Gå til innhold

Klarer ikke formatere C: og installere XP

Anbefalte innlegg

Hei , jeg vil formatere hardisken min og innstallere XP på nytt. Forandrer boot rekkefølge i bios slik at jeg booter fra CDrom. Når jeg starter opp står det : press any key to boot up from cdrom. Da trykker jeg, men så starter xp opp uansett.

Hvordan kan jeg formatere C: da, noen forslag?

SP2 er innstallert om det betyr noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start installasjonen i fra Windows og velg "clean install" da burde installasjonen starte opp etter at installasjonsprogrammet starter maskinen din på nytt.

Det burde gå med metoden du bruker, veldig rart. Sikker på at tastaturet er satt inn skikkelig, kanskje prøve med et PS2 tastatur dersom du har USB?

Lenke til kommentar

Mornsann.

Siden xp kjører NTFS og ikke Fat32 funker det ikke med en oppstartdiskett! det blir bare kluss! Du må trykke en knapp for å starte fra cd'n! da er det bare å sette inn xp cd'n og velger vanlig installering og bare trykker deg videre til du kommer dit hvor partisjonene dine blir vist (her skal du velge hvor du vil installere xp) da kan du fjerne partisjonen(e) for så å opprette på nytt, og installere windows! :yes:

Jeg TRUR jeg har oppstart fra hd før cd! men hvis jeg setter inn xp kommer det opp sånn "trykk en knapp for å starte fra cden"

Endret av RuZleBIFf
Lenke til kommentar

Hvis problemet er at USB-tastaturet ikke funker i DOS/BIOS, så er det en innstilling i BIOS for dette. Sjekk at denne er satt riktig.

Det er riktig at du skal velge CD/DVD-ROM som "first boot device". Når du starter PC'en med XP-CD'en og får opp meldingen "trykk en tast...", og gjør det, vil installasjonen starte. Du kan velge å reparere en installasjon, en ny installasjon over den gamle eller en helt frisk, ren installasjon. Husk disketten med SATA-drivere hvis du bruker SATA-disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...