Pepsi Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Hva tilsier at jeg bør velge en ibook foran feks. en IBM thinkpad?? En 500Mhz ibook, kan den sammenlignes med en 800Mhz vanlig laptop (pc)?? Noen som kan hjelpe meg på vei, slik at jeg velger riktig. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 de er forskjellig på mer områder enn cpu.... du finner sikkert masse PC vs. Mac på forumet :wink: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Det kommer selvfølgelig hva jeg skulle brukt maskinen til. Spiller du og har masse programmer til Windows OS,, så burde du vel velde PC-en, men driver du med grafisk arbeid(Adobe etc.) så hadde jeg muligens valgt macen. En annen ting. Apple kommer med en ny og bedre utgave av OS X (kodenavn:Jaguar) til sommeren. Da vil det nok bli endel mennesker som selger sin Powerbook G4 med 16 Mb skjermkort fordi det nye OSet anbefaler 32Mb RAM og oppover. Da kan det godt hende at du får en Powerbook til 15000-20000kroner. :wink: Kan jo nevne at det har kommet nye Powerbooker med 32 Mb RAM. Kanskje det er lurt å vent litt... Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Har en kamerat som har en Ibook - han bruker den primært til skriving og redigering av digitale bilder (han er journalist). Jeg synes den er kul og kunne godt tenke meg å velge en bærbar fra Apple hvis dette var mine hovedbruksområder. Lenke til kommentar
iNas Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 sitat: En 500Mhz ibook, kan den sammenlignes med en 800Mhz vanlig laptop (pc)?? Ja sånn omtrent. Men tiden har forandret kvaliteten på bærbare datamaskiner. Bærbare PC-er som for omtrent 3 år siden ble testet mot stasjonære var dårligere enn de vi ser nå. Tidligere og fremdeles er Apple velkjent for stabilitet og robusthet med blant annet bildebehandling osv. Derfor tror jeg at forskjellen mellom personlig datamaskin og datamaskiner fra Apple ytelsesmessig vil få mindre betydning enn tidligere. Lenke til kommentar
iNas Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Merk: Selv om jeg nevner stasjonær datamaskin gjelder saken bærbare datamaskiner.. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 iBook'en ser i alle fall veldig bra ut :smile: Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Quote: Den 2002-05-15 12:47, C. Alshus skrev:Det kommer selvfølgelig hva jeg skulle brukt maskinen til.Spiller du og har masse programmer til Windows OS,, så burde du vel velde PCen, men driver du med grafisk arbeid(Adobe etc.) så hadde jeg muligens valgt macen. En annen ting. Apple kommer med en ny og bedre utgave av OS X (kodenavn:Jaguar) til sommeren. Da vil det nok bli endel mennesker som selger sin Powerbook G4 med 16 Mb skjermkort fordi det nye OSet anbefaler 32Mb RAM og oppover. Da kan det godt hende at du får en Powerbook til 15000-20000kroner. :wink: Kan jo nevne at det har kommet nye Powerbooker med 32 Mb RAM. Kanskje det er lurt å vent litt... Når det gjelder grafisk arbeid så har PC lenge vært like bra som Mac på dette. I tillegg så er en jevngod PC billigere enn en MAC (da snakker vi ikke MHz, men faktisk ytelse). Kjøper du MAC så betaler du masse for design, har jeg følelsen av. Jeg vil anbefale PC da du finner mye mer programvare til PC enn til MAC, samt at de PC'ene er billigere enn jevngode MAC'er. Når det gjelder å selge sin Powerbook G4 bare fordi OS'et krever 32MB ram er tåpelig. Er vel bare å oppgradere skjermkortet med 16MB ekstra ram da. Mye billigere enn å kjøpe helt ny laptop. Har brukt MAC på jobb og PC hjemme, og jeg må si at jeg fortsatt sverger til PC etter masse problemer med maskinene på jobben. Lenke til kommentar
beh Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Min neste bærbare kommer til å være en iBook. Hvilken modell vet jeg ikke men ibook er tingen. Hvis det ikke kommer en ny modell med kjermkort som trives i Jaguar (OS X 10.2) Så får jeg vell kjøre linux (Yellow Dog Linux). Det sies å fungere bra. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Quote: Når det gjelder å selge sin Powerbook G4 bare fordi OS'et krever 32MB ram er tåpelig. Er vel bare å oppgradere skjermkortet med 16MB ekstra ram da. Mye billigere enn å kjøpe helt ny laptop. Det med å selge macen før det nye OSet, leste jeg på det macforumet på http://www.mailgate.org/no. Og der er det oppegående mennesker med en snittalder på 30 år, ikke 17-18 som her. :?: Du skriver at det bare er å oppgradere skjermkortet. Hvordan gjøres det, når skjermkortet ofte er en integrert del av hovedkortet? Det kommer vel til å bli veldig dyrt vil jeg tro... Hvorfor har du så mye problemer med maskinen på jobben? Ikke nok RAM? Ellers får du ha en hyggelig 17. mai.:smile: Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Den 2002-05-16 06:48, Afseth skrev: Quote: Har brukt MAC på jobb og PC hjemme, og jeg må si at jeg fortsatt sverger til PC etter masse problemer med maskinene på jobben. Den 2002-05-13 11:26, jokke20 skrev: hmmm Tenkte jeg skulle ta fram et expempel! Jobber i et firma med 70-80 ansatte. Parken består av ca. 50/50 pc - mac. Vi er to på support - jeg supporterer PC-brukerene og min kollega Mac-brukere... Skal si hvem som har mest her å gjøre, det er meg det ja! ----------------------------------------------------- Påstand mot påstand... Og jeg er enig med Jokke20, har ikke opplevd noe mere ustabilitet på Mac enn på PC, har jobba 2 1/2 år med grafiske program. [ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-17 11:03 ] Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Jobber du grafisk bransje, t-paul? Hvis ja, kan du da finne fram det lille temaheftet, «Mat og Kultur», som du sikkert har fått fra Luth og Co. Slå opp på det oppslaget som heter «Fem om dagen». Gidder du å skrive hva du får ut av oppslaget, er temaet treffende osv.? Er meget takknemlig for svar... Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Quote: Den 2002-05-18 19:56, C. Alshus skrev:Jobber du grafisk bransje, t-paul?Hvis ja, kan du da finne fram det lille temaheftet, «Mat og Kultur», som du sikkert har fått fra Luth og Co. Slå opp på det oppslaget som heter «Fem om dagen». Gidder du å skrive hva du får ut av oppslaget, er temaet treffende osv.?Er meget takknemlig for svar... HAR jobbet i grafisk bransje, faktisk på et av de få trykkeriene som fikk sertifisering til å levere kvalitetstrykksaker til Oljebransjen. Har dessverre ikke sett det heftet.. "Et eple om dagen?" Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Nei, men det kunne jo ha vært et artig navn... Heftet heter bare «Tema: Mat og Kultur» Det ble gitt ut for å vise bilder og fonter i bruk fra Fontshop (LUTH). Jaså, hvilket trykkeri var det (om jeg tør spørre)? LO&S? Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 00:48, C. Alshus skrev:Nei, men det kunne jo ha vært et artig navn...Heftet heter bare «Tema: Mat og Kultur»Det ble gitt ut for å vise bilder og fonter i bruk fra Fontshop (LUTH).Jaså, hvilket trykkeri var det (om jeg tør spørre)?LO&S? Nix, ikke der, lenger nord :smile:, men omtrent samme størrelse. Vi brukte bare Mac til grafisk. Også hadde vi en NT-Server som plutselig kunne slå opp en bluescreen uten at noen hadde rørt den :smile: Lenke til kommentar
data ak Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 du må fan ikke velg en mac - du kan ikke spill på den - det er kun 10% av alle databrukere som har det så det findes nesten igen programvare til den ingen 3:partslevrandører kun ****** appel -alle tester som har med hurtighet på å få gjort ting fort på har mac tapt selv på bildebhandling med samme program (photoshop) osv Lenke til kommentar
christt Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 usaklig... kan du komme med noen linker som viser til alle de testene mac har tapt? Lenke til kommentar
pskard Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: christt skrev (2002-05-22 02:24):usaklig...kan du komme med noen linker som viser til alle de testene mac har tapt? Søk litt på nett så finner du mange tester av MAC VS PC. PC vinner samtlige tester på hastighet. Postet disse linkene for en liten stund siden; http://www.techtv.com/print/story/0,23102,...3339307,00.html http://www.barefeats.com/pentium4.html http://www.tech-report.com/onearticle.x/2685 Du finner mange flere også som sier det samme. Dog er dette stasjonære maskiner, men det har lite å si. En får tross alt desktop CPU til PC-laptoper osv. Lenke til kommentar
christt Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Takk skal du ha pgressum, jeg burde husket å "google". Quote: Den 2002-05-22 06:27, pgressum skrev:http://www.barefeats.com/pentium4.html Denne var jo kul da, Mac'n knuser alle i Photoshop, men får bank i resten. Kanskje skjermkortet har litt å si: GeForce4 Titanium 4600 på AMD'n og GeForce4 MX... hehe... Kjipte tester pgressum, hvordan skal jeg nå kunne forklare meg ut av dette? :wink: Mac er mest stabilt i hvertfall! Bare vent litt Apple kommer med G5, ti4600 og DDR, kanskje de kan hamle opp da... G4'n har jo tross alt vært lenge i markedet da, den var jo sinnsykt da den kom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå