Gå til innhold

Bytte linux distro


Anbefalte innlegg

Opprinnelig hadde jeg Xp innstallert på maskinen, så bestemte jeg meg for å prøve lycoris, og satt opp denne. I etterkant viser det seg at jeg sannsynligvis har valgt feil distro, burde kanskje heller ha satset på redhat (jeg er nybegynner i Linux, men tror det skulle gå bra). Spørsmålet mitt er hvordan jeg bør gå frem for å fjerne Lycoris og sette opp en ny distro (redhat 7.3?) uten å forstyrre XP som allerede ligger der. Er det spesielle ting jeg bør være oppmerksom på?

Litt fakta: Når jeg satt opp lycoris hadde jeg reservert litt uformatert plass på hardisken, d.v.s. den samme harddisken som XP allerede lå på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en egen partisjon?

hvilket program er det som styrer boot'en?

 

mitt forslag er å gå inn i fdisk, slette lycoris partisjonen, deretter bruke fdisk /mbr (tror det var riktig?)....

 

Da burde du ha HD plass ledig for neste omgang, i tillegg til at bootloaderen er fjernet

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe fdisk i XP?

 

Tror ikke du behøver å fjerne Lycoris først. Tror rett og slett det enkleste vil være å bare dytte inn Redhat cd'en, så velger du manuell partisjonering. Derfra kan du stokke om i partisjoner og reformatere Lycoris. Deretter er det bare å legge inn Redhat.

Lenke til kommentar

:roll:

..og jeg tenkte på ... *ser på klokka*

---

plain and simple, XP currently has NO built in partition resizer/mover for your standard partition types, you can always try "dynamic volume" partitions if you want?

 

---

 

men kan det brukes en dos oppstartsdiskett, selv om denne ikke kan lese NTFS partisjonen, kan den vel lese alle partisjoner på HD'en og slette?

Mente jeg brukte et fdisk prog. for/fra FreeDOS for ikke så lenge siden...

 

vel, skal ikke si mer...forvirrer sikkert alle med blah, blah blah. natta.

Lenke til kommentar

Takker for svar, jeg tror jeg forsøker med redhat cd'en først. Dersom det ikke skulle gå, hvor ligger bootmanageren som fulgte med lycoris? På mbr eller på linux partisjonen (Har ikke lyst til å slette den dersom den ligger på linux-partisjonen og redhat ikke skulle klare å ordne dette selv)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 01:53, esk skrev:

Takker for svar, jeg tror jeg forsøker med redhat cd'en først. Dersom det ikke skulle gå, hvor ligger bootmanageren som fulgte med lycoris? På mbr eller på linux partisjonen (Har ikke lyst til å slette den dersom den ligger på linux-partisjonen og redhat ikke skulle klare å ordne dette selv)


Har ikke prøvd Lycoris så jeg er ikke sikker, for forskjellige distroer gjør forskjellige ting. Men det skulle være rimelig trygt å installere Redhat, bare pass på å velge mest mulig manuell installasjon - da kan du ihvertfall velge hvor du vil ha LILO. Jeg syns selv det er greit å putte den på MBR siden den også kan boote Windows. Ellers kan du bruke en flott bootmanager som heter XOSL, http://www.xosl.org. Booter alle slags OS og er veldig enkel å konfigurere. Isåfall må du legge LILO et annet sted.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 01:45, JoKr skrev:


men kan det brukes en dos oppstartsdiskett, selv om denne ikke kan lese NTFS partisjonen, kan den vel lese alle partisjoner på HD'en og slette?

Mente jeg brukte et fdisk prog. for/fra FreeDOS for ikke så lenge siden...


vel, skal ikke si mer...forvirrer sikkert alle med blah, blah blah. natta.


Enkel partisjonering er greit å gjøre inne i Win2000/XP på My Computer -> Manage -> Disk Management. Grafisk og greier!

 

..ellers er du unnskyldt, ganske seint, må legge meg selv også :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Har ikke prøvd Lycoris så jeg er ikke sikker, for forskjellige distroer gjør forskjellige ting. Men det skulle være rimelig trygt å installere Redhat, bare pass på å velge mest mulig manuell installasjon - da kan du ihvertfall velge hvor du vil ha LILO. Jeg syns selv det er greit å putte den på MBR siden den også kan boote Windows. Ellers kan du bruke en flott bootmanager som heter XOSL,
. Booter alle slags OS og er veldig enkel å konfigurere. Isåfall må du legge LILO et annet sted.


 

hvis xosl booter alle os hva skal du da ha lilo til? RH kommer jo med GRUB (eller hva de kaller den) og den kjører uten lilo... :?:

Lenke til kommentar

Quote:


sjanten skrev (2002-05-15 07:43):

hvis xosl booter alle os hva skal du da ha lilo til?


Vel, det går da an å boote all slags OS med Lilo, bare man configurere den riktig, noe som er en sak for seg selv.

Quote:


RH kommer jo med GRUB (eller hva de kaller den) og den kjører uten lilo... :???:


Rh kommer da med begge, både LILO og GRUB?

I allefall jeg har det på mine plater (RH7.2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...