horns Ten Diadems

System of a down - Toxicity

Metalfrelst jeg? Næh... :D

Lenke til kommentar
Her er mine forslag, ikke kronologisk det vil jeg si er ganske vanskelig...

Vanskeleg, seier du? Forklar... Det tok meg tre minutt å finna ut at rekkjefølgja vera slik:

In Flames - Lunar Strain

Cradle Of Filth - Midian

In Flames - Reroute To Remain

Satyricon - Ten Horns Ten Diadems

Dei to siste er eg litt usikker på, ettersom begge kom i 2002. Men samleplater bør ikkje reknast med i slike kåringar uansett, så då ryk Satyricon ut.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker selv på In Flames - Reroute To Remain

Da jeg tenker bytter jeg ut Metallica - Black Album

Men visst Satyricon Ryk ut, vil jeg nevne et nytt album fra satyricon nemlig Nemesis Divina :)

Lista du satt opp, er ikke så dum den...

In Flames - Lunar Strain

Cradle Of Filth - Midian

Metallica - Black Album

Satyricon - Nemesis Divana

Min endelige liste :)

Lenke til kommentar
Lista du satt opp, er ikke så dum den...

Det er i så fall berre flaks, for eg har ikkje høyrt ei einaste av dei platene :) Innlegget mitt var berre meint som godlynt erting, sidan du var andremann i denne tråden som brukte ordet "kronologisk" utan å skjøna kva det betyr. Den kronologiske rekkjefølgja er nemleg den rekkjefølgja platene blei utgitt i, og det kan ingen bestemma sjølv ;) Det tok tre minutt å finna årstal på alle platene på Rate Your Music.

Denne gongen var eg kanskje altfor subtil. Det var ikkje vondt meint :)

Lenke til kommentar

Jethro Tull - Thick As A Brick

Hedningarna - Trä

Rush - A farewell to kings

Talk Talk - The colour of spring

Raga Rockers - Blaff

Lista har jo forandret seg med årenes gang, og for 10-15 år siden ville det nok vært noen andre band med her. Lurer på hvordan den ser ut om 15 år :hmm:

Lenke til kommentar

Rage against the Machine - Bullet in the head

Radiohead - the bends

In Flames - Whoracle

Acdc - Back in Black

den siste blir ei tøff nøtt...

Berre for å ta noke ingen andre har:

Motorpsycho - Demon box ...

eller...det tar eg tilbake...

Sett inn en hvilken som helst slags Pain of Salvation plate :thumbup:

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...