smeboe Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Er det noen som kan historien til PC-skjermene? Det jeg lurer på først er: når kom skjermsparingsfunksjonen? Jeg vet at mine første datamaskiner(apple) hadde skjermer som ikke hadde noen skjermsparer i dagens forstand, men vi hadde et tøystykke som vi la over skjermen, for at den skulle holde lengre på en eller annen måte. Noen som har vært borti det samme? Uansett, den skjermen jeg sitter ved nå, er TCO 92 og har skjermsparer som bare det... ---To see what's in the future, you need to know what was in the past--- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Tøystykke over skjermen??? Hva i allverden skulle det være godt for? Et tøystykke over en skjerm i drift kan jo fort ta livet av den, hvis det dekker til ventilasjonshullene. Det er to ting som sliter på skjermen: Fosforet 'slites' litt når det sender ut lys. De fleste har sett følgene av dette med innbrenning. Så den vanligste skjermsparefunksjonen ligger i PC'en, et program som lar skjermen bli sort. Elektronikken eldes med bruk, mest pga varme. Og i en skjerm er det ganske varmt. Her kommer standby funksjonen inn, regner med det er den du tenker på? PC'en kan slå av sync-signalene og da vil skjermen gå i stand-by. Husker ikke når dette kom, men var vel en stund etter at multisync kom? Kan ha noe å gjøre med Energy Star som kom i 1992. http://computer.howstuffworks.com/monitor10.htm Endret 5. oktober 2004 av hårek Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 Tøystykke over skjermen??? Hva i allverden skulle det være godt for?Et tøystykke over en skjerm i drift kan jo fort ta livet av den, hvis det dekker til ventilasjonshullene. Elektronikken eldes med bruk, mest pga varme. Og i en skjerm er det ganske varmt. Her kommer standby funksjonen inn, regner med det er den du tenker på? OK, så det er PC-en som slår av skjermen uten å kutte strømmen? Trodde det hadde noe med skjermen å gjøre jeg... Det vi hadde til den gamle Mac-en var til å ha på når den var av, så det ikke er noe tvivl om det... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 OK, da er det vel et slags varetrekk for å beskytte mot støv? Støv kan jo lage problemer, det er velkjent fra TV apparater. Blir det for mye tar det jo fyr. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 OK, da er det vel et slags varetrekk for å beskytte mot støv? Støv kan jo lage problemer, det er velkjent fra TV apparater. Blir det for mye tar det jo fyr. Mulig det er formålet.. uansett var det IKKE for å gjøre PC-en mindre dominerende i rommet, for jeg minnes at den var utrolig stygg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå