Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

forhindre diverse web-sider

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det finnes et program der jeg kan forhindre at f.eks nettsia www.vg.no kan åpnes i explorer. Sånn at jeg kan ha en viss kontroll med hva mine brukere kan få tilgang til.

Endret av *Ulven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mulighet til å sette opp en proxy, f.eks. med Squid på en Linux/FreeBSD-boks, er dette gjort i en håndvending.

I dette tilfellet kan man enten sette opp proxyen som proxy i nettleserens innstillinger, tildele proxyens addresse via DHCP eller kjøre transparent proxy. Er brukerne dine litt smarte, har de mulighet til å skru av de to første alternativene, så en transparent proxy er i slike tilfeller et godt alternativ.

Å sette opp transparent proxy krever dog at du har tilgang til å endre på brannmur-regler i gatewayen mot internett, slik at denne avskjærer all internett-trafikk på spesifikke porter (80 og 443) og videresender dem til maskinen du har proxyen på (som i noen tilfeller vil være en annen port på samme maskin.).

En transparent proxy er ikke synlig for brukeren med mindre du velger å sette opp en informasjonsside som sendes til brukeren i stedet for evt. blokkerte sider.

Her er en How-To for oppsett av Squid som transparent proxy fra The Linux Documentation Project: Transparent Proxy with Linux and Squid mini-HOWTO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...