Gå til innhold

hvordan formatere ntfs disk?

marcus

Anbefalte innlegg

heisann!!

Skal nå formatere en harddisk som det har vært xp på (ntfs),

for så å legge inn alt på nytt.

Hvordan skal jeg gjøre dette når jeg ikke får opp formaterings alternativet

under den nye xp installasjonen?

Mente det skulle komme opp spr om det der, men sser ut som dette

bare er mulig på den engelske versjonen av xp som jeg har...

prøvd med en oppstartsdiskett men da får jeg bare opp fat32 partisjonene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det du skal gjøre er under instalasjon så kommer ett spørsmål om du vil legge xp inn på denne stasjonen, og under står stasjonen nevnt. Da trykker du som nevnt ett sted i teksten esc for å endre partisjon. Her sletter du den gamle partisjonen og setter den opp igjen (OBS! alt vil gå tapt). Nå kan du formatere og legge inn xp med ntfs på den nye partisjonen

Lenke til kommentar

Du må ha 6 boote disketter. Skriv fra 1 - 6 på dem. Disse skal kjøres i Windows. Putt inn nr.1 og start den filen du lastet ned. Når den åpner seg spør den om a: er riktig. Så kopierer den til din diskett. Når den ber deg sette inn en ny diskett gjør du det. og neste, og neste. Nå sitter du med 6 disketter med nytt innhold.

Putt inn nr.1 i stasjon a: Slå maskinen din av. Slå maskinen din på. Gå inn i BIOS Kontroller at 1. boot heter floppy, eller a: (der du har diskettene) Nå restarter maskinen din med de nye diskettene. Den forteller deg når du skal bytte disketter. Gjør slik den ber deg om. Til slutt ber den deg om å sette inn CD'n. Og da er det bare til å velge at du vil installere XP. Du får da et spørsmål om du vil formatere harddisken. Vanskeligere er det ikke...

Last ned XP oppstartsdisketter her. http://www.microsoft.com/downloads/results...&DisplayLang=no

Dersom du har en bootbar CD er det bare å velge at du vil boote fra den i BIOS. Ellers er det det samme som står ovenfor.

Lykke Til!

[Kopiert fra Win-Xp.no der det er jeg som har skevet innlegget]

Lenke til kommentar
Du må ha 6 boote disketter. Skriv fra 1 - 6 på dem. Disse skal kjøres i Windows. Putt inn nr.1 og start den filen du lastet ned. Når den åpner seg spør den om a: er riktig. Så kopierer den til din diskett. Når den ber deg sette inn en ny diskett gjør du det. og neste, og neste. Nå sitter du med 6 disketter med nytt innhold.

Putt inn nr.1 i stasjon a: Slå maskinen din av. Slå maskinen din på. Gå inn i BIOS Kontroller at 1. boot heter floppy, eller a: (der du har diskettene) Nå restarter maskinen din med de nye diskettene. Den forteller deg når du skal bytte disketter. Gjør slik den ber deg om. Til slutt ber den deg om å sette inn CD'n. Og da er det bare til å velge at du vil installere XP. Du får da et spørsmål om du vil formatere harddisken. Vanskeligere er det ikke...

Last ned XP oppstartsdisketter her. http://www.microsoft.com/downloads/results...&DisplayLang=no

Dersom du har en bootbar CD er det bare å velge at du vil boote fra den i BIOS. Ellers er det det samme som står ovenfor.

Lykke Til!

[Kopiert fra Win-Xp.no der det er jeg som har skevet innlegget]

som nevnt er disse diskettene til dem som ikke her en datamaskin som lar dem boot fra cdn. (dette har jeg selv opplevd), kan han boote fra cdn så er det mye raskere og dermed lettere for han :)

Lenke til kommentar

Greit nok det, men uansett har ikke trådstarter kommet med noe utspill som skulle tyde på at boot fra cd er umulig eller vanskelig. Så i den grad har det ingenting i denne tråden å gjøre.

Uansett er vi ikke her for å "krangle" om slikt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...