birk88 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Ser at noen påstår at det er stor forskjell mellom forskjellige MP3 spillere med hensyn til lydkvalitet. Mulig det er det, kanskje spesiellt mellom de "billige" og de dyrere modellene. Men etter min erfaring, er det komprimeringsgraden som er den store synderen når det gjelder kvalitet. Startet (som alle andre) med å rippe på 128 kbps, gikk så over til 196, men det var forsatt mange låter som kom dårlig ut. Har nå økt til 320 kbps, og sjekker i øyeblikket forskjellen mellom 320 og det såkallte Apple lossless formatet. Helt klart er det ihvertfall at lyden blir dårligere og dårligere med økende kompromeringsgrad. Det er klart det er fristende med høy komprimering; får jo plass til mye mer i spilleren, men lyden er tross alt de viktigste, ikke hvor mange låter man har. Liten oversikt over kapasitet med noen forskjellige formater: 45 minutter med musikk, 12 låter 256 kbps tar 83,4 Mb 320 tar 104,1 Mb Apple lossless tar 303,2 Mb av hardisken. (ukomprimert er CD'en på 456Mb). Hvordan er erfaringene hos andre brukere her? Holder dere til standarden på 128 kbps eller? Er klar over at det finnes tidligere tråder om det samme, men ettersom folk bruker formatet mer får man bedre erfaring etterhvert pluss at nye brukere kommer til. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Eg ripper alt til 320. Eg har ein iPod på 20GB, så det er nok av plass til det. Er ikkje noko poeng i å spare på plasse når eg først har plass Lenke til kommentar
FM Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg ripper med EAC og Lame til 192kbps. Når filene er ferdige og avspilles står det derimot at de har mellom 400-650kbps, men de tar like stor plass som 192kbps filer. Jeg ripper dog ikke til Apple lossless, men til mp3. Tar et eksempel også: Sangen er 3.43 min lang, den tar 5.71MB og har en oppgitt komprimering på 609kbps. Før brukte jeg Media Player og komprimerte til 128kbps i wma og jeg hører stor forskjell på disse filene og mp3ene. Lenke til kommentar
JensL Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg synes MP3'ene lagd med denne metoden blir bra: www.bestmp3guide.com Det er omtrent dette FM nevner, det er bare en grei oversikt åssen man setter opp EAC + Lame for best mulig kvalitet. Det er ihvertfall mer enn nært nok CD til mitt bruk, og filstørrelsen blir ikke så verst heller. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Ser at noen påstår at det er stor forskjell mellom forskjellige MP3 spillere med hensyn til lydkvalitet. ... Hvordan er erfaringene hos andre brukere her? Holder dere til standarden på 128 kbps eller? Selv ripper jeg med 160 kbps...hører mer forskjell mellom 128-160 enn 160- og høyere... nå har jeg ikke prøvd så mange mp3-spillere, men det var markant forskjell i lyden på min iaudio cw200 og en muvo nx med samme fil og samme headset... vh krister Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg ripper til apple AAC format (160kbps), siden jeg synes dette er et godt kompromiss mellom kvalitet og størrelse. Har en IPod Mini, så kan ikke ha alt for store filer. Dessuten synes jeg AAC formatet har meget bra lyd sammenligent med MP3 med samme bit-rate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå