Gå til innhold

Tvilsom oppkjørings stryk?


Cursio

Anbefalte innlegg

For noen dager siden hadde jeg oppkjøring, og på forhånd har jeg jo lest en del i teoriboka om hvor hensynsfullt og defansivt du må kjøre i alle situasjoner.

Mine siste råd av foreldrene mine var å kjøre heller litt sent en litt fort.

Så da kjørte jeg ganske defansivt og avventede på oppkjøringen, ingen feil.

 

Og når oppkjøringen var ferdig STRØK han meg for å kjøre forsiktig og avventende! :wallbash::no: forstår ingenting... Går det an å klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sensor ser helst at du holder hastigheten og hjelper til med å holde fin flyt i trafikken.

Ligger du 10+ km/t under hastigheten, bør du ha en grunn til det.

Sensor bør da også spørre deg hvorfor du ligger under fartsgrensen, noe han tydeligvis ikke gjorde i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Problemet er at å kjøre for defensivt fører til dårligere flyt i trafikken og er det noe som er irriterende så er det dårlig flyt...

En annen ting med å kjøre veeeldig forsiktig er at du ikke blir like stresset som ved å følge trafikken hele tiden og det er jo en del av poenget med oppkjøringen, se om du takler det stresset som av og til oppstår, gjør du ikke det har du ikke noe bak et ratt å gjøre da er det bare å fortsette å øve.

 

Hold farten oppe(ikke bry fartsgrensa....), følg vikeplikten og slipp fram folk som feks. lager kø fordi de ikke kommer over veien. Kort sagt kjør så flyten i trafikken holdes oppe.

Lenke til kommentar

Folk som kjører 10km/t under fartsgrensen er for det første sinnsykt irriterende, for det andre, en stor risiko. Folk bak blir så irriterte at de tar dristige forbikjøringer. Snakker av erfaring.. Nå gjelder dette som regel pensjonister oftere enn skolebiler, men dog likevel

Lenke til kommentar
Folk som kjører 10km/t under fartsgrensen er for det første sinnsykt irriterende, for det andre, en stor risiko. Folk bak blir så irriterte at de tar dristige forbikjøringer. Snakker av erfaring.. Nå gjelder dette som regel pensjonister oftere enn skolebiler, men dog likevel

Det er den som kjører forbi som er farlig. Pensjonisten eller tyskaren i bubilen kan ikkje skyldast for uvettige forbikjøringar.

 

CurSi0:

Poenget med oppkjøring er at du skal bevise at du kan kjøre bil på ein normal måte.

1 Risikovurdering er jo et av elementene du skal kjenne til.

 

2 Kjører du seint, kan sensor tru at du ikkje klarer å kjøre fortere og samtidig ha kontroll over bilen.

Lenke til kommentar
Det er den som kjører forbi som er farlig.

Men hadde han kjørt i fartsgrensen hadde ikke man trengt å kjøre forbi

Ja, såklart og det er fryktelig irriterande når ein har dårlig tid.

 

Har du høyrt om vikingen som hoggde hovudet (bokmål: hodet) av naboen. Unnskyldningen var at naboen hadde bøygd seg ned for å knyta skolissene. Då sto nakken hans så lagelig til at han måtte berre benytta sjansen. Han drog fram øksa og hogg til.

Åpenbart naboen sin feil mao.

 

MÅ, du kjøre forbi? Det er ingen som tvinger deg til det.

Lenke til kommentar
Det er den som kjører forbi som er farlig.

Men hadde han kjørt i fartsgrensen hadde ikke man trengt å kjøre forbi

Ja, såklart og det er fryktelig irriterande når ein har dårlig tid.

 

Har du høyrt om vikingen som hoggde hovudet (bokmål: hodet) av naboen. Unnskyldningen var at naboen hadde bøygd seg ned for å knyta skolissene. Då sto nakken hans så lagelig til at han måtte berre benytta sjansen. Han drog fram øksa og hogg til.

Åpenbart naboen sin feil mao.

 

MÅ, du kjøre forbi? Det er ingen som tvinger deg til det.

En ting er å kjøre forbi der det er farlig, en annen tinger å kjøre forbi når det er trygt...

Lenke til kommentar
En ting er å kjøre forbi der det er farlig, en annen tinger å kjøre forbi når det er trygt...

Problemet er at ordet trygt er så forbanna relativt.

 

Det en råner kaller for en trygg situasjon er som oftest ikke en trygg situasjon. Hvorfor er en rånebil synonymet til "grapsekjøring"? OIjj, ble kanskje litt off topic.

 

Til trådstarter: Husk at du kan få en annen sensor ved neste oppkjøring hvis dette er et ønskelig.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar
Det er den som kjører forbi som er farlig.

Men hadde han kjørt i fartsgrensen hadde ikke man trengt å kjøre forbi

NETTOPP! HELT enig med Robkvi, hvis det ikke er noen risiko å holde den !)¤%# fartsgrensen, så HOLDER man den!! Èn ting er hvis det skikkelig glatt, eller lav sol som blender dritten ut av deg, men hvis ikke, så HOLDER MAN FARTSGRENSEN! og dermed unngår at farlige situasjoner oppstår som f.eks noen kjører forbi på et dårlig sted/dårlig tidspunkt,

 

- som da er en følge av at tullingen kjører for sakte uten grunn.

Lenke til kommentar
En ting er å kjøre forbi der det er farlig, en annen tinger å kjøre forbi når det er trygt...

Problemet er at ordet trygt er så forbanna relativt.

 

Det en råner kaller for en trygg situasjon er som oftest ikke en trygg situasjon. Hvorfor er en rånebil synonymet til "grapsekjøring"? OIjj, ble kanskje litt off topic.

 

Til trådstarter: Husk at du kan få en annen sensor ved neste oppkjøring hvis dette er et ønskelig.

Selvfølgelig kan en og annen idiot av en råner mene det er trygt å kjøre forbi i en sving....

Her bør vel vanlig sunn fornuft trå til;), hva som er trygt avhenger av ganske mye, vær/føre, bilen og evnt last + hvordan vei det er snakk om.

 

nå ble det veldig oftopic, menmen...

Lenke til kommentar

Øvelseskjører selv nå, og det jeg har lært er at jeg ikke må høre på foreldrene mine når jeg kjører. Det er kjørelæreren jeg skal høre på, de hjemme gjør så mye rart....

 

Tror kjørelæreren min har ett poeng der :-/ så hør på han (forutsatt at du har en skikkelig en da)

Lenke til kommentar

Man skal kjøre etter forholdene, dersom det er veldig glatt kan du fint sette farten litt under fartsgrensen uten å stryke.. Om du først skal kjøre defensivt, så må du huske å slippe forbi biler i det minste.. Da tror jeg du skal klare deg fint ;)

Lenke til kommentar

Kan vel fortelle litt fra egen erfaring, regner med at det kan være litt relevant.

 

På oppkjøringsdagen, og da i "oppvarmingstimen" med kjørelærern min, endte jeg opp med å ha en annen kjørelærer grunnet sykdom. Han fortalte (noe den andre ikke gjorde) om at det ikke bare var viktig å ta hensyn, men også å utnytte de muligheter og "luker" som er i trafikken.

 

Forøvrig tror jeg det var slik at man ikke kan klage på sensors begrunnelse for stryk, men avgjørelsen om hvorvidt er nok til å få stryk.

(Hadde tenkt å skrive av hva det står, men finner ikke igjen vurderingsarket fra oppkjøringen)

Lenke til kommentar

Dersom du kjører for rolig virker du usikker. Det er ikke bra! En skal være tydelig i trafikken, både ovenfor deg selv og andre medtraffikanter. Da viser en at en kan ta avgjørelser i trengte situasjoner. Men ikke så "sikker" at en blir en fare selvsagt :)

 

Liker ofte for forsiktige folk like lite som rånere. Rånerne blir en ihvertfall kvitt raskt :p

Lenke til kommentar

Riktig som smetho sier her. Det har med innstillingen til trafikken, men selvsagt også flyt i trafikken osv.

 

Selv lå jeg minst i fartsgrensen på oppkjøringen, og blåste faktisk litt over (10-15 km/t) i et par situasjoner som i innkjøringsfelt på motorvei. Allikevel gjorde det ingenting, sensor nevnte det ikke engang. Han var bare opptatt av at jeg skulle sørge for best mulig framkommelighet, noe jeg selv er rimelig glad for. ;)

Lenke til kommentar

Vel, så lenge det ikke utgjør noen risiko, så holder man fartsgrensen.

 

På bykjøring, glatt føre, supahissig regn og dårlige lysforhold, svingete vei og såntno, eller alt på en gang: kjør etter forholdene. Det vil si så sakte at du kan stanse for en hver påregnelig hindring; altså på den strekningen du har oversikt over.

 

På "fine" veier (motorvei o.l.) er det en like stor feil å kjøre 5 for sakte som 5 for fort. Da er det ingen grunn til ikke å holde fartsgrensene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...