Gef Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Sitter nå med et innebygget AC97 lydkort som medfølgte Abit IC7-MAX3 hovedkortet mitt. Når jeg hører på musikk hører jeg at det gnistrer i lyden, når jeg ser på film og skrur lyden opp ganske mye, kommer det en suselyd som er ekstremt irriterende! Derfor har jeg nå tenkt meg for å gå til innkjøp av nytt lydkort! Fra PC'en har jeg en lydkabel (RC kabel) fra lydkortet som går inn i en video inngang bak på hjemmekinoforsterkeren min (Harman/Kardon AVR5500) som gir 7.1 surround. Når jeg ser på film, bruker jeg altså forsterkeren min til å gi lyd ut til noen passe store høyttalere (JBL E-100). Jeg har kun disse to høyttalerne nå foreløpig, men skal kjøpe flere senere slik at det blir surround. Når jeg hører på musikk, bruker jeg også å høre musikken gjennom den forsterkeren og ut av høyttalerne, har av og til plugget i et headsett til forsterkeren...altså ikke direkte inn i lydkortet til PC'en. Jeg er avhengig av å ha forsterkeren på for å få lyd. Som sagt, jeg ser film og hører på musikk, er viktig med mic inngang...men det er det vel i de fleste lydkort...kunne tenke meg et lydkort som gir en ren og klar lyd. God dynamikk og klarhet i de øverste tonene. Jeg har 550kr å bruke...det betyr at frakt må inkluderes i dette beløpet. Jeg vil ikke bruke alle pengene dersom det er liten vits. Jeg er mest på utkikk etter et lydkort som kan gi mest og best lyd for pengene. Setter stor pris for all hjelp Endret 6. oktober 2004 av Gef Lenke til kommentar
thoering Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Terratec Aureon 5.1 Fun , skal være et ålreit lydkort til musikk og spill. TerraTec skal være bedre på musikk enn Creative, hevder en del mennesker. Kortet har digital inngang/utgang, støtter EAX og A3D :-) Alt du trenger. Endret 6. oktober 2004 av thoering Lenke til kommentar
thoering Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Siden du har en surround forsterker, bare benytt deg av digitalutgangen på lydkortet hele tiden. Minijack-RCA-kabelen kan du legge på hylla ;-) Lenke til kommentar
thingul Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Chaintech AV-710 7.1 kan jo også være ett alternativ til snaue 245kr +frakt. Review her. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Siden du har en surround forsterker, bare benytt deg av digitalutgangen på lydkortet hele tiden. Minijack-RCA-kabelen kan du legge på hylla ;-) Chaintech AV-710 7.1 kan jo også være ett alternativ til snaue 245kr +frakt. Review her. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Terratec Aureon 5.1 Fun , skal være et ålreit lydkort til musikk og spill. TerraTec skal være bedre på musikk enn Creative, hevder en del mennesker. Kortet har digital inngang/utgang, støtter EAX og A3D :-) Alt du trenger. Tror jeg velger dette kortet etter å ha lest litt rundt på nettet og sett på erfaringer til folk. Jeg har ikke så store kunnskaper innen lydkort og vil gjerne vite hva EAX og A3D er...? Lenke til kommentar
s13 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Prøv først med å kjøre digitalt fra det innebygde, regner med at du har spdif out? Kjøp deg en rca->rca coax kabel, den må du uansett ha om du bytter lydkort. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Prøv først med å kjøre digitalt fra det innebygde, regner med at du har spdif out?Kjøp deg en rca->rca coax kabel, den må du uansett ha om du bytter lydkort. Jeg har spdif out. Finnes det lengre digitalkabler enn 2m? Skulle helst hatt 3m+ Lenke til kommentar
thoering Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Terratec Aureon 5.1 Fun , skal være et ålreit lydkort til musikk og spill. TerraTec skal være bedre på musikk enn Creative, hevder en del mennesker. Kortet har digital inngang/utgang, støtter EAX og A3D :-) Alt du trenger. Tror jeg velger dette kortet etter å ha lest litt rundt på nettet og sett på erfaringer til folk. Jeg har ikke så store kunnskaper innen lydkort og vil gjerne vite hva EAX og A3D er...? EAX? Hjelp... vet ikke så mye om det selv :-p Har bare forstått det slik at endel spill støtter EAX, og at det skal være bra for lyden, lydeffekter, lydrealisme... Les her, riktignok om nyeste versjon da... A3D er noe av samme greia det også. Søk på google, eller prøv å bli klok av denne lille artikkelen. Lykke til Lenke til kommentar
Gef Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Takk! Jeg gikk for det Terratec lydkortet. Gir tilbakemelding når jeg får det. Kjenner endel venner med Audigy, så jeg kan sammenligne Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Chaintech AV-710 7.1 kan jo også være ett alternativ til snaue 245kr +frakt. Review her. Supert, tror jeg kanskje går for det kortet. Må ha meg bedre lyd jeg og. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 ...Gir tilbakemelding når jeg får det. You do that! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå