Gå til innhold

FIFA World Cup 2002

Anbefalte innlegg

EA Sports fikk i oppgave å lage nok et offisielt VM-spill. Det måtte gjøres raskt, for VM nærmet seg med stormskritt. De valgte da naturligvis å tilpasse fjorårets FIFA-utgivelse. Grafikken og bevegelsene har blitt nydelige, men spillet snubler virkelig når det kommer til gameplay. Det lukter hastverk lang vei, og multiplayerdelen er katastrofalt dårlig. Det er på tide at noen gir EA litt konkurranse.

Les hele omtalen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå spilt Fifa-serien hver uke siden det første spillet kom på tidlig 90-tallet.

Etter å ha lest testen av World Cup 2002,

må jeg si meg uenig i det Tor-Steinar har konkludert med, og jeg føler kanskje at Tor-Steinar ikke testet spillet lenge nok før den endelige avgjørelsen. Eller kanskje vi har forskjellige oppfatning, hvilket er normalt når det gjelder dataspill.

Jeg føler at de små irritasjonsmomentene rundt fifa 2002 er rettet opp i world cup 2002.

Av eksempler kan følgende nevnes:

Det er nå vanskeligere, men mer realistiske taklinger. Det er altså ikke så lett å ta fra motstanderen ballen hvis du ikke går rett på spilleren. Kommer du inn skjevt vil du bare dytte og sinke motstanderen, men ikke få med deg ballen. Det er mer variert og bedre spill i lufta. Det er lagt opp til ennå mer manuell kontroll hvorav du som i Fifa 2002 selv bestemmer hvor ballen skal hen i form av styrke, skruing, osv.

Det benyttes konsekvent kontroll for lobb, sentring og skyting i alle situasjoner (corner, frispark, utspark og spill).

Kort og greit er Fifa 2002 er knallbra spill som jeg mener har blitt ytterligere 10% bedre i World Cup 2002.

Hvis Fifa 2002 får toppkarakter blir det ihvertfall feil å gi World Cup en 3'er - spillene er for like til at en slik forskjell kan forsvares.

Men husk, dette er bare min mening.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Katoona på 2002-05-15 08:03 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Katoona på 2002-05-15 08:07 ]

Lenke til kommentar

Nå var det jeg som omtalte spillet; ikke Tor-Steinar.

Er enig med deg at du har fått bedre kontroll i lufta - særlig på 5-metere er det bedre dueller på midtbanen. Men jeg synes også det har blitt langt vanskeligere å få til fiksfakseriet - bare det å slå en pasning inn fra siden og heade mot mål er det svært vanskelig å få til.

Når det gjelder totalkarakteren 3, er dette fordi spillet ikke byr på noe særlig mer enn forgjengeren. Hadde det vært et isolert spill, for eksempel fra et annet firma, eller en tilleggspakke til FIFA 2002 hadde det vært greit, men når spillet er priset til nesten femhundre kroner og nesten ikke tilbyr noe mer enn forgjengeren i det hele tatt (som mange har allerede) foruten at det nå er VM, synes jeg det blir feil å gi det en god karakter. Det blir som om de skulle gitt ut FIFA 2003 som var identisk med 2002 og fått en femmer fordi spillet fortsatt er bra.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at spillet ikke kan sies å være en nyskapning, men nå har vel egentlig ikke forskjellene mellom de ulike Fifa-spillene vært så graverende. Det kommer stadig små forbedringer som oftest er positive og av og til negative. Overgangen fra Fifa 2000 til 2001 synes jeg f.eks. var negativ, og jeg foretrakk 2000 best.

Når det gjelder karaktersystemet så er det kanskje riktig å gi spillet en 3'er utifra det synspunkt at leseren allerede har Fifa 2002 i samlingen sin. Hvis vedkomende som leser testen ikke har 2002 så vil jo World Cup 2002 være en glatt 5'er eller kanskje 6'er. Isolert sett er det et meget bra spill, og karakteren 3 burde vært gitt i forhold til nyskapning i forhold til tidligere utgave.

Du skremmer jo nye kjøpere til å tro at dette spillet bare er sånn middels, men det i virkeligheten er "verdens beste" fotball-spill. Jeg mener ikke å kverulere med deg, men kanskje få deg/dere til å revurdere karaktersystemet. Kanskje legge inn en egen karakter for nyskapning/nyvinning ?

[ Denne Melding var redigert av: Katoona på 2002-05-15 11:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg har spilt spillet på xbox, det er sikkert veldig likt det på pc og jeg synes det er et glimrende spill.

Man må styre alle pasninger selv så det krever timing og teknikk for å legge gjennombruddspasninger, men det er jo kulere og få til disse istedenfor slik det var før da man bare hadde en egen knapp for det.

Vi spiller alltid 4 stk. som regel 2 på hvert lag, og det eneste som irriterer meg grønn er at man nesten alltid passer til seg selv. Uansett om den andre spilleren har en kar i bedre posisjon som man prøver å sentre til. Ellers synes jeg det er ganske bra. Enig at det er veldig likt 2002 men jeg ville nok ihvertfall gitt det 4.

Lenke til kommentar

Du har et godt poeng med nyvinningskarakteren, Katoona, for det er som du sier - spillet i seg selv er jo et av de bedre fotballspillene på markedet. I mangel av en sånn karakter, valgte jeg heller å trekke på gameplay - hadde jeg satt denne høyere ville totalkarakteren bli litt malplassert, og jeg ville understreke at det i år ikke var så mye nytt at det rettferdiggjør å bruke femhundre kroner på det. De som leser omtalen vil se at det i større grad er en sammenligning mot den forrige versjonen.

Lenke til kommentar

Quote:

Du skremmer jo nye kjøpere til å tro at dette spillet bare er sånn middels, men det i virkeligheten er "verdens beste" fotball-spill.

Hvis du sammenligner med skikkelig fotballspill der ute er ikke FIFA spillene noe annet enn akkurat middels. Hvis du er glad i fotballspill må du spille Pro Evolution Soccer (PS2). *Det* er de fleste enige med meg om at er verdens beste fotballspill. Det er jo en kjensgjerning at Konami er flinkere enn EA, men at EA pga sin navnefaktor selger flere titler.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 14:46, Roamer skrev:

Er for det meste enig med det Pål Joakim sier her, synes ikke FIFA serien fortjener så mye skryt. Den har rett og slett stagnert, og den ofrer spillbarhet for pen grafikk.

Er uenig med deg der. spillet er veldig spillbart og har også som du sier pen grafikk. Bare for å nevne det så brukte de mer tid på spillbarhet en grafikk i world cup 2002. Det har likevell ikke nok til å sette prislapp 500 + som Pål sa. Det er lite, og du spiller deg igjennom cupen på no-time. Der er her minuset ligger. Ikke spillbarhet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 23:39, Dreadlord skrev:

Er uenig med deg der. spillet er veldig spillbart og har også som du sier pen grafikk. Bare for å nevne det så brukte de mer tid på spillbarhet en grafikk i world cup 2002. Det har likevell ikke nok til å sette prislapp 500 + som Pål sa. Det er lite, og du spiller deg igjennom cupen på no-time. Der er her minuset ligger. Ikke spillbarhet.

Da har du ikke prøvd UEFA Dream Soccer for Dreamcast. Til tross for en del bugs og irriterende småfeil, er spillbarheten fantastisk.

Lenke til kommentar

Selv om jeg for det meste holder meg til å spille FIFA så må jeg si meg enig i det Macint0sh skriver. ISS Pro evolution soccer er klart det beste fotballspillet når det kommer til kontroll og saklig fotballfølelse. Men det trekker ned en del når de ikke får ha riktige navn på spillere og lag + at game modes'ene er tragiske og musikken og menyene gir deg selvmordstanker.

Gleder meg til å se hvordan det neste derfra blir.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 06:57, Roamer skrev:

Da har du ikke prøvd UEFA Dream Soccer for Dreamcast. Til tross for en del bugs og irriterende småfeil, er spillbarheten fantastisk.

Har ikke prøvd det nei. Har dessverre ikke dreamcast :smile:

Lenke til kommentar

FIFA 2002 WC er ett glimrende spill, men det er IKKE verdt prisen hvis du har FIFA 2002 fra før. Dessuten er det kjedelig å spille VM om og om igjen, og hvorfor er Finland foretrukket fremfor Nederland??

Til alle dere som vil ha ett morsomt fotball spill til en relativt billig penge: Gå for Kick Off 2002. Billig og morsomt spill. Dette er en re-make av det gamle Kick Off spillet til Amiga:-)

Sjekk http://www.ko-gathering.com for informasjon og screenshots! + patcher, add-ons, news etc

-R-

Lenke til kommentar

Hvor mange bedre fotball-spill enn Fifa-serien finnes til PC?

Synes Fifa World Cup var glimrende og de rettet opp alle de irritasjonsmomentene fra tidligere...

MEN... et stort MEN....

Du kan tross alt BARE spille Friendly og World Cup... En World Cup er 7 kamper om du kommer deg til finalen...

Syntes at holdbarheten til World Cup er en god del dårligere en f.eks fifa 2002, der man kunne spille i serie, cup, lage egne serier osv...

Burde vært med en mulighet for å lage en serie mellom nasjonene, som i Fifa International (94) :smile:

Lenke til kommentar

Finner det,som i likhet med mange andre,merkligt at du gir det ein 3`er på spillbarhet. Viss du har spilt Fifa 2002,så er det ingen problem å sette seg inn i spillet. Det tar selvsagt ei stund å sette seg inn i spillet,viss ein er ny i denne sjangeren,men slik er det med alle spill. Det blir feil å sette ned karakteren fordi DU ikkje fekk det til med ein gang!

Minuset med FIFA 2002 World Cup er jo at det,som i likhet med Fifa 2002,ikkje er treningsbaner å øve på. Noen særlig nyvinninger er det ikkje. Men atmosfæren er jo glimrende! Du føler og ser at det spilles om noke stort!

Taklingene er blitt mer nyansert,fallene også. Det er slike småfinesser som gjer at det er verdt å kjøpe det kvart år....,viss ein er interessert i fotball.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...