Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjellen på CAT-kabler ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kort sagt, forskjellen på de forskjellige kat. -kategoriene er overføringshastighet, lengde, og signalstyrke.

 

Den vanligste er kat5 (10/100Mbit), og kat5e som er den raskeste (e for enchanted) for 100/1000Mbit overføringshastighet.

Enchanted du? Forheksa cat5?

Hvor får jeg kjøpt? :D

 

edit

Hvor kommer cat7 inn i rekka di om cat5e er den raskeste?

Endret av werwer
Lenke til kommentar
Kort sagt, forskjellen på de forskjellige kat. -kategoriene er overføringshastighet, lengde, og signalstyrke.

 

Den vanligste er kat5 (10/100Mbit), og kat5e som er den raskeste (e for enchanted) for 100/1000Mbit overføringshastighet.

Enchanted du? Forheksa cat5?

Hvor får jeg kjøpt? :D

 

edit

Hvor kommer cat7 inn i rekka di om cat5e er den raskeste?

Cat5E er ikke den "raskeste" det er det CAT7 som er og den er mye dyrere. Skal du legge opp nettverk nå så legg Cat6. God ytelse og billigere enn Cat7.

Lenke til kommentar
Hmmm..jeg kjører CAT5 og gigabit hjemme, og det går helt fint. Mulig at CAT5e og CAT6 og 7 er å anbefale over lengre avstander.

Slik jeg husker det ble vel 1000base standardene for kobberkabel egentlig designet slik att det kunne brukes over Cat5, siden det alt var såpass utbredt, men i nye anlegg bør man selvsagt helst ha høyere standard på kabler(enhanced) siden det har bedre egenskaper, siden man får mindre feil/gjensending av data, spesielt over lenger strekk... Men for de fleste hjemmenett går det nok flott med Cat5, og det er jo ofte pris som er viktig for privat personer.

Endret av TrAI
Lenke til kommentar

her står det også litt info

 

 

Cat5

Type - UTP

Spectral B/W - 100MHz

Length - 100m

LAN Applications - 100Base-Tx,ATM, CDDI

Notes - Common for current LANs

---------------

Cat5e

Type - UTP

Spectral B/W - 100MHz

Length - 100m

LAN Applications - 1000Base-T

Notes - Common for current LANs

-------------

Cat6

Type - UTP

Spectral B/W -  250MHz

Length - 100m

 

LAN Applications - Emerging

-------------

Cat7

Type - ScTP

Spectral B/W -  600MHz

Length - 100m

----------

 

If you're cabling a mission critical system or you want your network to be future proof, go for  the CAT6 cables (and patch panels and connectors), but for the average home or small office network CAT5 or CAT5e will be just fine.

 

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...