Alieu Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hei! Kobla på en Seagate 120GB SATA (ikke formatert, det ligger windows og mye annet der,) System disken er en WD Raptor 36GB SATA. I startup perioden, like før windows logoen kommer opp, kommer det en feilmelding. Hvor jeg kan velge om jeg skal starte i sikker modus osv. Jeg velger å starte windows normalt og da bare restarter pc'n. Alt fungerte fint med bare raptoren, men jeg skal bruke seagate'n som lagrings disk. Noen som har opplevd det samme ? Sata drivere osv er lagt inn. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Kan det være at systemet er satt til å boote på 120GB disken? Det skjedde iallefall meg når jeg puttet inn en ny disk. Jeg fikk kun 'Boot disk not found' men siden du har Windows på den 120GB'en så kunne jo meldingen du beskriver kanskje oppstå som en følge at det samme problemet...?! Mitt forslag er altså: gå inn i BIOS og kontroller/sett riktig bootdisk! Lykke til! timtowtdi Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Takk! Det var bare det som skulle til Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 fikk et nytt problem under loading av windows. det kommer opp... NTLDR mangler, trykk ctrl alt delete Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 fikk et nytt problem under loading av windows. det kommer opp... NTLDR mangler, trykk ctrl alt delete Ser ut som en systemfil mangler... Tror det beste ville være å kjøre en repair på windows xp... Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Det som er problemet her er at boot disken har fått ny logisk adresse. Før var den første disk, med ny disk har den blitt nr 2. Om du setter BIOS til å peke til feil disk får du NTLDR missing. Da prøver boot sectoren (som er skrevet med et NT derivert OS) å loade NTLDR men finner den ikke. Om du peker til riktig disk så finner boot sectoren NTLDR og OS'et prøver å boote. Men i boot.ini så har windows sin egen måte å adressere ting på, og den feiler når den baserer filletingen sin på denne info'en. Altså, det du trenger å gjøre er å sette så bios peker til riktig disk + endre boot.ini, ikke noe annet. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 den meldinga har jeg også vært plaget med, men på en Seagate 200gb s-ata. Formater disken og reinstaller windows, det hjalp.. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 den meldinga har jeg også vært plaget med, men på en Seagate 200gb s-ata. Formater disken og reinstaller windows, det hjalp.. Hvorfor gjøre ting så tungvindt når kun en BIOS change + en boot.ini endring er alt man trenger? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 den meldinga har jeg også vært plaget med, men på en Seagate 200gb s-ata. Formater disken og reinstaller windows, det hjalp.. Hvorfor gjøre ting så tungvindt når kun en BIOS change + en boot.ini endring er alt man trenger? fordi det er mye enklere Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 og når jeg velger riktig disk kommer det at det mangler system config. herre! hva skjedde med plug and play. repair funker ikke. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Finn fram en gammel pata disk, bruk den som oppstartsdisk og slett windows fra sata disken (hvis du skalk bruke raptorn som sys.disk). Funka den gangen jeg hadde et liknende problem. Edit: Mulig du kan mekke litt i BIOS som noen andre nevnte. Endret 6. oktober 2004 av Lungemannen Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 tynt med p-ata disker i nærheten. men når jeg skrur på pcn, finner maskinen diskene. men like før windows logoen kommer, popper det opp at det mangler system config og at pcn ikke finner noen hdd koblet til. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Og det er fordi boot.ini peker til feil disk... Så enkelt er det. Fiks boot.ini så regner jeg med alt vil funke. Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 boot.ini sier meg meget lite. jeg har prøvd å boote på disk 1 og 2. men det er ikke serlig populært. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Okey... boot.ini er en fil som ligger på rota på disken du booter fra. Fila inneholder oversikt over hvilke OS'er som kan bootes. Ved en vanlig XP installasjon vil denne fila kun inneholde referanse til et OS, nemlig XP selv. NTLDR ser i boot.ini og hvis den inneholder flere OS'er viser den en meny du kan velge i. Om det kun er 1 OS så tuter den i vei det valget. Problemet ditt er at boot.ini sin oppføring for din XP installasjon har fått "feil adresse". Før inneholdt kanskje boot.ini for deg: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS Som sier at windows skal bootes fra katalogen WINDOWS i den første pastisjonen på den første IDE disken. (De fleste SATA og addon ATA kort dukker opp som vanlige IDE disker). Hos deg nå så regner jeg med at OS disken har blitt noe annet en den første IDE disken. Du har dermed 2 valg: - Fikse så disken kobles til riktig kontakt på HK'et (aka bytt om de 2 SATA kablene). - Fikse boot.ini til å referere til riktig disk. Mest trolig er OS disken din blitt IDE disk nr 2, så du skal i stedet for overnevnte entry ha: multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS som peker til 2. disk Om dette ikke funker kan du boote med XP cd'n og velge recovery console. Hvis du skriver kommandoen "map arc" vil windows vise alle diskene med label, bokstav og adressen i multi(x)disk(x)rdisk(x)partition(x) format. Kan hende SATA'en din dukker opp på en litt rar adresse, men du finner den her og fikser boot.ini så den peker til denne. Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) da prøver vi det bytta om og valgte riktig disk til å boote. det kommer fortsatt windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: windows/system32/config/system Endret 6. oktober 2004 av Alieu Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 når jeg er inne på on chip ide configuration. skal jeg velge: sata keep enabled yes/no? står på no nå. ata configuration står på p-ata only. der kan jeg velge s-ata og p-ata eller begge deler. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Du sier at windows/system32/config/system forsatt er missing/korrupt... Du er sikker du valgte riktig hdd i boot.ini? Boot XP cd'n og velg repair, så recovery console... Så poster du her hva 'map arc' viser Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 når jeg velger repair finner ikke maskinen noen hdd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå