lalleh Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Heisann. Jeg har et ganske kjipt problem nå; PCen min rebooter i hytt og pine, bare når den har vært på i 1-2 timer. "Microsoft Online Crash Analyse" gir følgende melding: A hardware failure reported by your Central Processing Unit (CPU) Etter å ha prøvd med nytt hovedkort, nytt skjermkort og kjørt kun med 1 av 2 minnebrikker kan jeg vel endelig konkludere med at prosessoren er gåen. Hva som er feil vet jeg ikke, men det er hvertfall ikke varme. Den ligger på ca 50 grader stabilt med boxed-kjøler. Det er nå jeg kommer til spørsmålet som emnet beskriver; Hva slags CPU skal jeg nå kjøpe? Jeg vil definitivt ikke gå noe ned på hastighet, så jeg vil gjerne fortsette med en XP 3000+, og kanskje en 3200+. Men jeg hører dog at folk sier; kjøp en XP 2500+ og klokk den, blir like bra som 3000+. Greia er at jeg har null erfaring med overklokking av prosessorer, og det er kanskje litt risky å begi seg ut på noe sånt da? Jeg har et hovedkort som visst nok skal være bra til overklokking, et Abit NF7-S. Hva sier dere folkens? Hva blir den rimeligste utveien, uten å miste noe hastighet? Håper på gode svar, har fått det før her! Lenke til kommentar
rrobstad Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Selv om AMD-cpu'er er de greieste å overklokke bør du ikke overklokke for mye. Varme blir et problem og jeg syns 50grader er litt i overkant. Du kan investere i vannkjøling, men det er dyrt , over 1000,-kr. Er hovedkortet ditt klart for overklokking med software og alt? Jeg regner med at du spiller mye eller driver med redigering , for ellers er ike behovet der for å tyne maskinen. Lykke til! Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Nja, er ikke snakk om å tyne maskinen, men rett og slett få den til å fungere normalt. Nå er det jo tydeligvis noe som er feil, når den rebooter av seg selv uten noen som helst forvarsel. Har satt opp i BIOS at den "får lov" å reboote ved ca 70 grader. Når den da rebooter ved 50 grader OG Windows sier det er CPUen som er problemet, pluss at jeg har testet med annet hk, skjermkort og minne MÅ problemet være der. Det er ikke sånn at jeg nødvendigvis må overklokke, men jeg har lite penger og vil opprettholde samme effekt jeg har idag, men betale minst mulig. See? Takk for svar hvertfall! Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Selv om AMD-cpu'er er de greieste å overklokke bør du ikke overklokke for mye. Varme blir et problem og jeg syns 50grader er litt i overkant. Du kan investere i vannkjøling, men det er dyrt , over 1000,-kr. Er hovedkortet ditt klart for overklokking med software og alt? Jeg regner med at du spiller mye eller driver med redigering , for ellers er ike behovet der for å tyne maskinen. Lykke til! Tull, 50 grader er langt ifra for varmt Under load går det fint med godt over 60. Det er først når du begynner å klatre over 65 at du bør bli bekymret. Jeg kjører min XP2500+ på 2.4GHz akkurat nå, med 1.9V på cpu, da har jeg tett opp under 60 grader på load med luftkjøling. Går helt fint det. HK'et hans er "klart for overklokking" ja, og man trenger ikke noe software for å klokke. Med XP2500+ så holder det som oftest med en kjapp tur inn i bios for å stille opp FSB til 200MHz, og eventuellt øke vcore til 1.7-1.8 Endret 5. oktober 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Selv om AMD-cpu'er er de greieste å overklokke bør du ikke overklokke for mye. Varme blir et problem og jeg syns 50grader er litt i overkant. Du kan investere i vannkjøling, men det er dyrt , over 1000,-kr. Er hovedkortet ditt klart for overklokking med software og alt? Jeg regner med at du spiller mye eller driver med redigering , for ellers er ike behovet der for å tyne maskinen. Lykke til! Tull, 50 grader er langt ifra for varmt Under load går det fint med godt over 60. Det er først når du begynner å klatre over 65 at du bør bli bekymret. Jeg kjører min XP2500+ på 2.4GHz akkurat nå, med 1.9V på cpu, da har jeg tett opp under 60 grader på load med luftkjøling. Går helt fint det. HK'et hans er "klart for overklokking" ja, og man trenger ikke noe software for å klokke. Med XP2500+ så holder det som oftest med en kjapp tur inn i bios for å stille opp FSB til 200MHz, og eventuellt øke vcore til 1.7-1.8 Så du mener at hvis jeg skaffer meg en XP2500+ og klokker den til 2.4 GHz, vil jeg få samme effekt, faktisk litt bedre, enn hva jeg kjører idag? Det er jo tross alt en del penger å spare ved å kjøpe en 2500+ framfor 3000+ for en fattig student. Får nesten tenke litt på det til i morgen, før jeg eventuellt bestiller noe. Noen andre som har noe å foreslå? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) det beste er å kjøpe en xp2500+ og klokke den ja, eller bestille en xp-mobile 2400+ 35watt fra itbutikken.no, de klokker enda mer og utvikler mindre varme (35 watter'n er den dyreste) du kan ikke regne med å komme noe høyere enn 2,2ghz på en xp2500+, men det er det samme som en xp3200+ kjører på begge cpu'ene har multiplyer 11, den ene har bare 166fsb, mens den andre har 200, du klarer sikkert å gjette hvem som er hvem og det er lett å klokke en xp 2500+ cpu på ditt hk, det er bare å sett fsb til 200 og la mp stå på 11, og muligens øke vcore til 1,75v eller 1,8v, dersom den ikke er stabil velger du en xp-mobile så kan du klokke litt mer og litt anderledes, men det kan vi hjelpe mer med om du bestemmer deg for en sånn edit: jeg har en xp-mobile 2400+ selv og den klokker til 2580mhz, men psu'en min er for svak så jeg må klare meg med 200mhz inntil videre. har en annen xp-mobile 2400+ som også går stabilt over 2500mhz, men den har jeg solgt nå, om kjøper får betalt snart i alle fall Endret 5. oktober 2004 av Spirre Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Takk for svar! Hvis jeg nå går for en XP2500+, og velger å overklokke denne; hva slags kjøling trenger jeg da? Jeg har en BOXED kjøler for XP3000+ hjemme nå, men den blir vel kanskje litt i underkant? Har også en cpu-kjøler som kjøler opp til XP3400+, men kan ikke bruke den på dette hovedkortet. Den kommer for tett oppi noen kondensatorer. Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Hei igjen. Har tenkt litt på det nå, og lurer på om jeg ikke skal gå for en XP2500+. Så vidt jeg kan se her, er det bare å skru opp FSB til (?) og så er det gjort? Jeg har forøvrig Abit NF7-S 2.0 og 2 x 512 DDR TwinMOS PC3200. Vil det gå greit å klokke den så den fungerer som en XP3000+ og evt XP3200+? Takk for svar! Endret 7. oktober 2004 av lalleh Lenke til kommentar
fLR Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Kjøp en XP-M 2400+ 35 W. Sett FSB på 220 og mp på 11. Still volten til den er stabil ved prime95. Og vips, du har en 2410 mhz prosessor (3400+ +) Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Kjøp en XP-M 2400+ 35 W. Sett FSB på 220 og mp på 11. Still volten til den er stabil ved prime95. Og vips, du har en 2410 mhz prosessor (3400+ +) Hehe, joda, det høres jo vel og bra ut det. Men jeg har _aldri_ vært i nærheten av å overklokke før. Er det så simpelt som folk sier? Får kanskje lese litt guider og sånt, da.. Hva slags kjølesystem trenger man da? CPUen blir trossalt klokket en del ovenfor hva den kjører originalt? Endret 7. oktober 2004 av lalleh Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Kjøp en XP-M 2400+ 35 W. Sett FSB på 220 og mp på 11. Still volten til den er stabil ved prime95. Og vips, du har en 2410 mhz prosessor (3400+ +) det er lett å si for en som kan sakene fsb over 200 kan fort bli problematisk med pc3200 ram om du ikke har litt peiling det absolut beste er å kjøpe en xp2500+ som er vurdert, sette fsb til 200 og justre opp vcore til 1,75 dersom den ikke blir stabil den boxed kjøleren burde klare susen om du smører på en bra kjølepasta og har noen kabinettvifter. uansett så merker du fort om det blir for varmt, og det blir vanligvis ustablit lenge føre det blir skadlig varmt Lenke til kommentar
fLR Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Spirre. Jeg har FSB på 220 med PC2100-RAM.... lalleh: Jo, det er faktisk så enkelt som alle sier Jeg bruker en Thermaltake Extreme Volcano 12. Helt ypperlig vifte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå