qdos Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Fant denne annonsen på forsiden til Akam. Linken gikk til en plasmaskjerm, og jeg kan ikke se at MPX selger pakken til noen annen pris enn førprisen til 10.995,-. Linken til bildet gikk til http://ad1.hardware.no/advertpro/servlet/c...random=82986905 Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Tror heller feilen ligger i reklamesystemet til hardware/akam, da jeg kommer hit når jeg trykker på linken.. (til c:shops annonse for ixusIIs) Godt observert! Mvh Kjetil Lenke til kommentar
qdos Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Men noen må jo ha laget bildet i annonsen, og teksten sier at de selger D70+18-70mm for 8869,-. På MPX finner jeg ikke denne prisen noe sted, og det ser ut som de fortsatt opererer med førprisen sin på 10.995,-. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Men noen må jo ha laget bildet i annonsen, og teksten sier at de selger D70+18-70mm for 8869,-. På MPX finner jeg ikke denne prisen noe sted, og det ser ut som de fortsatt opererer med førprisen sin på 10.995,-. Tjo, når jeg også omsider fikk opp den omtalte reklamen som fører hit, til oversiktssiden over ukens tilbud hos mpx.no, kan jeg være enig i at et såpass oppsiktsvekkende tilbud prisen tatt i betraktning lett kan gå under den almenne tolkningen av begrepet "misvisende/villedende markedsføring".. Nå kan det såklart være en trykkfeil, men dette bør nok mpx ta tak i snarest.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 8869 er nokså nøyaktig 10.995 eks. mva. Kan det ha skjedd en feil i den forbindelse? Lenke til kommentar
qdos Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 8869 er nokså nøyaktig 10.995 eks. mva. Kan det ha skjedd en feil i den forbindelse? Jeg tenkte også denne tanken først, men MPX opererer med at kameraet koster 8867 uten moms, og 10.995 med moms. Hvis de samtidig hevder at førprisen var 10.995 uten moms, og at prisen nå er 8869 uten moms, skulle den nye prisen vært 10.997. Den gamle prisen med moms skulle da vært 13.633. Og jeg kan ikke huske å ha sett en slik pris. De kan ikke si at den gamle prisen var 10.995 (med moms), og at den nå er 8869 (uten moms) - ettersom dette faktisk blir 2 kr dyrere enn førprisen. Uansett hvordan man snur og vender på det blir dette feil. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Sendte en mail til MPX angående dette, og fikk følgende svar: ----- Hei. Her har dem som produserer annonsene glemt å legge på mva på produktet. Prisen er desverre + mva Med vennlig hilsen Micro Parts Xpress ----- Hvorvidt annonseprodusentene glemte eller "glemte" å legge på mva er ikke lett å vite, men de glemte i alle fall ikke mva på før-prisen. At de fikk noen ekstra klikk på grunn av forglemmelsen er vel ikke vanskelig å forestille seg... Kanskje flere annonseprodusenter bør bruke samme triks for å få oppmerksomhet? Her er i alle fall oppskriften: Før-pris: kr. X Nå-pris: kr. X -mva Endret 8. oktober 2004 av Elling Lenke til kommentar
Beining Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Det er jo dumt om det blir sånn da, at alle priser er -mva Lenke til kommentar
qdos Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Det er jo dumt om det blir sånn da, at alle priser er -mva Jeg glemte taggene <ironi> og </ironi> Lenke til kommentar
Beining Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hehe... Det var bra!!! Lenke til kommentar
Musty Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hvorvidt annonseprodusentene glemte eller "glemte" å legge på mva er ikke lett å vite, men de glemte i alle fall ikke mva på før-prisen. At de fikk noen ekstra klikk på grunn av forglemmelsen er vel ikke vanskelig å forestille seg... sånne beskyldninger hører ingensteds hjemme. De har innrømmet feilen og sikkert rettet det. Alle gjør feil, de er nok bare mennesker de som har laget siden der også. At de gjør det for reklamens del er nok helt feil. I så fall burde man vel heller ha brukt et produkt som flere hadde vært interresert i. Jeg har selv opplevd sånt, men med elkjøp, og den gang sparte jeg 500 spenn på det, selv om jeg egentlig ikke kunne kreve det. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 I så fall burde man vel heller ha brukt et produkt som flere hadde vært interresert i. Du fikk med deg at det var på akam sine sider denne annonsen sto? Det kan vel kanskje antydes at digitale speilrefleks er produkter relativt mange av akam.no sine brukere er interessert i.. Det er klart at folk lager reklame og at folk innimellom gjør feil, men å oppgi feil pris i en annonse hvis eneste hensikt er å tiltrekke folk på grunn av pris er mindre tilgivelig enn f.x. stavefeil, feil opplysninger om produkt. Med erfaringer fra andre store billigkjeders kynisme i annonsesammenhenger friskt i minne synes jeg vel egentlig ikke det er rart at enkelte gjør seg visse tanker om at butikkene gjør enkelte intenderte "forglemmelser". Feilen er garantert rettet nå, men selv om jeg absolutt ikke er en ekspert på emnet markedsføringslov så tror jeg at MPX ville være nødt til å selge billig om "Elling" hadde insistert på å kjøpe dette produktet til den prisen som annonsen faktisk oppgir - og i utgangspunktet er alle priser å regne for ink.mva. med mindre annet står eksplisitt spesifisert. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Feilen er garantert rettet nå, men selv om jeg absolutt ikke er en ekspert på emnet markedsføringslov så tror jeg at MPX ville være nødt til å selge billig om "Elling" hadde insistert på å kjøpe dette produktet til den prisen som annonsen faktisk oppgir - og i utgangspunktet er alle priser å regne for ink.mva. med mindre annet står eksplisitt spesifisert. Tviler på det. Andre feil ved markedsføring gir ihvertfall sjelden slike muligheter. Et lite eksempel; Jeg var i en sportsbutikk (Lefstad i Trondheim) og så det sto "Missing Link 3-lags Gore-tex-jakke 1000kr" på en svær plakat. Jeg gikk inn, prøvde ei slik jakke, spurte en som jobba der om den kosta 1000kr. Jada, sa han. Så gikk jeg til kassa for å betale, og fikk beskjed om at neida, den kosta 3800 kr (!). Plakaten gjaldt nemlig en annen jakke (av samme merke, og samme materiale, men ellers helt ulik) som hang på raden nedenfor... De var enig i at det var feil merket, men de kunne ikke selge meg jakka til 1000kr - selv om de tidligere samme dag hadde solgt 3 slike jakker til 1000kr. Forbrukerrådet sa at jeg ikke hadde krav på å få jakka til den annonserte prisen, selv om det var feilmerket. Mange butikker ville latt meg få den billig, av godvilje, sunn fornuft og god markedsføringstaktikk (?), men de var ikke nødt til det. Så det endte med at jeg ikke fikk kjøpt jakke. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Nå har jeg kikka litt på den aktuelle lovgivningen, og for å få brakt ordlyden i denne teksten på det rene siterer jeg (§2, hentet fra forbrukerombudets nettside Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere. Kunngjøring eller andre meddelelser om utsalg, realisasjon, eller annen form for salg i detaljhandelen til nedsatte priser må bare anvendes når prisene på de tilbudte varer virkelig er nedsatt. Jeg ser her at det ikke foreslås noen form for sanksjon (i det minste ikke i lovteksten), selv om det fastslås at en praksis lik den denne sportsbutikkens eller MPX sin er forbudt. Det kan godt være at jeg tidligere har oppfattet og trodd feil og at man ikke har noen rettighet i forhold til å få kjøpe til annonsert pris, særlig i og med at forbrukerrådet ikke har gitt "anderfo" medhold i den nevnte saken. Hadde vært interessant å kjenne til hva slags sanksjoner som gjelder for å bryte forbudet mot villedende framstillinger i markedsføring (for uten sanksjoner er en slik regel uten praktisk betydning). Noen som vet? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Det er også noe som heter å bruke skjønn, og dette brukes absolutt i rettsvesenet. Når ett produkt er til de grader billigere enn det som er "normalt" så burde det ringe en klokke hos den som skal kjøpe at her må det være noe galt. Tror ikke man kommer noen vei med dette, og MPX har nok sitt på det tørre ihht lovgivning, bl.a som MPX selv sier: MPX tar forbehold om evt. prisfeil på internett og i trykksaker. Vi kan imidlertid ikke endre prisen på en vare du har fått bekreftet pris på, med unntak av tilfeller hvor det har oppstått åpenbare og alvorlige feil. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg hadde ingen intensjoner eller forhåpninger om å kreve denne prisen på kameraet, ettersom jeg aldri hadde forventet å kunne få det. Alle butikker har stort sett et forbehold om feilprising i betingelsene sine. Jeg ville bare vise en oppsiktsvekkende lav pris på et produkt i forhold til andre leverandører, som deretter viste seg å være feilpriset. Jeg kan imidlertid ikke skjønne hvordan de klarte å huske mva på førpris, men ikke på nåpris. Hvis dette var en bevisst strategi fra selger, så bør det i alle fall slås opp slik at andre butikker ikke faller for fristelsen til å gjøre et lignende stunt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå