z00l Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Det er fordi installasjonsprogrammet av windows ikke kjenner igjen Sata diskene. Du trenger Sata driver til installasjon av windows. Husk å trykke F6 under oppstarten av installsjon! -z00l- Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 skjedde ikke stort når jeg trykka på f6 Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Når du trykker F6 så spør ikke windows om diskett med en gang, men når den skal laste disk drivere. Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Det er fordi installasjonsprogrammet av windows ikke kjenner igjen Sata diskene. Du trenger Sata driver til installasjon av windows. Husk å trykke F6 under oppstarten av installsjon! -z00l- under oppstarten, vil det si under utpakkingen av filene på windows cdn. "ja, jeg må ha det inn med teskje" når jeg velger sata drivere for XP. finner maskinen en eksisterende driver . så jeg kan velge om jeg skal legge inn en ny eller bruke den gamle. Endret 6. oktober 2004 av Alieu Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Du har en bootbar XP cd, riktig? Når du starter denne så vil det vises en 'Press any key to boot from CD' Her trykker du selvsagt på any-tasten Windows vil da begynne å loade seg fra cd'n.. etter en liten stund så vil den vise noe Press F2 for ASR elns (bruker aldri CD-install, så lenge siden jeg har sett dette). Etterpå viser den Press F6 for disk driver elns... Her trykker du........F6 Windows tuter og kjører og loader masse standard tinger. Etter dette sier den at du skal sette driver disketten i driver A: og trykk Enter... Da viser den hva den fant på disken og du velger såklart at den skal bruke det den fant. Så velger du at windows skal fortsette loadingen... Etter en stund så får du Welcome mesg og du får valg mellom Install eller Recovery/Repair. Her kan du velge om du vil clean-installe eller bruke recovery console for å fikse boot.ini. Your choice.... Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 når jeg velger sata drivere for XP. finner maskinen en eksisterende driver .så jeg kan velge om jeg skal legge inn en ny eller bruke den gamle. Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 hva skal jeg velge ? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 hva skal jeg velge ? Siden den gamle ikke funker i følge deg selv så bør det være svært så naturlig å velge å bruke den nye... Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 når jeg er inne på on chip ide configuration.skal jeg velge: sata keep enabled yes/no? står på no nå. ata configuration står på p-ata only. der kan jeg velge s-ata og p-ata eller begge deler. har ikke dette noe å si ? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 når jeg er inne på on chip ide configuration.skal jeg velge: sata keep enabled yes/no? står på no nå. ata configuration står på p-ata only. der kan jeg velge s-ata og p-ata eller begge deler. har ikke dette noe å si ? Kjenner ikke til i875 chipsetet og ICH5R southbridgen, så jeg er ikke stor hjelp med det. Men du bør nå gjøre noe veldig enkelt... Få systemet til å fungere som det gjorde før, altså sette opp maskina slik den var før og verifisere at ting fortsatt funker. Da har du eleminert at innholdet på disken er blitt skadet. Deretter setter du i den nye disken og prøver forskjellige kombinasjoner på hovedkortet's SATA kontakter. Det du bør få til er at OS disken står i SATA kontakt nr 1, og ny disken i SATA kontakt 2. Da vil normalt BIOS og boot.ini innstillingene dine fra før fortsatt være ok og alt vil fungere. Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 det er fire sata kontakter på kortet. jeg bruker de to som er på prisme kontrolleren. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 det er fire sata kontakter på kortet. jeg bruker de to som er på prisme kontrolleren. Enkleste er da: OS disk på primary (ICH5R) og ny disk på xtra-controlleren. Så slipper du å herje så mye. Det burde være veldig enkelt å få til med begge på ICH5R'en også, men tungvidnt å ta over et forum vs. å gjøre det selv... Mimrer tilbake til dagene jeg kjørte med Abit KT7A-RAID med HPT370 RAID controller + SCSI kontroller. Under 2k install så boota jeg med SCSI cd-rom og bios'en renamet alltid alle diskene når scsi-boot kicket inn. Ergo ble alltid boot.ini feil og jeg måtte inn og endre den Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) kan jeg velge å installere win på nytt ? klart, det er mer tungvint men da får jeg hvertfall en "fresh" start Endret 6. oktober 2004 av Alieu Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Ingenting som indrer deg i å installe XP på nytt... Og om du ikke har installert masse som er et ork å legge inn på nytt er det like greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå