Gå til innhold

Forskjell i AGP og PCI express?

Ravn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på hva forskjellen er for f.eks. et grafikk-kort, så er det i praksis ingenting utenom hvilken type kontakt den passer til. De vil i alle scenarioer yte helt likt (innenfor en normal relevants grense, AGP kan visstnok være øøøøørlite raskere på noen veldig spesifikke ting)

En ting PCI-E kan gjøre dog, eer å kjøre SLI med Nvidia 6800-kort (altså 2 kort samtidig for "dobbel" ytelse. Da må du dog ha et HK med minimum 2 PCI-E porter.

Om du mener hva forskjellen teknisk sett mellom AGP og PCI-E er, så er de radikalt forskjellige. Jeg orker ikek gå inn i mere detaljer ved midnre du spør om det. Jeg anntar at det var det første svaret du egentlig ville ha.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker på hva forskjellen er for f.eks. et grafikk-kort, så er det i praksis ingenting utenom hvilken type kontakt den passer til. De vil i alle scenarioer yte helt likt (innenfor en normal relevants grense, AGP kan visstnok være øøøøørlite raskere på noen veldig spesifikke ting)

En ting PCI-E kan gjøre dog, eer å kjøre SLI med Nvidia 6800-kort (altså 2 kort samtidig for "dobbel" ytelse. Da må du dog ha et HK med minimum 2 PCI-E porter.

Om du mener hva forskjellen teknisk sett mellom AGP og PCI-E er, så er de radikalt forskjellige. Jeg orker ikek gå inn i mere detaljer ved midnre du spør om det. Jeg anntar at det var det første svaret du egentlig ville ha.

Tenkte ytelsesmessig med tanke på grafikk ja.

Edit: Det SLI opplegget er vel ikke fullt utviklet enda? Mente at jeg hadde lest at det ikke ble mainstream før på nyåret, og "on-a-side-note" at ATI skulle lansere noe lignende men KUN i Alienware maskiner..

Endret av Odland81
Lenke til kommentar
Edit: Det SLI opplegget er vel ikke fullt utviklet enda? Mente at jeg hadde lest at det ikke ble mainstream før på nyåret, og "on-a-side-note" at ATI skulle lansere noe lignende men KUN i Alienware maskiner..

Det i Alienware er ikke en ATi teknologi, men Alienware in egen "VideoArray" teknologi, den fikser det nVidia sin SLi teknologi gjør i hardware i software.

Hvis de får det til å fungere skal det i prinsippet fungere med hvilket som helst PCIe kort, spørsmålet er da hva som er best. Software løsningen eller nVidia sin hardware løsning. Regner med at nVidia har fått endel kompetanse her når de kjøpte opp 3Dfx. De var godt kjent for SLI på sine Voodoo kort

nVidia skla være rimelig ferdig utviklet. De har jo allerede publisert resultater med to Geforce 6800 Ultra kort i SLi på 3DMark 05

Lenke til kommentar
Kan man kombinere to ulike kort med SLI teknoligi? Sett at begge er PCI-express

I følge Nvidia, så kan du IKKE. Dvs. du må ha 2stk. 6800 GT eller 6800 ultra f.eks. 2 like kort. I teorien dog skulle det være fullt mulig med teknologien de bruker, å kombinere forskjellige typer kort, så det kan bare være et krav Nvidia sitter for at de skal kunne garantere resultatet. Dette vet vi desverre for lite om nå siden SLI ikke er tilgjengelig i praksis.

Selvo m kortene er klar for SLI, så finnes det nemmelig nestne ingen HK som har 2 stk PCI-E enda. Jeg trror det abre er noen få (dyyyyyyyyyre) xeon hovedkort for dual-CPU. Derfor blir SLI i praksis uoppnåelig for vanlige mennesker nå, til de nye hovedkortene kommer på plass.

Men da blir det interessant =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...