Gå til innhold

Høyfrekvent piping fra tv

wamjdi

Anbefalte innlegg

Hei.

(Beklager hvis dette er feilposting, finner jeg andre forum som kan hjelpe?)

Lurer på om noen kjenner til problemer med høyfrekvent susing/piping fra tv?

Har en vanlig philips 32" tv som lager konstant og veldig slitsom piping.

Er det mulig å ordne dette på noen som helst måte? :cry:

Tv'n er ca. 3 år.

Lyden kan bare høres når tv'n er slått på. I standby- og avslått tilstand kan ikke lyden høres.

Jeg prøvde å ta opp lyden med mic'en, men den er ikke følsom nok... eller ikke hørbar med vanlige pchøyttalere.

Lyden kommer ikke fra høyttalerene... selv om lyden er slått av høres pipingen!

- Problemet er løst! Se lenger ned i tråden...

- Andre tråder med samme tema:

Skjerm piper på høy hz

Når det piper i....., Ulyd i PC'en

- Mulig løsning: "Spole" i tv/skjerm trenger smøring/liming, slik at den ikke vibrerer nok til at det oppstår resonans og høyfrekvent ulyd.

NB! Grunnet høyspenning i tv-apparatet bør man ikke åpne og forsøke å ordne feilen på egenhånd, uten 100% sikkerhet i hva man gjør!

Endret av wamjdi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hatt det samme(dog med en 20 år gammel TV), og for meg gikk det plutselig bort. Sjekk garantien, og om den gjelder er det best å bytte inn TV-en. Det er bedre enn noe annet...

Garantien gjelder på TV'n. TV er ett produkt som er ment å ha levetid på 5 år eller mer. Dette er er garantisak. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hatt det samme(dog med en 20 år gammel TV), og for meg gikk det plutselig bort...

Takk for oppløftende innlegg!

Jeg nevnte ikke at pipingen hos meg også har kommet og gått flere ganger i løpet av tiden jeg har hatt tv'n... svært irriterende greier!!

Siden dette er snakk om elkjøp-tv kan de sikkert ta den inn til rep. slik at jeg blir kvitt problemet... får bare håpe at folk hos elkjøp har like "følsom" hørsel som meg, hehe... :cool:

Lenke til kommentar
Hei.

(Beklager hvis dette er feilposting, finner jeg andre forum som kan hjelpe?)

Lurer på om noen kjenner til problemer med høyfrekvent susing/piping fra tv?

Har en vanlig philips 32" tv som lager konstant og veldig slitsom piping.

Er det mulig å ordne dette på noen som helst måte? :cry:

Tv'n er ca. 3 år.

Lyden kan bare høres når tv'n er slått på. I standby- og avslått tilstand kan ikke lyden høres.

Jeg prøvde å ta opp lyden med mic'en, men den er ikke følsom nok... eller ikke hørbar med vanlige pchøyttalere.

Lyden kommer ikke fra høyttalerene... selv om lyden er slått av høres pipingen!

Har det samme problemet. Men det skjer bare av og til. Jeg har funnet ut at om jeg trykker på inntaket til antenna (antenneledningen), så går det vekk. Vrir bare litt på ledningen, så forsvinner pipinga ;):thumbup:

Vet ikke om det er samme problemet, men du kan jo prøve i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Genialt! Takk! :thumbup:

Hva var gale?

Eh. Beklager. Siste posten var kanskje litt meningsløs.

Problemet er ikke løst, men jeg har fått en grei og god forklaring.

Greit å levere tv'n til rep. med en god feilrapport :)

Skal uansett prøve å flytte litt på tv'n... sette den godt opp mot veggen og se om jeg kan løse saken selv... Det er kanskje mulig å få bort lyden hvis jeg setter tv'n godt opp mot veggen, slik at jeg setter komponenter i klem (m.h.a scart-pluggene)

Ps. Har lagt merke til at lyden kommer snikende... 2-3min etter at tv'n er påslått - stemmer vel godt overens med et resonansproblem; som kan bruke litt tid på å bygges opp... :)

Lenke til kommentar
Garantien gjelder på TV'n. TV er ett produkt som er ment å ha levetid på 5 år eller mer. Dette er er garantisak. :thumbup:

Her blander du garanti og reklamasjonsrett. Det er to helt forskjellige ting.

Du hadde ikke tenkt å forklare nærmere hva hver av tingene er? Greit hvis man kommer med forklaringer på ting man uttaler seg om ;):thumbup:

Lenke til kommentar
Garanti: Som regel 1 eller 2 år. Man får reparert defekt gratis (eller får nytt produkt).

Reklamasjonsrett. At man har rett til å få reparert/utbedret produktet om det går noe galt med det. Men reperasjonen må man betale selv.

dette er helt feil. reklamasjonsrett er lovpålagt i forbrukerkjøp, normalt 2 år, men 5 år for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. du har rett til reparasjon eller nytt produkt dersom det er en feil som var tilstede i kjøpsøyeblikket, selv om den ikke viser seg før senere. garanti er alt leverandøren forplikter seg til utover dette.

lilleninni

Lenke til kommentar
Garanti: Som regel 1 eller 2 år. Man får reparert defekt gratis (eller får nytt produkt).

Reklamasjonsrett. At man har rett til å få reparert/utbedret produktet om det går noe galt med det. Men reperasjonen må man betale selv.

dette er helt feil. reklamasjonsrett er lovpålagt i forbrukerkjøp, normalt 2 år, men 5 år for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. du har rett til reparasjon eller nytt produkt dersom det er en feil som var tilstede i kjøpsøyeblikket, selv om den ikke viser seg før senere. garanti er alt leverandøren forplikter seg til utover dette.

lilleninni

Dette er riktig...

Hadde jo ikke vært noen forskjell mellom reklamasjonsfrist og ikke reklamasjonsfrist hvis man måtte betale uansett :mad:

Hadde jo økinf i fjor og da...

Lenke til kommentar

God kveld alle sammen!

Jeg har endelig løst problemet jeg har hatt med ulyd fra skjermen:

Legger ved en link som tar for seg problemet i noe god detalj (engelsk):

Troubleshooting and Repair of Computer and Video Monitors

Lyden kom fra en liten komponent på skjermens hovedkort. Jeg smurte inn denne med silikonpasta (art 868 - 950, clasohlson) som vanligvis brukes til smøring av o-ringer. Jeg er fortalt at man skal bruke spesiell lakk/lim, men det er lov å bruke fantasien... så lenge det man smører på ikke leder strøm og smelter bort kan man bruke det meste.

Har lagt ved et bilde av den aktuelle komponenten, se vedlegg.

Hvis noen kan utdype hva slags komponent dette er, hadde det vært hyggelig!

Kan legge til at det var et slit å fjerne dekselet på philips-tv'n, men jeg fikk opp skruene med en 5/64 umbrakonøkkel. :w00t:

post-220-1097445214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
God kveld alle sammen!

Jeg har endelig løst problemet jeg har hatt med ulyd fra skjermen:

Legger ved en link som tar for seg problemet i noe god detalj (engelsk):

Troubleshooting and Repair of Computer and Video Monitors

Lyden kom fra en liten komponent på skjermens hovedkort. Jeg smurte inn denne med silikonpasta (art 868 - 950, clasohlson) som vanligvis brukes til smøring av o-ringer. Jeg er fortalt at man skal bruke spesiell lakk/lim, men det er lov å bruke fantasien... så lenge det man smører på ikke leder strøm og smelter bort kan man bruke det meste.

Har lagt ved et bilde av den aktuelle komponenten, se vedlegg.

Hvis noen kan utdype hva slags komponent dette er, hadde det vært hyggelig!

Kan legge til at det var et slit å fjerne dekselet på philips-tv'n, men jeg fikk opp skruene med en 5/64 umbrakonøkkel. :w00t:

Good 4 u kid :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...