Gå til innhold

Bytte linux distro


Anbefalte innlegg

Opprinnelig hadde jeg Xp innstallert på maskinen, så bestemte jeg meg for å prøve lycoris, og satt opp denne. I etterkant viser det seg at jeg sannsynligvis har valgt feil distro, burde kanskje heller ha satset på redhat (jeg er nybegynner i Linux, men tror det skulle gå bra). Spørsmålet mitt er hvordan jeg bør gå frem for å fjerne Lycoris og sette opp en ny distro (redhat 7.3?) uten å forstyrre XP som allerede ligger der. Er det spesielle ting jeg bør være oppmerksom på?

Litt fakta: Når jeg satt opp lycoris hadde jeg reservert litt uformatert plass på hardisken, d.v.s. den samme harddisken som XP allerede lå på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en egen partisjon?

hvilket program er det som styrer boot'en?

 

mitt forslag er å gå inn i fdisk, slette lycoris partisjonen, deretter bruke fdisk /mbr (tror det var riktig?)....

 

Da burde du ha HD plass ledig for neste omgang, i tillegg til at bootloaderen er fjernet

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe fdisk i XP?

 

Tror ikke du behøver å fjerne Lycoris først. Tror rett og slett det enkleste vil være å bare dytte inn Redhat cd'en, så velger du manuell partisjonering. Derfra kan du stokke om i partisjoner og reformatere Lycoris. Deretter er det bare å legge inn Redhat.

Lenke til kommentar

:roll:

..og jeg tenkte på ... *ser på klokka*

---

plain and simple, XP currently has NO built in partition resizer/mover for your standard partition types, you can always try "dynamic volume" partitions if you want?

 

---

 

men kan det brukes en dos oppstartsdiskett, selv om denne ikke kan lese NTFS partisjonen, kan den vel lese alle partisjoner på HD'en og slette?

Mente jeg brukte et fdisk prog. for/fra FreeDOS for ikke så lenge siden...

 

vel, skal ikke si mer...forvirrer sikkert alle med blah, blah blah. natta.

Lenke til kommentar