Gå til innhold

Anbefal meg et MIDI keyboard

OlaML

Anbefalte innlegg

Eventuelt kritisér valget mitt og kall meg en bablende tulling.

Jeg har tenkt å plukke opp et Evolution MK-449C USB fra http://www.procom.no

"49-Key USB MIDI Keyboard Controller with 9 Sliders, 8 Knobs, and 10 Buttons"

Koster 1895,-

Roland's PCR-50 er 500 kr dyrere uten noe særlig bedre features, høres Evo ut som et greit valg? Noen andre som kan måle seg i 2000kr klassen?

Og bortsett fra kickmusic.no, andre steder å sammenligne priser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Evolution sitt 449, og det er helt greit keyboard. Veldig praktisk med så mange skruknotter og slidere, uunnværlig i softsynther og til å styre Reason eller cubase! Tangetene er ganske elendige, men det er de fleste keyboards i den prisklassen uansett. Evolution kan også lagre 10 forskjellige oppsett til forskjellige synther/programmer, og kommer med presets til masse greier der alle bryterne er ferdig mappa. Så når du starter f.eks. Arturia MinimoogV, trykker du Recall, minneplassen du har laga oppsett med alle bryterne på, så er alt klart.

En annen dødskul detalj er at alle faderne kan inverteres, og da funker de akkurat som drawbars på gamle hammondorgler. Perfekt for Native Instruments B4 (hammond b3-klone i software, fantastisk bra lyd)

Jeg anbefaler dette sterkt. Må du ha aftertouch blir det SVINDYRT. Det har velocity-control da..da er det billigere å kjøpe en gammel synth med aftertouch og bruke den som MIDI-controller, og ha en boks ved siden av med alle bryterne.

Sent svar, da det tydeligvis ikke er mange musikere her på forumet (annet enn gitarister som jo vokser på trær).

Eller hvis du vil ta'n HELT ut:

http://www.multima.no/default.aspx?id=1804

MIDI-keyboard med pianoveide tangenter.

Andre sider som har musikk/synthutstyr er f.eks.

www.sound1.no

www.procom.no

www.multima.no

www.musikkweb.no

Roland sitt PCR-50 har jeg ikke set eller prøvd, men de påstår det er det mest avanserte MIDI-keyboardet i sin prisklasse.

http://www.rolandus.com/products/details.a...prodid=PCR%2D50

Veit ikke hvor mye hold det er i det, ser ingen funksjoner som MC449 ikke har.

Kanskje bedre tangentkvalitet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Takk for tips og påminnelse i PM. :)

Har klimpret litt på PCR-50 i butikk, er ikke så verst men jeg venter ikke så mye heller.

Trenger liksom bare et mellomledd fingerene til softwaren...siden jeg er ganske nybegynner klarer jeg sikkert å vente med aftertouch og veide tangenter, selv om det kan bli interessant å prøve seg på et vanlig piano etter en stund, hehe.

449 høres ut som et godt valg, skal nok slå til på den. Bare spare bittelitt først....

Takker og bukker!

Lenke til kommentar

M-Audio sine er også gode. Tror alle i den prisklassen er stort sett jevngode.

Men det så ikke ut som M-audio boardet hadde minneplasser?

Altså at man kan lagre bryteroppsett lokalt på synthen, og plukke dem frem når man har loada softsynthen eller whatever. Mange softsynther lagrer oppsettet i programmet, men det er noen som ikke har "MIDI Learn" funksjon, altså da må du lese (i dokumentasjonen stort sett) hva slags MIDI CC# hver bryter på synthen sender ut, og taste inn det nummeret til den bryteren du vil på MIDI-keyboardet.

Er ikke så vanskelig som det høres ut.

Flere av de større komersielle synthene som Arturia og Native Instruments sine har MIDI Learn, der du bare holder inne CTRL, trykker på en knapp på synthen, og vrir på en bryter på midi-keyboardet, så lærer den funksjonen til knappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...