CurSe Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Ulikheter av første grad. oppgaven er som følger: -2x - 1/3(1-2x) > 3/2 1/3 er en brøk, samme med 3/2 Svaret skal bli -11/8, men jeg får et helt annet svar Var så uheldig å forsove meg til forelesningen om dette emnet, og nå skal jeg levere inn ca 20oppgaver om dette emnet. Dette må gjøres denne uke(nå som jeg har høstferie ) Hadde vært kjempefint hvis noen kunne skrive ned regnemåte, slik at jeg kanskje skjønner dette. Måten jeg regnet det ut på(som ble riv ruske feil): -2x - 1/3(1-2x) > 3/2 -2x - 1/3 + 2/3x > 3/2 -2x*3 ------- - 1/3 + 2/3x (------- er en brøkstrek) 1*3 -6/3x - 1/3 + 2/3x > 3/2 -4x-1 ------ > 3/2 |*3 3 -12x - 1 > 9/2 -12x > 11/2 x > - 11/24 (svaret skal bli - 11/8) Håper noen kan hjelpe meg med dette Endret 6. oktober 2004 av CurSe Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 -2x - 1/3 (1 - 2x) > 3/2 -2x - 1/3 + (2/3)x > 3/2 -2x + (2/3)x > 3/2 + 1/3 (-4/3)x > 11/6 4/3x < -11/6 x < -11/8 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Auda. For det første ser jeg at du har utelatt ulikhetsteiknet et par steder. Det kan du ikke! Ærlig talt ser jeg ikke helt hvordan du har regnet, men bra er i alle fall ikke. Her kommer et kjapt løsningsforslag med kommentarer: Husk å snu ulikhetsteiknet når du ganger eller deler med negative konstanter! Lenke til kommentar
jingt Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 tok meg friheten for å forkorte den, og gjøre den enklere. sorry. måtte bare velg hvilken av metodene du vil bruke. alle er like bra. bfisk sin eller min Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Tusen takk for svarene. Kanskje jeg poster resten av oppgavene her i samme slengen . Neida, nå skal jeg fortsette å regne ulikheter av første grad. Er sletts ikke umulig at jeg kommer tilbake og spør når jeg kommer til Ulikheter av andre grad (snakk om å forsove seg til rett tid....argh!) Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Gjør det CurSe edit: altså når du trenger det, ikke legg inn hele oppgavesettet. @illvit: jeg ville såklart løst oppgaven mye enklere (mer din stil) hvis det var for min egen del, men poenget mitt var å vise algoritmen, slik at trådstarter skjønner hva jeg gjør, hvorfor, og kan overføre metodikken til liknende problemer Endret 5. oktober 2004 av bfisk Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Akkurat som jeg mistenkte, så sitter jeg fast med "Ulikheter av andre grad". Må nok en gang komme krypende tilbake til HW.no forumet å be om hjelp. Oppgavene er som følger: 3x - 2 ------- < 5 x - 3 2- 4/x-1 > -x + 6 4/x-1 er en brøk Dette skjønte jeg pent lite utav siden læreboken til 499kr nok en gang svikter meg. Alt de har om sånne oppgaver er en tåpelig graf, som sier meg pent lite. Etter å ha gjort noen tapre forsøk, så vil de rett og slett ikke løses opp.Står at oppgavene er hentet fra GK og VK1 i den videregående skolen. Da lurer jeg på hva slags linje som har sånn matte(romfarts fysikk eller no?) Hadde vært fint hvis dere regner som bfisk har gjort, slik at jeg ser regnemåten. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Editeditedit: Faen da. Endret 6. oktober 2004 av bfisk Lenke til kommentar
notarget Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Herregud dere er flinke i matte. Klarer så vidt en normal likning. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) bfisk: Tusen tusen tusen hjertelig takk. Er så ufattelig kult det du gjør i tråden min Nå ble det litt enklere å regne matte. HURRA! Svaret på den oppg du holder på med er: <0, 1> U <5, -> > Endret 6. oktober 2004 av CurSe Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 det dete http://home.online.no/~hhelsk/ulikhet2.jpg bli <0, 1> U <5, -> > ? Sikker på at du ikke skal bruke fortegnslinja? Har prøve i detta imorra jeg, eller noe lignende.. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Ikke den oppgaven. Den andre har det svaret Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) [.IMG]http://home.online.no/~hhelsk/ulikhet2.jpg[/img] Her er det da snakk om en rasjonal ulikhet? Da kan man ikke gange opp nevneren, fordi (X-3) kan bli både positivt og negativt, avhengig av X. Fikk selv (stykket)<0 når 2<x>4, kan legge ut resten hvis andre støtter min teori. Edit: Knegg. Skrev det av feil. Endret 7. oktober 2004 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Joda, jeg det fant jeg. Så relativt fort at utregningen min ikke kunne stemme. Fant feilen - kan jo ikke gange opp med (x-1), fordi det kan være både negativt og positivt. Her kommer løsningsforslag til denne: Edit: ser det var kommet noen kommentarer på den første utregninga. Så som sagt nokså fort at det ikke kunne stemme, men satt litt fast fordi det er et år siden jeg regnet med ulikheter. Vel, F5, så skal alt stemme Endret 6. oktober 2004 av bfisk Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Angående den første oppgaven du regnet ut. Svaret er jo 13/2, men i boka står det også 3. Kunne noen forklart det litt nærmere? Har aldri sett sånn matte før, så jeg har ikke helt peiling på hvordan jeg skal gjøre det Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Angående den første oppgaven du regnet ut. Svaret er jo 13/2, men i boka står det også 3. Kunne noen forklart det litt nærmere? Har aldri sett sånn matte før, så jeg har ikke helt peiling på hvordan jeg skal gjøre det Pitladausen. Har dritt meg ut der også. Ser jo det nå Her kommer et (forhåpentligvis) riktig løsningsforslag. Blææh: Endret 6. oktober 2004 av bfisk Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) CurSe, vet du hva et fortegnsskjema er? Hvis ikke vil nok det bfisk har gjort (med korrekt fremgangsmåte, men jeg orker ikke å regne det sammen, jeg er for trøtt) virke litt kryptisk. Slå opp i matteboka di på fortegnsskjema og se hva det står der. Det er veldig logisk når du skjønner det, og et uvurderlig hjelpemiddel for ulikheter. Dette skjønte jeg pent lite utav siden læreboken til 499kr nok en gang svikter meg. Alt de har om sånne oppgaver er en tåpelig graf, som sier meg pent lite. Etter å ha gjort noen tapre forsøk, så vil de rett og slett ikke løses opp.Står at oppgavene er hentet fra GK og VK1 i den videregående skolen. Da lurer jeg på hva slags linje som har sånn matte(romfarts fysikk eller no?) Den første er nok GK-pensum for alle linjer som gir generell studiekompetanse, mens den siste er 2MX-stuff. Edit: Jeg fant opp et nytt ord! Endret 6. oktober 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Var innom fortegnsskjema for noen år siden, men det har blitt vasket bort med årene(ikke at jeg er så forferdelig gammel da). Hvilket ord fant du opp nå egentlig? Tusen hjertelig takk for alle svar Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Hvilket ord, ja? Lurte jeg også på. Fortegnsskjemaer fungerer stort sett sånn: Faktoriser uttrykket slik at du står igjen med UTTRYKK <=> 0 (et eller anna større enn, mindre enn, lik, større enn eller lik, mindre enn eller lik null). Sett opp linjer slik: x-linje faktor 1 faktor 2 faktor 3 osv... LØSNING x-linjen er bare en vanlig linje som markerer verdier. faktor 1 kan være f.eks. (x-5). Når x er svææært liten, er x-5 negativ. Altså begynner negativ merking til venstre. Vi merker av 5 på x-linjen. Når (x-5)-linjen er kommet bort dit, er uttrykket 0. Etter dette blir uttrykket positivt, og vi bruker positiv markering. Selv bruker jeg stiplet linje som negativ markering, heltrukken som positiv, 0 som null og -->|<-- som "finnes ikke". Gjør det samme for alle andre faktorer. Noen generelle linjer. Har brukt ...... som negativ og _________ som positiv. x-linje------------ k_____________ NÅR K er POSITIV x-linje------------ k.......................... NÅR K er NEGATIV x-linje-------(-k)----- (x+k)...........0_______ x-linje-------(k)----- (x-k)...........0_______ x-linje-------(k)----- (k-x)______0....... x-linje------(0)------- x..............0_______ x-linje-------(0)----- x^2_______0______ x-linje-------(0)----- x^3............0______ x-linje-------(0)------ x^4_______0______ osv for x^n. For å finne løsningen på problemet, må du "legge sammen" linjene. Ta det i hodet, eller lag tre nye linjer, T, N og L. Teller, nevner, og løsning. ______ og ________ blir __________ .......... og .............. blir __________ _______ og .......... blir .............. ......... og 0 blir 0 ______ og 0 blir 0 .......... og -->|<--- blir --->|<--- ______ og -->|<--- blir --->|<--- Litt obs må du imidlertid være. Når 0 er i nevneren (hvis du gjør alt på en gang), blir resultatet uansett -->|<----. Håper dette var til hjelp Endret 6. oktober 2004 av bfisk Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Ordet jeg fant opp var "pensom," men jeg rettet det til "pensum" Fin forklaring av fortegnslinjer, bfisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå