Gå til innhold

infernalsk lyd fra skjermkortvifte

JKJK

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke sovet skikkelig på flere måneder pga ei skjermkortvifte som har en stygg tendens til å plutselig begynne å bråke midt på natta! Jeg har veldig godt gehør, og våkner faktisk av at f.eks. en vifte i PC'n ikke går som den skal! :wow:

Jeg vil heller ikke slå av pc'n, da jeg MÅ ha viftesus (ikke vifteSTØY) for å sove skikkelig :p ... samt da ryker jo alle nedlastingene mine :p

Anyway. Jeg har bestilt ny kjøler (Iceberq 4 ... har et ati 9600pro fbe kort), så lyden skal dø snart anyway. MEN Det som hadde vært høyst interessant å finne ut er hva slags teknisk/fysisk årsak en sånn hjerteskjerende lyd kan komme av! Når skaberakket starter å bråke høres det ut som en bitteliten motorsag som varierer på turtall. Ulyden varer i ca 1 minutt om gangen, og kommer og går ganske nøyaktig med 15-16 minutters mellomrom! I mellomtiden er det helt stille fra den, men vifta går. Tiden mellom utbruddene har variert noe over tid, alt fra flere timer til noen minutter, men når det først starter, er det ganske så på slaget over lengre tid.

Det har også hendt at det har vært stille i opptil et par uker, før utbruddene har kommet tilbake med faste mellomrom igjen. Har prøvd å blåse ren kjøleren for støv uten at det hjalp.

Dette er et mysterium!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har du ikke valgt denne kjøleren heller?

Trodde denne kjøleren tok 2 kortplasser? Uansett så kan jo ikke iceberq kjøleren være dårligere enn orginalkjøleren? At den suser litt har ikke noe å si, da CPU kjølern kjører på full pupp 24/7 uansett (volcano 9). Viftesus er greit, men ikke viftestøy :p

Lenke til kommentar
Den opptar en pci plass ja.iceberqkjøleren er garantert av bedre kvalitet enn den orginale.

OK. Har uansett ikke plass til vga silenceren :) Blir fett å se om jeg får clocka noe bedre med iceberq kjøleren, selv om jeg har en mistanke om at det er voltmod det stanger på nå.

Men det med tørt lager har jeg forsåvidt tenkt på tidligere, men da ville jeg trodd at lyden skulle vært konstant?

Lenke til kommentar

glemte å nevne: Noen ganger (spes etter at jeg blåste ren kjøleren) har lyden også utartert seg som en intens pipelyd, noe som kan vitne på tørt lager, men stort sett har det vært denne "motorsaglyden" :p

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...