Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

hei jeg har et muligens litt vaskelig spørsmål jeg håper å kunne få et svar på.

 

jeg har en

 

92' escort stv. 1.8 l 105 hester doch motor med EFI injeksjon system.

 

også har jeg en

 

88' escort 1.6 l rs turbo motor med gareth vann og oljekjølt turbo med dobbel wastegate og en rs 500 intercooler.

 

det jeg lurer på er hvor vanskelig det er å få den rs motoren til å passe i stasjonsvognen og hva som eventuelt må byttes eller settes i..

jeg har forhørt meg litt og har fått intrykk av at den skal passe rett inn med ledninger og alt. men stemmer dette?

må vel bytte til datainsprut da eller vil den vel bruke mye bensin.

 

håper på snarlig svar

 

 

med vennlig hilsen truls bakke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med den motoren, men jeg kan fortelle deg følgende.

 

Motor, kasse og ledningsnett må passe, er litt skepisk til at dette vil passe i ditt tilfelle.

 

Ellers må du sjekke motorfester, få bestilt og evt. sveiset fast nye fester hvis det trengs. Har du planer om å få denne godkjent hos bil tilsynet, eller er dette bare et "jorde" prosjekt?

Lenke til kommentar

Har ikke heller jeg noe inngående greie på akkurat den bilen.

 

Men du snakker om å bytte til "datainnsprut"... Hvis det betyr at den RS motoren du har ikke er med styringsenhet for el/bensin, kan jeg vel trygt si at det ikke bare er "å hive over" akkurat nei.

 

Er RS motoren komplett, så du bare kan sette strøm på den og fyre opp, er det jo snakk om å skjekke mekanisk tilkobling, gear, motorfester osv som andre har nevnt her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres ut som et OK prosjekt det der.

Bare du vil får du den nok til å passe :p

 

Regner med du må bytte ledningsnett og hjerne, kanskje girkasse.

 

Hvis du skal ha den godkjent, MÅ du ha ha bremser som passer til denne motoren. Du bør ha det uansett da...

Den motoren der har vel i overkant av 140hk tenker jeg med den trimmen som er på, kanskje mer.

 

Og, ja: RS turbo fra '88 er FWD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første!

 

RS Turbo kom i 1985 på Escort 3 og i en ny utgave med bla vannavkjølt turbo i MK 4 Escort. RS Turbo har aldri hatt bakhjulsdrift og de som tror det burde finne seg noe annet å bruke frittiden på!

 

For det andre!

 

RS Turbo bruker Bosch KE Jetronic. Dette styres av to hjerner i seperate bokser. En til tenning og turbo og en som styrer injection. RS Turbo har 100% datastyrt elektronisk injection i motsetning til XR3i som hadde mekanisk K Jetronic injection.

RS turbo hadde 132 hk og kunne lett chippes til 200 hester.

 

Å sette en gammel motor fra 1986 i en bil fra 1992 kan virke litt teit egentlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...