Gå til innhold

Er skjermkortet ødelagt?


And.rs

Anbefalte innlegg

ødelagt eller fungerer det ikke på mitt system?

 

System:

 

 

--AMD Athlon 64 3500+ 2,2 ghz

 

 

--Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

 

 

--MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

 

 

--Windows XP Home edition

 

 

 

SKJERMKORT: Gainward GeForce 6800 128MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/2100 Golden Sample", Retail

 

Har instalert de nyeste driverne og skal oppdatere Bios i dag. Men hvis ikke det fungerer er det noe galt med selve kortet da? Og burde jeg bytte det? eller fungerer det bare ikke i mitt system?

 

Problemet er at det henger seg opp og maskinen reagere ikke på noe etterhvert. Har prøvd å sette clock lavere men da tar det bare lenger tid før det henger seg. Maskinen starter også på nytt av seg selv! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har husket å sette i molex kontakten til skjermkortet slik at det får nok strøm?

 

Og hvis du har mulighet så test det i en annen maskin.

Så at man skulle gjøre noe sånt, men jeg skjønner ikke hvordan man setter inn den molex greia. så det var med ekstra kontakter, men skal hvor skal man evt sette inn dette??? Var ikke noe kontakter skjønnet du, har bare satt inn det jeg trodde var riktig, men så liksom ikke noe spesielt som "molex"

Lenke til kommentar

Hvis du har en sånn en til overs fra psu'en I173646.jpg. Så er det bare en måte å sette den inn i kortet på. Kan ikke gjøres feil ;)

 

Edit: Det skal sitte en kontakt som den til venstre på skjermkortet. Og da skal selvfølgelig den til høyre komme fra psu.

Endret av MU26599
Lenke til kommentar
Hvis du har en sånn en til overs fra psu'en I173646.jpg. Så er det bare en måte å sette den inn i kortet på. Kan ikke gjøres feil ;)

 

Edit: Det skal sitte en kontakt som den til venstre på skjermkortet. Og da skal selvfølgelig den til høyre komme fra psu.

Men jeg har satt inn en kontakt i skjermkortet så vifta går, det ser ut som om den får nok strøm, men har jeg da satt inn feil ledning? Skal jeg bytte ut den jeg har satt inn med molex ledningen? (som ligger oppi 3D kort pakka?

Endret av ReSSaA
Lenke til kommentar
Mulig du har for liten PSU, hva er spesifikasjonene? Det skjermkortet er et omvendt kraftverk og krever veldig mye strøm.

Jepp. Nå har jeg riktignok et Ultra kort, men jeg hadde en 430W Enermax strømforsyning, noe jeg trodde skulle holde i lange baner, men det var ikke nok til å drive Ultra kortet, i en helt 'normalt' oppsatt PC(normal mengde utstyr).

 

Kjøpte meg en 520W OCZ PowerStream, og da ble det andre boller!

 

Ikke at det være det problemet du har, men det kan jo være det, litt avhengig av hva slags PSU du har nå.

Lenke til kommentar
Mulig du har for liten PSU, hva er spesifikasjonene? Det skjermkortet er et omvendt kraftverk og krever veldig mye strøm.

Jepp. Nå har jeg riktignok et Ultra kort, men jeg hadde en 430W Enermax strømforsyning, noe jeg trodde skulle holde i lange baner, men det var ikke nok til å drive Ultra kortet, i en helt 'normalt' oppsatt PC(normal mengde utstyr).

 

Kjøpte meg en 520W OCZ PowerStream, og da ble det andre boller!

 

Ikke at det være det problemet du har, men det kan jo være det, litt avhengig av hva slags PSU du har nå.

ok, jeg har 350 w i kabinettet. Hvordan hovedkort og minne jeg har står over. Holder 350w?

Lenke til kommentar
ok, jeg har 350 w i kabinettet. Hvordan hovedkort og minne jeg har står over. Holder 350w?

Hvilket annet utstyr har du?

 

Hvor mange harddisker, CD-ROM/CDRW/DVDRW ?

Lydkort?

Andre PCI kort?

 

Etc.

 

350W høres umiddelbart noe snaut ut, men jeg har lest mange forskjellige erfaringer med hvor stor strømforsyning man trenger til disse kortene. Noen vil si det er akkurat nok. Men som sagt holdt det ikke med 430W av et anerkjent merke for meg. Sannsynligvis fordi den var litt svak på +12V.

 

Nettopp p.g.a. de erfaringene jeg leste her fra folk som hadde mindre PSU enn jeg hadde sammen med dette kortet, regnet jeg med at 430W enermax skulle holde, men det gjorde det altså ikke i mitt tilfelle.

 

[EDIT]Testen som Jail linket til vil gi deg en sånn cirka peiling på hvor stor strømforsyning du trenger, men den er nok ikke helt nøyaktig. Ifølge den testen er minimum for meg 369Watt, men det holdt altså ikke med 430W hos meg. Ikke så galt overslag da men. Det har vel også litt med hvor strømforsyningen du kjøper har sine sterke/svake sider.[/EDIT]

Endret av John P.
Lenke til kommentar
ok, jeg har 350 w i kabinettet. Hvordan hovedkort og minne jeg har står over. Holder 350w?

Hvilket annet utstyr har du?

 

Hvor mange harddisker, CD-ROM/CDRW/DVDRW ?

Lydkort?

Andre PCI kort?

 

Etc.

 

350W høres umiddelbart noe snaut ut, men jeg har lest mange forskjellige erfaringer med hvor stor strømforsyning man trenger til disse kortene. Noen vil si det er akkurat nok. Men som sagt holdt det ikke med 430W av et anerkjent merke for meg. Sannsynligvis fordi den var litt svak på +12V.

 

Nettopp p.g.a. de erfaringene jeg leste her fra folk som hadde mindre PSU enn jeg hadde sammen med dette kortet, regnet jeg med at 430W enermax skulle holde, men det gjorde det altså ikke i mitt tilfelle.

 

[EDIT]Testen som Jail linket til vil gi deg en sånn cirka peiling på hvor stor strømforsyning du trenger, men den er nok ikke helt nøyaktig. Ifølge den testen er minimum for meg 369Watt, men det holdt altså ikke med 430W hos meg. Ikke så galt overslag da men. Det har vel også litt med hvor strømforsyningen du kjøper har sine sterke/svake sider.[/EDIT]

Har ett dvd rom, en hardisk, og lydkort integrert i hovedkort. ikke mer

Lenke til kommentar
Problemet er at det henger seg opp og maskinen reagere ikke på noe etterhvert. Har prøvd å sette clock lavere men da tar det bare lenger tid før det henger seg. Maskinen starter også på nytt av seg selv! :(

Er det en temperaturmåler på kortet?

 

Jeg har Gainward Ultra kortet, og kan sjekke tempen i driver innstillingene(høyreklikk skrivebordet/Innstillinger/Avansert/GeForce 6800/Temperatur Innstillinger).

 

Kan jo hende kortet bare blir for varmt av en eller annen grunn. Kanskje for stillestående luft inne i kabinettet ditt.

 

Det var jo ikke mye "ekstrautstyr" du hadde der, så PSU er kanskje stor nok.

Lenke til kommentar

Q-tec eller annen jalla 350watt psu + Geforce 6800 :wallbash:

 

Har du en kvalitets 350PSU så kan det kanskje gå bra, er det en normal / q-tec psu så er du dømt nedenom og hjem. Kan du ikke åpne kabinettet og lese på etiquetten på psu hvilket merke det er?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
350watt psu + Geforce 6800 Ultra :wallbash:

 

Har du en kvalitets 350PSU så kan det kanskje gå bra, er det en normal / q-tec psu så er du dømt nedenom og hjem. Kan du ikke åpne kabinettet og lese på etiquetten på psu hvilket merke det er?

Les posten hans Malvado...

 

Han har et GeForce 6800 kort med 128Mb, ikke noe Ultra kort. 350W skal holde uten problemer!

 

Jeg har selv en 350W power, og kjører følgende uten noen problemer:

GeForce 6800 Ultra

Athlon64 3200+

1024Mb RAM

3 stk. S-ATA disker (hvorav en er en Raport 10000rpm disk)

DVD brenner

CD-ROM

Audigy 2 ZS Platinium PRO lydkort

Lenke til kommentar
Mulig du har for liten PSU, hva er spesifikasjonene? Det skjermkortet er et omvendt kraftverk og krever veldig mye strøm.

Jepp. Nå har jeg riktignok et Ultra kort, men jeg hadde en 430W Enermax strømforsyning, noe jeg trodde skulle holde i lange baner, men det var ikke nok til å drive Ultra kortet, i en helt 'normalt' oppsatt PC(normal mengde utstyr).

 

Kjøpte meg en 520W OCZ PowerStream, og da ble det andre boller!

 

Ikke at det være det problemet du har, men det kan jo være det, litt avhengig av hva slags PSU du har nå.

ok, jeg har 350 w i kabinettet. Hvordan hovedkort og minne jeg har står over. Holder 350w?

psu på 350 burde holde...

Lenke til kommentar

Har nå byttet maskin til en med intel pentium celeron. 512 mb ram. satt inn skjermkortet og alt fungerer glimrende!, og DA SKJØNNER JEG INGEN TING. Da er det vel at kortet ikke passer sammen med de andre komponentene da? eller at luftingen er bedre på det "nye kabinettet" ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...