PelsJakob Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Ingen erfaringer viser at dødsstraff eller livstid hindrer folk i å utøve grov vold eller voldtekt, Vel, jeg har i alle fall inntrykk av at det blir vanskeligere å utføre kriminelle handlinger når man sitter bak lås og slå. så hvorfor innføre dødsstraff? Rettferdighet. Lenke til kommentar
DuML3 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Litt av en ekstremsport Er jo godt jobbet på en måte, og ikke minst uten å få en sykdom. ROFL. Ja litt av en sport. Han må vere i god form Gale gale man!! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Hyper pedofile nymfoman! Lenke til kommentar
alexf Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Sett han fri. Jeg vedder en 10'er på at noen avliver han i løpet av få timer. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Setter du han fri, får du folkevandring! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Steke i stolen Forøvrig så vil heller ikke fengselsstraff gjøre saken noe bedre for ofrene. Selv så driter jeg i slike menneskers ve og vel. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 så hvorfor innføre dødsstraff? Rettferdighet. Hvem har rett til å ta liv? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Hvem har rett til å ta liv? Hvem har rett til å sette kriminelle bak lås og slå? Ved å krenke andre menneskers rettigheter, har den kriminelle satt seg utenfor rettigheters domene. Han har valgt å leve etter jungelens lover; han har valgt å bruke tvang som middel, og han skal få det som han ønsker; han skal få ødeleggelse, men bare av det han rett til å ødelegge: seg selv. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Du sidestiller frihetsberøvelse og drap med andre ord? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/05/410385.html Synd de ikke praktiserer dødsstraff/tortur i Storbritania. men de har EKTE livstidsstraff, noe som bør være enda verre Edit: Kom på en ting... før i tiden hadde de offentlig hodekapping for å statuere eksempel hehe nå kunne de hatt OFFENTLIG KØLLEKAPPING! Endret 6. oktober 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Du sidestiller frihetsberøvelse og drap med andre ord? Jeg ser ikke noen vesensforskjell på de to i alle fall. Mennesket har i utgangspunktet rett til frihet, men staten setter dem i fengsel likevel. Mennesket har i utgangspunktet rett til liv, men dersom det skulle være noe argument mot dødsstraff, måtte også retten til frihet være et argument mot fengselsstraff. Jeg kan se ett legitimt argument mot dødsstraff, og det er at det ikke kan omgjøres. Dersom man skal ha dødsstraff, må kravene til bevis være meget høye; det må være hevet over enhver tvil at vedkommende er skyldig. I tillegg må det gå en viss tid mellom domfellelse og iverksettelse av straffen, for eksempel 10-20 år. Prinsipielt mener jeg at rettferdighet bør være det viktigste prinsippet for straff. At mordere får smake sin egen medisin, er helt i tråd med dette. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Du sidestiller frihetsberøvelse og drap med andre ord? Ja, men i denne konteksten ville jeg heller kalt det avliving Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Det der er helt forjævlig og motbydelig. Jeg HATER saker der uskyldige barn innblandes. Han fortjener ikke å ha noe så bra som en pikk. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Ahh... der har vi jo løsningen: KASTRERING for å sitere Bill Hicks: "Do you want to know what causes sexual thoughts? HAVING A DICK!" Endret 6. oktober 2004 av TLZ Lenke til kommentar
FiskeKaka Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Stakker. Sikkert hatt en vond barndom. Kanskje han har krigstraumer, eller bekjenenr seg til en anne kultur. Jeg foreslår frivillig psykiatrisk behandling og ... ufattelige 50 000 i bot (denne dekkes av staten da mannen ikke har skattbar inntekt). Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 FiskePinna: har du blitt bannet å laget en ny bruker eller har du skiftet navn? Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Gi han heller en uke med meg, så vil han aldri røre en gutt igjen. Endret 6. oktober 2004 av AnAnAs Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Forvaring er en god løsning. Det er en prevantiv løsning istedenfor en hevn-løsning som du ønsker deg. Ingen erfaringer viser at dødsstraff eller livstid hindrer folk i å utøve grov vold eller voldtekt, så hvorfor innføre dødsstraff? Forvaring er relativt nytt i Norge, hvor effektivt er det med hensyn til permisjoner? På radio var det nevnt en som var dømt for overgrep mot barn for ellevte gang... Forøvrig, hvordan kan døde kriminelle forbryte seg pånytt? Ønsket om tilstrekkelig straff har tidligere gjort at lover er blitt tilpasset. Det er bedre staten henretter enn at folket tar saken i egne hender, da vet en ikke hvor det kan stoppe. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Forøvrig, hvordan kan døde kriminelle forbryte seg pånytt? Svaret er åpenbart. De kan selvsagt ikke, MEN... Men en straff i et moderne samfunn har også en tilleggsside, nemlig at den skal være preventiv. Dødsstraff har mange land hatt (de fleste har avskaffet den) fordi den ikke er preventiv. Og faren som ligger i dødsstraff at den er irreversibel gjør at de fleste som tenker over saken havner på motstand siden av dødsstraff. Man tar med dødsstraff sjansen på å straffe uskyldige for å ramme de som er skyldige. Fengsel kan man tross alt slippe ut av om det skulle vise seg at noen er feildømt. Endret 6. oktober 2004 av Luftbor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå