reeeeg Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Hei! Jeg er kresen når det kommer til støy, og er nå gått lei av min Western Digital harddisk. Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av denne, og har noen spørsmål. - Vil ytelsesforskjellen bli veldig stor? Slik at man merker det til vanlig bruk? - Vil støyen gå mye ned? Siden jeg skal bytte harddisk, innebærer det filoverflytting fra den gamle. Vil nødig drive med brenning i hytt og pine. Hvis jeg setter inn den nye 80GB samtidig som den gamle står i, kan jeg da: - overføre filer fra den gamle til den nye? - lage to partisjoner på den nye harddisken med en gang? - formatere innholdet på den gamle, uten at innholdet på den nye forsvinner? - fjerne den gamle harddisken, og installere Windows XP på den nye harddisken med innholdet jeg overførte til den fortsatt intakt? Kanskje det er noen andre mye enklere måter å bytte harddisk på? Muligens noen dumme spørsmål, men håper på hjelp! Takk! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Kjenner ikke til den disken du linker til, men jeg har erfaring med storebroren, P80 160GB. Den er ikke merkbart tregere enn WD-diskene jeg hadde tidligere, men mye stillere. MYE. Ja, ja, ja, ja. Jeg ville heller installert operativsystem på den nye disken med en gang, og heller overført tingene fra den gamle disken i etterkant. Så slipper du å tukle med data du vil beholde. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Da blir rekkefølgen: - Installere ny HD - Installere XP og partisjonere ny HD - Avinstallere XP på gammel HD - Overføre filer fra gammel til ny HD - Formatere gammel HD - Ta ut gammel HD ? Endret 6. oktober 2004 av reeeeg Lenke til kommentar
kit Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Da blir rekkefølgen: - Installere ny HD - Installere XP og partisjonere ny HD - Avinstallere XP på gammel HD - Overføre filer fra gammel til ny HD - Formatere gammel HD - Ta ut gammel HD ? Hvis du ikke vil innstalere XP på nytt, kan du bruke ett image program. Jeg brukte PowerQuest drive image for å overføre systemdisken til en ny disk, og det gikk smertefritt. Det eksisterer også andre image program som sikkert har tilsvarende fuunksjon Da ble rekkefølgen: - instalere PowerQuest - starte powerquest og følge bruksanvisningen der. Lenke til kommentar
arna Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Overføre systemdisken til en annen? Huh, funker virkelig dette? Du må da garantert fått kompabilitetsproblemer! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Selvsagt kan man klone systemdisk uten å få "kompabilitetsproblemer". Tror du blander dette med å bytte hovedkort? Hvis du skal installere Windows på nytt så kan det lønne seg å koble ut den gamle disken inntil installeringen er ferdig. Er mange her som har fått problemer pga dette, f.eks Windows installert på D: og nekter å boote uten begge diskene tilkoblet. Lenke til kommentar
arna Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 ahh, nei glem det. Tenkte helt feil, bruker jo en del ghosting og sånn selv =P Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Da blir rekkefølgen: tekst mangler ? Hvis du ikke vil innstalere XP på nytt, kan du bruke ett image program. Jeg brukte PowerQuest drive image for å overføre systemdisken til en ny disk, og det gikk smertefritt. Det eksisterer også andre image program som sikkert har tilsvarende fuunksjon Da ble rekkefølgen: - instalere PowerQuest - starte powerquest og følge bruksanvisningen der. Hm, kan du forklare litt nærmere? Hva er et image program g hvordan bruker jeg det? Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Leste nettopp denne artikkelen. Skremte meg litt fra å gå for Samsung-harddisken med 2mb cache. Tror dere jeg vil merke veldig stor forskjell til daglig bruk? (oppstart (sjelden), loading av programmer, lagring, sletting) Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Har tenkt meg litt opp, og har funnet fram til denne mulige rekkefølgen: - Ta ut gammel HD - Sette inn ny HD - Installere XP på den nye harddisken, og lage partisjoner (2 stk, en til XP og en til lagring) - Ta ut ny HD - Sette inn gammel HD - Avinstallere XP på gammel HD - Sette inn ny HD - Overføre filer fra gammel til ny HD - Ta ut gammel HD Vil dette fungere? Vil ha helt ny og clean installasjon av XP på den nye harddisken Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 1 - Ta ut gammel HD2 - Sette inn ny HD 3 - Installere XP på den nye harddisken, og lage partisjoner 4 - Ta ut ny HD 5 - Sette inn gammel HD 6 - Avinstallere XP på gammel HD 7 - Sette inn ny HD 8 - Overføre filer fra gammel til ny HD 9 - Ta ut gammel HD Punkt 4, 6, 7 trenger du ikke. 1 til 3 er OK. Så kommer 5, du setter den på den andre IDE kabelen. Så kan du gjøre 8 og 9. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Jeg fikk problemer med beskyttelsen i XP da jeg klonet en partisjon, men jeg husker ikke om jeg gjorde noe annet enn å bare klone den. Uansett kan det være greit å legge alt flatt en gang i blant. Jeg ville gjort det slik: - Installere ny HD - Installere XP og partisjonere ny HD - Overføre filer fra gammel til ny HD - Formatere gammel HD - Ta ut gammel HD Du velger bare oppstartsenhet i BIOS for å få startet opp rett disk/Win. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Jeg fikk problemer med beskyttelsen i XP da jeg klonet en partisjon, men jeg husker ikke om jeg gjorde noe annet enn å bare klone den. Uansett kan det være greit å legge alt flatt en gang i blant. Jeg ville gjort det slik: - Installere ny HD - Installere XP og partisjonere ny HD - Overføre filer fra gammel til ny HD - Formatere gammel HD - Ta ut gammel HD Du velger bare oppstartsenhet i BIOS for å få startet opp rett disk/Win. Aha, høres bra ut. Tror jeg går for det der. Men er fortsatt usikker på ytelsesforskjell på 8 og 2 mc cache på Samsung-diskene? Tror det står mellom 80GB med 2mb cache til 532kr, og 120GB med 8mb cache til 750kr. Endret 6. oktober 2004 av reeeeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå