Gå til innhold

Vertikalt plassert HDs?

zyrex

Anbefalte innlegg

Er det noe skadelig (påvist skadelig :)) å plassere harddisker vertikalt? (ja, sånn rett og og ned).

Nye toweret jeg skal kjøpe, har jeg den muligheten, og så har jeg selvfølgelig lest noen som ikke likte å sette disker vertikalt, fordi "det var farlig" - uten noen annen grunn..

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksterne harddisker står jo vertikalt; det vil si - det velger man jo selv da, men i reklamemateriell o.l. står de vertikalt, og det følger jo med 'føtter' som skal gjøre at de står støtt vertikalt, så jeg er enig i at det skal gå greit.

(litt sånn "Jeg også!" post, men det er vel greit å få flere innspill)

Lenke til kommentar
Grunnen til at man ikke skal plassere HD'er på skrå (45grader), tror jeg er gyro-effekten et roterende objekt skaper. Det vil alltid prøve å 'rette' seg opp...

Pølsevev.

(Og nå er jeg IKKE i dårlig-humor-modus...)

Gyroeffekten virker på et roterende legem hvor rotasjonsaksen beveges. Enhver slik bevegelse vil virke normalt på bevegelsesmengdevektoren til det roterende legemet, og resultatet er en kraft som virker normalt på den opprinnelig påførte kraften.

Tenkt i et rettvinklet koordinatsystem hvor disken roterer rundt x-aksen:

Hvis du påfører denne (x) aksen, altså "vipper" den, en kraft i y-planet vil gyroeffekten gi en kraft i z-planet. Så lenge du lar faenskapen i fred så holder den seg i ro. At det virker tyngdekraft på systemet er ikke relevant, så lenge disken ikke beveges er alt fryd og gammen.

gyro.JPG

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
I min gamle maskin har jeg den i 45graders vinkel pga en ekstremt dårlig hp-løsning, mens i det andre Lian Li kabinettet krever vertikal montering av hd'ene. Det går som en kule! :D

Edit: trykkleif

det er det der kabinettet jeg skal kjøpe :)

Menne, uansett, følger det ikke med en brakett for installering av HDs horisontalt og?

Menne, takk for oppklaring :)

Lenke til kommentar

Nix.

Ingen brakett.

Har hatt det kabinetteti nesten to år, og har hatt alle diskene mine montert vertikalt. Ingen problem.

I mitt nye PC76 står det faktisk at diskene tilogmed kan monteres opp-ned uten problem. : )

HDD can be inserted upside down
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...